Trolling i Sundsvallstrakten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling i Sundsvallstrakten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolling i Sundsvallstrakten

Hej!

Finns det någon som har erfarenhet av trolling efter Lax eller Havsöring längs kusten kring Sundsvall? Jag är sugen att testa, men det vore intressant att veta om det ens är någon mening att försöka.
    Senast ändrad av Andreas_Ostlund_Hall; 2010-09-14, 18:51.

trots de stora älvarnas utlopp är det riktigt svårt. Ett tips är att höra med de lokala yrkesfiskarna vart dom lägger sina grejer

Kommentera

Hej!

Laxfisket är nog rätt knepigt, har själv provat en hel del i början på -90 talet. Använde kanske inte bästa tänkbara utrustning men fick 1 lax/ 60 timmar fiske... Fisk finns i mängder men dom är riktigt svårflörtad då dom oftast sluta äta innan dom når hit. Finns garanterat förbättringsutrymme med rätt beten på rätt plats! Vet att det togs en lax på 17 kg utanför Norfällsviken på första försöket av en lokal fiskare som kunde vattnen och laxens vandringsväg.

Havsöringsfisket är riktigt bra, trolling fungerar utmärkt.

Snacka med Lars på PO:s han vet det mesta om vilka du kan kontakta för mer information.

//Ronny

Kommentera

havsöring enkelt?

håller inte riktigt med föregående talare med att havsöringsfisket skulle vara enkelt. Både laxen och öringen har försvunnit i Ljungan. Hur det är uppe i Bergeforsen vet jag inte då jag inte fiskat där på 5-7 år. Som sagt fisk fanns för 10 år sen men nu kan man jubla över ett hugg i älven. Jag antar det lika till havs. lika illa är det i harmångersån 5 mil söder om ljungan. För 10år sen fiskade man fullt på fluga på en dag. Nu ska man vara jävligt glad om man får upp en blanking på 3 dagar. Öringen har försvunnit!
        Senast ändrad av jojon80; 2010-11-06, 22:30.

Kommentera

Jag har bara fiskat i Bergeforsen i ganska precis ett år, men jag tycker det är bra. I våras fick jag runt 60 st med en topp på 4,3 kilo och i höst ca 40-45 st med en topp på 3,05 (förhoppningsvis är det inte över än på ett bra tag).
          Ibland är dom svårflörtade och ibland hugger dom på allt, men det är väl så fiske ska vara?
          Jag har jobbarkompisar som har trollat efter öring och lax i havet, men det är många timmar per fångad fisk.
          Det är vansinnigt mycket lättare att fiska i älven där beståndet är koncentrerat.

Om du vill veta mer om teknik osv så kolla med Joneström på Barracuda i Birsta, jag tror han brukar trolla i havet.
          Senast ändrad av Dragster; 2010-11-07, 10:32.

Kommentera

Hej Johan!

Allting är som bekant relativt. Havsöringstrolling är i jmf med Laxtrolling riktigt enkelt i mitt tycke.
            Sista åren har jag mest spinnfiskat efter havsöring, precis som du beskriver har vi haft dåligt fiske ifjol och i vår men redan tidigt i höst fick vi bra med fisk igen. Vi har snittat ca 3-4 kontakter per tur (3-4 timmar) och öringen ser ut att vara på väg tillbaka igen.

Har pratat med många som upplevt samma fenomen. Något som känns trist är ryktena som säger att man väljer att INTE återutsätta fisken som fångas i fiskfällan i Ångermanälven (Sollefteå) där man fångar avelsfisk (lax/ havsöring) utan väljer att avliva all fisk för att slippa att den går upp i fällan igen. Har inget stort problem om man inte återutsätter laxen som inte överlever/ återvänder i samma utsträckning som havsöringen.

Jag har en känsla av att det inte är så mkt catch & release i tex Bergeforsen. Vi väljer att återutsätta i princip all naturligt reproducerad havsöring som bär på "riktiga" gener för överlevnad. I tillägg åker all småfisk (< 0,7 kg) tillbaka. Anser inte att detta är ngt som alla "måste" göra men vi har valt den principen iaf.

Jämfört med många andra områden i Sverige har vi riktigt bra havsöringsfiske, hoppas att det kommer upp på den nivån som vi kunde se tidigare.

//Ronny
            Senast ändrad av Ronny69; 2010-11-20, 17:57.

Kommentera

Visst finns det fisk i Ljungan, dock är det inte alltid så lätt att få dom på kroken. I havet lär det vara ändå svårare sett till vattenmassorna. Men som med allt fiske gäller det att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Vad jag hört kokar det med fisk i Bergeforsen i jämförelse med Ljungan. Om man skulle få mycket fisk kan det ju vara bra att sätta tbx dom så andra får leka med dom med. Jag tror att du kan få ett givande trollingfiske om du nöter på och för anteckningar över dina fångster. Var/när/väder/vind osv. Ingen kommer att servera dig hotspots tror jag. Jag skulle börja ganska kustnära efter öringen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Brobaits Thomas, 2024-07-07, 18:10
              0 svar
              67 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Brobaits Thomas  
              Arbetar...