Hörnån, Lögde- och Öreälven (harr och stationär öring) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hörnån, Lögde- och Öreälven (harr och stationär öring)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej Emil!
    Har fiskat en del i sävarån (i brist på bättre) och aldrig fått större harr än typ 6 hekto, det allra mesta har varit mycket mindre. Fiskas väldigt mycket med mask då den är lättåtkomlig för barnfamlijer längs hela sträckan. Mitt bästa resultat är en öring på ca 1 kilo, guldgul o fin. De öringar jag fått på över 2 hekto kan jag dock räkna på ena handens fingrar. OBS att jag har inte fiskat sävaråns nedre delar särskilt mycket utan mest från typ bullmark och upp så långt det går.

Kommentera

Det ser allt mer ut som att fokus kommer ligga på öreälven när det gäller närvatten den här sommaren. Jag var ute en sväng i söndags och rekade lite eftersom jag aldrig fiskat där tidigare (har bara vandra 6-7 km uppströms Bjuholm och paddlat nedströms till Agnäs). Hur som helst var det inte helt lätt att med en fiskekarta som visade långt ifrån alla småvägar hitta rätt. Det blev bara ett par stopp uppströms Bjurholm och vid dessa platser såg det inte så vasst ut som jag hade hoppats på (långa forsar). Då jag inte alls är nån fantast av guldskalledängande, utan främst söker sköna sträckor lämpade för torrfluga, tar jag gärna emot tips på dessa
      Senast ändrad av Emil.F; 2010-06-09, 08:12.

Kommentera

Ursprungligen postat av Emil.F Visa inlägg
        Chansen att få stationär öring (av nämnvärd storlek) i lögdeälven är nog i det närmaste obefintlig. Så precis som Ronny säger är chanserna större i Öreälven. Jag har hört att det ska finnas fina platser ca 1 mil uppströms Bjurholm. Är det nån som kan bekräfta detta och törs släppa ifrån sig tips på andra platser/sträckor i Öreälven?

Samma sak gäller harren i Hörnån. Det skulle vara riktigt trevligt om någon kunde ge tips, behöver inte vara särskilt specifika, på sträckor som är värda att utforska. Det fångas uppenbarligen grov harr där varje år, men när jag har hört mig för är märkligt nog ingen som fiskar där

När jag ändå är igång är det väl lika bra att inkludera Sävarån också. Det finns ju en del relativt kända platser som anses kunna leverera skaplig storlek på harr. Krokbäcksfallet är en av dessa som nämnts, här eller om det möjligtvis skett på Edge. Är det nån som kan bekräfta att det går att få vettig storlek på harr i Sävarån?
        När man ska fiska harr i Hörneån så brukar jag vara i dom övre delarna, det är ett rent helvete att gå längs ån där och hitta bra platser men det kan bli ett givande fiske. Bitvis är det riktigt branta slänter ända ner mot vattnet.

Kommentera

Stationär Harr av fin storlek finns det i ån men vars det är får du lista ut själv, vill inte avslöja det bästa stället eftersom så många tar upp fiskar under 35 cm som är gränsen för vad man får ta upp, om en så liten å som Hörnån ska kunna hålla ett bra Harrfiske så krävs det C.R alltså att man inte dödar fisken utan släpper tillbaka den. Här finns kartor över alla forsar i ån: http://intranet.ac.l...ocharmsjobacken
          Hörnån ska kanske återställas efter flottledningen som har en förödande påverkan på fisket, i Holmbackaforsen som finns med på bilden om ni klickar på länken är det te.x ett dåligt fiske har endast fått en Gädda och en Harr där och då har jag fiskat där 3 gånger! Näst bästa Harrfisket finns på fiskeplats 9, men har tyvärr bara fått Harr där som har varit under 35cm men det finns nog större också. Bästa Öringsfisket har jag haft i Häggnäsforsen plats 4 Bilder på fiskeställen finns här http://www.umea.se/d...B6rn%C3%A5n.pdf
          0 Lycka till med fisket!

Kommentera

Någon som fått något i Hörnån, har ganska nyligt köpt fiskekort där...

Kommentera

Eller i Lögde, Öre älv...

Kommentera

Hej Emil.
                2011 fiskade jag stor del av min semester på västanfjällets sträcka i lögdeälven och även då lyste storharren med sin frånvaro. Men ifjol va de dock väldigt låg vattennivå och älven som redan är så grund gör de ju jättesvårt att smyga sig på dom stora som står på djupare vatten. Jag är övertygad om att det finns större harr någon stans (0.6-0.8kg)
                Ifjol tog en vän en 1kg öring på älgfarmens put&take sträcka om någon är intresserad av det.
                Själv fick jag 70-80 harrar under sommaren, ett bra fiske tycker jag för säsongskortet som kostar 400kr eller något sånt. Kan inte skryta med någon storlek eller vikt då jag ej mäter eller väger fisk, men medel kanske låg kring 20-25cm.

v.27-30 kommer jag öka fisketrycket avsevärt på omtalad sträcka

Kommentera

Okej,
                  Lycka till, Gud välsigne dig. Han är god, skaparen...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...