Lersjön.. Fiske och arter ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lersjön.. Fiske och arter ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lersjön.. Fiske och arter ??

Finns det nån här som vet vilka arter som gömmer sig i lersjön vid Filipstad ?
    Har försökt söka på google men har inte hittat nåt om sjön.
    Vad ligger snittdjupet på ? Hur klart/färgat är vattnet? Vilka arter finns? är intresserad av abborre,gös,gädda. Hur är fisket ?
    Vore tacksam för svar. Mvh David

Ingen ?

Kommentera

Finns gädda, abborre, lake, mört, löja, braxen och en och annan öring som irrat ner sig i sjön. Finns faktiskt rätt så stor öring, fast det är verkligen inte många. Det finns rätt så gott om fisk i sjön om man bara vet vart, både gädda, abborre och lake växer sig grova i sjön.

Medeldjup och sånt vet jag inte, har aldrig kollat sjökort eller ägt ett ekolod.

Vet man vart grundtoppar och grynnor ligger så har man goda förutsättningar för ett bra fiske. Dessa hittar man lättast med hjälp av ekolod eller någon som brukar fiska där. Pelagiskt fiske lönar sig också. Fisket överlag är bra tycker jag. Brukar alltid få någonting i Lersjön

Vattnet är för det mesta rätt grumligt, rätt mycket lera och dy på botten på vissa ställen.

Något mer?
      Senast ändrad av Stormblåst; 2010-01-17, 17:28.

Kommentera

Tack för väldigt bra svar
        Har bara en fråga till... Hur är isen nu ? Håller den ?

Ursprungligen postat av Stormblåst Visa inlägg
        Finns gädda, abborre, lake, mört, löja, braxen och en och annan öring som irrat ner sig i sjön. Finns faktiskt rätt så stor öring, fast det är verkligen inte många. Det finns rätt så gott om fisk i sjön om man bara vet vart, både gädda, abborre och lake växer sig grova i sjön.

Medeldjup och sånt vet jag inte, har aldrig kollat sjökort eller ägt ett ekolod.

Vet man vart grundtoppar och grynnor ligger så har man goda förutsättningar för ett bra fiske. Dessa hittar man lättast med hjälp av ekolod eller någon som brukar fiska där. Pelagiskt fiske lönar sig också. Fisket överlag är bra tycker jag. Brukar alltid få någonting i Lersjön

Vattnet är för det mesta rätt grumligt, rätt mycket lera och dy på botten på vissa ställen.

Något mer?

Kommentera

de är riktigt dålig is på lersjön . och så är inte fisket nå bra häller . de var bättre förr..

Kommentera

Finns det inte sutare där åxå? Eller, BORDE det inte finnas åtminstone? Det finns ju i vattnen uppströms.
            Öringen är det nedvandrare från nordmarksälven månntro?

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskesebbe Visa inlägg
              de är riktigt dålig is på lersjön . och så är inte fisket nå bra häller . de var bättre förr..

Jagvar där idag och tittade, det verkade inte vara dålig is alls, var det längesen du kollade eller ? Det var mycket fotspår ut på sjön och även spår från snöskoter

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
                Finns det inte sutare där åxå? Eller, BORDE det inte finnas åtminstone? Det finns ju i vattnen uppströms.
                Öringen är det nedvandrare från nordmarksälven månntro?
                Jag vet inte om det gör det faktiskt. Finns ju som sagt i sjöar och tjärnar omkring, sägs det. Men jag har spenderat en hel del tid på Lersjön, och aldrig sett skymten av sutare.
                Ja, skulle tro att öringen kommer från nordmarksälven, åtminstone de flesta. Sen så finns det ju åtminstone en bäck till som mynnar ut i Lersjön som det finns öring i.

Isläget är jag osäker på, inte varit ut på den sjön nåt. Vet att det kan vara lurigt i södra änden vid dammluckorna.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av marcusosterberg, 2024-09-10, 19:57
                0 svar
                155 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg marcusosterberg  
                Arbetar...