Fiske runt Mörkö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske runt Mörkö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske runt Mörkö?

Hej Alla

Jag undrar hur fisket (Gädda och Abborre) är runt Mörkö nuförtiden? Har det tagit lika mycket stryk som Stockholms skärgård i stort? Förr verkar fisket där varit riktigt bra, och jag har suttit och bundrat monstergäddorna Old Firehand / Leif Engström, fångade där och lagt ut bilder på i sin eminenta gädd-fiskar guide.

Mvh Gregor / Team Lirka

Ursprungligen postat av grebe608 Visa inlägg
    Hej Alla

Jag undrar hur fisket (Gädda och Abborre) är runt Mörkö nuförtiden? Har det tagit lika mycket stryk som Stockholms skärgård i stort? Förr verkar fisket där varit riktigt bra, och jag har suttit och bundrat monstergäddorna Old Firehand / Leif Engström, fångade där och lagt ut bilder på i sin eminenta gädd-fiskar guide.

Mvh Gregor / Team Lirka

-----------------------------------------------

Hej Gregor;

Fiskekompisarna förr och jag fiskade runt Mörkö när jag hade sommarstuga där.. Du kan klicka på bildtexten nedan och bläddra varvet runt bland mina gamla bilder genom att klicka på pilarna http://www.trumman.com/fisketips/galleri_06.htm ...

Old Firehand
    Leif Engström

Senast ändrad av Old Firehand; 2021-03-21, 20:26.

Kommentera

Hej Leif

Otroligt fina bilder, fina gäddor och måste vara många härliga minnen. Tänkte ta med mig båten (en Silver Hawk 520) och testa fisket runt Mörkö någon dag. Misstänker dock att säl och skarv rensat rent från gäddor där som på så många andra ställen i skärgården.

Kommentera

Ursprungligen postat av grebe608 Visa inlägg
        Hej Leif

Otroligt fina bilder, fina gäddor och måste vara många härliga minnen. Tänkte ta med mig båten (en Silver Hawk 520) och testa fisket runt Mörkö någon dag. Misstänker dock att säl och skarv rensat rent från gäddor där som på så många andra ställen i skärgården.
        Hej, fiskar själv runt Torö och det får väl räknas ligga ganska nära iaf. Tyvärr har det blivit sämre och sämre. Fisket i ytterskärgården som under sommaren kunde vara grymt bra då vattnet där var svalare, är i princip helt borta. Självklart ska du göra ett försök! Men förvänta dig varken mängder eller monster.

Själv ger jag aldrig upp utan försöker prova nya saker för att utvecklas. Man blir inte en bättre fiskare av att gnälla. Om beståndet nu minskat till 20% ( är ett exempel, ingen sanning!) så är mitt mål att få dessa 2 gäddor i viken att hugga.

Kommentera

Ursprungligen postat av Motvind Visa inlägg

Hej, fiskar själv runt Torö och det får väl räknas ligga ganska nära iaf. Tyvärr har det blivit sämre och sämre. Fisket i ytterskärgården som under sommaren kunde vara grymt bra då vattnet där var svalare, är i princip helt borta. Självklart ska du göra ett försök! Men förvänta dig varken mängder eller monster.

Själv ger jag aldrig upp utan försöker prova nya saker för att utvecklas. Man blir inte en bättre fiskare av att gnälla. Om beståndet nu minskat till 20% ( är ett exempel, ingen sanning!) så är mitt mål att få dessa 2 gäddor i viken att hugga.
          ------------------------------------------

Hej Motvind;

På den tiden jag fiskade väster, öster och söder om Torö var jag oftast ute efter att fånga Havsöring utom i de fall som det var trollingtävlingar efter Lax med trollingdrag som Eppinger och Northern King....http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm
          Memories...
          Old Firehand
          Leif Engström

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

------------------------------------------

Hej Motvind;

På den tiden jag fiskade väster, öster och söder om Torö var jag oftast ute efter att fånga Havsöring utom i de fall som det var trollingtävlingar efter Lax med trollingdrag som Eppinger och Northern King....http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm
            Memories...
            Old Firehand
            Leif Engström
            Hej Leif, det är fina vatten för havsöring. Ett fiske som ligger mig varmt om hjärtat. Många fina gäddor som sommartid stod i anslutning till dessa ställen och speciellt nattetid kunde komma in och jaga grunt.

Kommentera

Har fiskat efter HÖ i minst 20 år runtom Mörkö med med mer eller mindre goda resultat men de sista 2-3 år var det rätt så magert fiske. Tittar man på de två unga killar i Danmark på YouTube som drar upp havsöring varenda gång de är ute och fiskar då kan jag kalla mitt HÖ-fiske rent sagt KATASTROFfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Blinker Visa inlägg
                Har fiskat efter HÖ i minst 20 år runtom Mörkö med med mer eller mindre goda resultat men de sista 2-3 år var det rätt så magert fiske. Tittar man på de två unga killar i Danmark på YouTube som drar upp havsöring varenda gång de är ute och fiskar då kan jag kalla mitt HÖ-fiske rent sagt KATASTROFfiske.
                ---------------------------------------------------------------------

Hej Blinker;

Du nämner två unga killar i Danmark...
                En av de som skrivit flest böcker om sportfiske, Jens Ploug Hansen (in memoriam) var på sin tid med mig och fiskade Gädda och Havsöring utanför Askö, Fifång och Mörkö...
                Memories...

Old Firehand
                Leif Engström

Kommentera

Leif, hur tror du gäddfisket är nu runt Mörkö och Trosa?

Kommentera

Hej,

Gäddfisket är bra mycket sämre än bara för några år sedan. Jag fiskar mycket sällan i området själv men var där i höstas på tävling. Många lag som blankade och betydligt sämre fångster än bara för några år sedan. Bara det faktum att guiderna aldrig fiskar gädda runt Mörkö säger ganska mycket. Jag kommer dock åka dit ändå någon gång per år då jag älskar naturen runt Mörkö. Sannolikt åker jag därfrån besviken. Tyvärr.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskarvennberg, 2024-06-21, 16:16
                    0 svar
                    149 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg oskarvennberg  
                    Startad av knallskott1891, 2024-06-21, 18:40
                    2 svar
                    378 visningar
                    0 gillar