Makrillfisket 2015 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Makrillfisket 2015

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av yamahare Visa inlägg
    Tack, vet du varför det är varning för fiske där ute? Gamla minor?
    Jo, det låg ett minfält där. Det vaket som ligger strax nord där (34) m minsprängdes och över 200 personer omkom.

Kommentera

Ursprungligen postat av petso Visa inlägg
      Jo, det låg ett minfält där. Det vaket som ligger strax nord där (34) m minsprängdes och över 200 personer omkom.
      Undra hur man vågar fiska med 15 pers där ute då...

Vad var det för fartyg?

På navionics är det markerat med lila med ej någon text, undra om lila färg är varning nä ?

Ska ut kl 04 eller liknande, får se vart de blir.

Kommentera

Ursprungligen postat av yamahare Visa inlägg
        Undra hur man vågar fiska med 15 pers där ute då...

Vad var det för fartyg?

På navionics är det markerat med lila med ej någon text, undra om lila färg är varning nä ?

Ska ut kl 04 eller liknande, får se vart de blir.
        Ingen fara med det, om man inte trålar eller något då.

Tyskt transportfartyg, en svensk ubåt Ulven minsprängdes där också.

Kommentera

Ursprungligen postat av petso Visa inlägg
          Ingen fara med det, om man inte trålar eller något då.

Tyskt transportfartyg, en svensk ubåt Ulven minsprängdes där också.
          Vraket som är markerat med 34 meter väster om Pölsan heter Westphalen (det som är 34 meter SV om Pölsan heter Hohenhörn) och användes som trupptransport, men var egentligen en s.k. tender. Hade katapult och kran så att ett sjöflygplan kunde lyfta och landa och sedan hissas ombord igen. Jag har dykt några gånger på vraket och det är rejält trasigt och det är antagligen lika svårt att fiska det (utan att bli av med massor av prylar) som det är att dyka det. Positionen på sjökortet är inte helt rätt heller.

Anledningen till fiskeförbuden är oftast att man dumpat ammunition och eller stridsgas på dessa platser...
          Senast ändrad av Lejestrand; 2015-06-30, 23:01.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
            Vraket som är markerat med 34 meter väster om Pölsan heter Westphalen (det som är 34 meter SV om Pölsan heter Hohenhörn) och användes som trupptransport, men var egentligen en s.k. tender. Hade katapult och kran så att ett sjöflygplan kunde lyfta och landa och sedan hissas ombord igen. Jag har dykt några gånger på vraket och det är rejält trasigt och det är antagligen lika svårt att fiska det (utan att bli av med massor av prylar) som det är att dyka det. Positionen på sjökortet är inte helt rätt heller.

Anledningen till fiskeförbuden är oftast att man dumpat ammunition och eller stridsgas på dessa platser...
            Makrillen käkar ju allt, kanske inte bör äta fisk därifrån ?

Kommentera

Tror inte det är nån fara direkt, finns en del på nätet om kemstridsmedel som är dumpat om man söker på gasvrak t.ex

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg

Westfalen eller Ernas vrak som det också kallas ligger på N 57 46 65 E 11 27 28, det är relativt lättfiskat, det bröts sönder i två delar när det sjönk, ena biten ligger med botten upp över den andra, så det är inte så stor risk att fastna, jag har bara fått småfisk där dom få gånger som jag fiskat där. Bättre att försöka på Kong Halfdan som ligger lite nord väst om Westfalen. Det vraket gick också på en mina, (45) på sjökortet, pos N 57 47 28 E 11 25 94, där har jag fått några fiskar i alla fall, lätt att fastna där. Vraket (58) heter Eisbear, där har jag också fått några fiskar, men det ligger djupt och det brukar vara mycket ström där, svårt att träffa.

Kommentera

Jag kunde gå lite tidigare från jobbet idag, så jag åkte ut och fiskade utanför Vinga ca 2.5 timmar. Fick 0 makrillar, fick som plåster på såren ca 40 torskar, största ca 3 kg, dom 10 största fick åka med hem till stekpannan. Fick lite smågråsej och flera småblekor också. Det var inte så många båtar runt uteliggaren som det brukar vara vid den här tiden, det kanske inte är några makrillar där. Otroligt fint väder, hade jag inte varit tvungen att arbeta i morgon så hade jag stannat ute tills det blivit mörkt.

Kommentera

Någon som ska ut fredag kväll eller lördag? Ska bli bra väder då sägs de iaf

Kommentera

Vart ett par dagar med husvagn vid Bastevikspirarna strax norr om Lysekil, makrillen var inne flera gånger dagligen. Bästa fisket mellan 22.00-23.00. Bra när frysfacket i kylskåpet begränsar fångstmängden då riskerar man inte rovfiske

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Elvispen12, 2025-06-19, 20:54
                      0 svar
                      168 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Elvispen12  
                      Startad av Zxakis, 2026-03-03, 16:53
                      1 svar
                      163 visningar
                      0 gillar