Fiske i Öresund - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i Öresund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske i Öresund

Hej, jag undrar hur läget ligger till med fisket i Öresund, om man typ vadar ut en bit. Jag vet att öring säsongen är över men det finns mer fisk än bara öring... Så någon som vet fall det är tillåtet nu att gå och ta sig några kast?

Ursprungligen postat av Patrask Visa inlägg
    Hej, jag undrar hur läget ligger till med fisket i Öresund, om man typ vadar ut en bit. Jag vet att öring säsongen är över men det finns mer fisk än bara öring... Så någon som vet fall det är tillåtet nu att gå och ta sig några kast?
    Det är tillåtet att kasta efter annan fisk än öring under dess fredning. Sen kan det alltid uppstå debatt om etik och liknande, speciellt om du fiskar efter torsk (som är det troliga alternativet), då du kanske använder bete som i stor utsträckning kan defineras som öringsdrag.
    KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Tydligen verkar det vara fler än vad man tror som fiskar under fredningstiden. Själv är jag sugen på att kasta efter lite torsk, men har en etisk debatt med mig själv. Å andra sidan kör danskarna för fullt och så länge man kör C&R så är väl ingen skada skedd?

Ingen som tycker att det finns anledning att debattera restriktionerna för HÖ-fiske i Skåne? Varför får man köra på Gotland?
      Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Kommentera

Ja det blir lätt ett jäkla halleå på många ställen om man är ute med alla grannpoliser. Man blir ju helt idiot förklarad om de bara ser att man är ute med vadare. Jag håller med att så länge det är catch and release så skadar man ju inte precis beståndet.

Nej det får bli till att man tar en runda till danmark istället
        Hårda Hugg!

http://www.piscari.se
        http://www.svensktmete.se

Kommentera

Självfallet var det ju catch and release jag menade, och som alla sa, så är det ju med moralen det har med att göra. Men jag antar för att vara på den säkra sidan så får det ju bli Danmark istället, hehe.
          Tack för svaren.

Kommentera

Ursprungligen postat av Patrask Visa inlägg
            Självfallet var det ju catch and release jag menade, och som alla sa, så är det ju med moralen det har med att göra. Men jag antar för att vara på den säkra sidan så får det ju bli Danmark istället, hehe.
            Tack för svaren.
            Du får inte rikta ditt fiske efter öring under fredstiden, inte ens catch and release. Hur gör du om du måste avliva fisken för att den har svalt hela betet.
            Låt öring vara ifred under fredstiden eller åk över sundet, glöm inte fiskelicensen eller vad det heter i Danmark.
            Tumlaren
            trolling är livet

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
              Du får inte rikta ditt fiske efter öring under fredstiden, inte ens catch and release. Hur gör du om du måste avliva fisken för att den har svalt hela betet.
              Låt öring vara ifred under fredstiden eller åk över sundet, glöm inte fiskelicensen eller vad det heter i Danmark.
              Tumlaren
              Han har inte talat om att rikta fisket efter HÖ. Sättet att fiska torsk från kusten är ibland effektivt på HÖ också och om du då råkar kroka på en öring så får man se det som ett olycksfall i arbetet. Om det skulle vara så att du får en HÖ som krokas så svårt att den dör så får du kasta tillbaka liket så har du uppfyllt det du kan göra.

Jag tycker att det kan vara ok att fiska från kusten efter andra arter än HÖ under deras fredningstid. I Halland fiskar man Havsabborre på höst och vinter, de beten som används är ofta avlånga skeddrag (alltså traditionella HÖ-drag). Det lär ju fångas en och annan HÖ vid detta fiske. Att stå och kasta efter torsk på Ön i Malmö lär också rendera i enstaka öringar, man kan helt enkelt inte helgardera sig om man fiskar efter arter som äter snarlik mat som HÖ och som rör sig i samma område och då tycker jag man får ta de bifångster man ev. får och hantera dessa så varligt som möjligt.
              KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
              247 svar
              41 254 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg tr3krok
              av tr3krok

Startad av TomasL, 2010-08-12, 19:23
              8 svar
              14 822 visningar