Hjälp med fisket i Ekoln - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med fisket i Ekoln

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med fisket i Ekoln

Hej!
    Tänkte be er alla här om lite hjälp med fisket i Ekoln som verkligen inte har gått bra.
    För det är nämligen så att i våras skaffade jag och kompis vår första båt och har den liggandes vid UFF:s bryggor. Nu skulle vi äntligen få chansen till ett bra fiske efter Ekolns gäddor och gösar. Men nu har det verkligen inte blivit så utan vårt fiske går riktigt trögt och de senaste 5 turerna har vi inte haft ett enda hugg. Vi har testat göstrolling på frivattnet med Bombers, Cisco Kid, Rapala Magnum både blyade och oblyade men inte ett hugg. Vi trollar på kvällarna från 19 fram till 24 och i ca 1.2-2knop. Men ingenting. Vad gör vi för fel?
    Då gösfisket inte fungerat tänkte vi att gädda kan vi iaf få lite av. Men inget där heller. Vi fiskar av grynnor, vassar och djupbranter med diverse jerks, stora jiggar och spinnare. Men samma sak där inga hugg.
    Detta kan väl ändå inte vara rätt?
    Skulle vara otroligt tacksam för lite hjälp och tips om fisket i Ekoln efter gädda och gös och hoppas att det är någon här som kan komma med lite handfasta tips som gör att man kan få fånga lite fisk i Ekoln också.

Mvh
    Benjamin

Var där och tävlade i helgen, och tappade en större gädda vid utloppet från fyrisån? (utloppet i nordöstra delen av sjön). Hur stor vet jag inte då vi aldrig fick se den. Spinnerbait i och runt näckrosbälten funkade även bra. Kan märka ut på en karta vart vi fick/såg mycket fisk om du vill

Mvh Andreas

EDIT: Vad är det för båt och motor ni har tillgång till?
    Senast ändrad av dimman; 2012-08-08, 22:33.

Kommentera

Det hade verkligen varit uppskattat med en karta med lite tips. Hoppas att tävlingen gick bra för er. Var det mkt folk som tävlade eller?
      Vi har en 4,5m askeladden med en 10hk.

Kommentera

Tävlade i Sportfishmasters-deltävlingen http://www.sportfishmasters.se/
        Vi kom tvåa av de två lag som var med, haha..
        Men det var inte för att vinna den tävlingen vi åkte dit utan det viktigaste för oss var att komma till finalen, dit de tre bästa lagen gick vidare.

Jag skickar en karta och lite tips till dig via PM.

Mvh Andreas

Kommentera

Hej! Jag har fiskat mycket i Ekoln under 20års tid. Har dock bott utomlands så de senaste 10åren har jag just inte fiskat alls. Men nu till saken, med samma metoder som du beskriver fick jag skapligt med gös och även en och annan fin gädda på kvällstrolling så här års. Man fick åtminstone någon smågös som fick gå tillbaka då det gick tungt. Men det var för 10 år sedan... nu har jag varit ute ett par gånger nu i veckan och ett flertal gånger förra året, men i stort sett kammat noll, inte ens en stöt. Har fisket i Ekoln blivit dramatiskt sämre de senaste 10 åren? Eller är det så att Norsen minskat så ytjagande gös är sällsynt?
          Jag ser och vet att flertalet kör på vertikaljigg sydväst om Flässjan och vid den lilla ön (Storgrundet) norr om Flässjan så det kan vara värt att pröva.
          OBS! Tänk på att TDA kort krävs för trolling på Ekoln.
          Senast ändrad av FiskeBjornen; 2012-08-12, 21:42.

Kommentera

En kompis köpte båt förra hösten och vi har kört lite i sommar. Fått iaf minst en fisk varje gång vi varit ut. Men sällan fler än ett par stycken. Gös får vi ganska ofta också, dock inte större än 1,5kg men dom nappar iaf! Vi åker runt lite här och var men just norr om Flässjan, mitt i sjön drog vi upp en gädda på 8kg. Så större fisk finns ju iaf!

Men vi skulle också vilja ha hjälp och råd med platser, vädret verkar vara avgörande? Det vi fått för oss är bra fiskeväder har sällan gett utdelning. Men kanske bara är att köpa ekolod och ha tålamod =).

Kommentera

Jag vet en båt som tar 10-40 gösar per tur i frivattnet direkt ut till höger från skaris. Enl ekolodet verkar fisken vara på 4 till 8 meters djup då pröva trolla djupare?

Själv envisas jag med vertikaljigg och det går trööööööögt!

Kommentera

Där får man ju dock inte trolla. Trolling på Ekoln får ju endast ske på TDA vattnet och det är endast på östra sidan av Skaris.
                Igår kom iaf första trollinggösen upp. En liten sak på en nerblyad Bomber ute på frivattnet så nu är det ju bara att fortsätta att nöta.
                Men enligt en kille i fiskeklubben som vi pratade med på bryggan så är det jiggfiske vid Flässjan som gäller. Han fick iaf 10-15st gösar per tur. Mkt smått som fick gå tillbaka men ändå.
                Men som sagt är det någon som har fler tips gällande göstrollingen i Ekoln så blir jag väldigt tacksam!

Kommentera

Absolut.. det vet jag =/

Vilket fall, jag va ut igår och tog runt 10 gösar och 2 gäddor på vertikaljiggning. Äntligen släppte det kändes det som.
                  Men samtidigt va det perfekt vind på kvällen och troligen var det exakt det som behövdes för att mitt vertikaljiggande skulle fungera med tanke på att jag inte har elmotor.

Kommentera

Det låter som man får satsa mer på vertikalfisket framöver. Har ett kass ekolod (finns ingen möjlighet att identifiera fisk-ekon) så jag har svårt att hitta platser. Det kommer ett nytt från USA imorgon, då får man ta nya tag :-)
                    Men vad tror ni om detta med att norsen ev minskat kraftigt vilket i sin tur påverkar ytfisket (1-4m) efter gös? Det känns lite tokigt att man sätter ut rovfisk (gös) men gör inget för att se till att tillgången på bytesfisk är god.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X