Åsunden,Västra Götaland/BEDRÖVLIGT! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Åsunden,Västra Götaland/BEDRÖVLIGT!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag menar alltså hela sjön inte bara norra delen utan även yttre
    åsunden...samma sjö!

Kommentera

Ursprungligen postat av Lurken Visa inlägg
      Jag menar alltså hela sjön inte bara norra delen utan även yttre
      åsunden...samma sjö!
      Jag har inte fiskat i sjön men flera gånger har det varit nära att fisketuren har varit till åsunden.
      Är det inte ett fiskekort för hela norra åsunden alltså den delen som syns från väg 40 vid Ulricehamn????????????????????????????

Kommentera

Ursprungligen postat av Wobblersnidarn Visa inlägg
        Jag har inte fiskat i sjön men flera gånger har det varit nära att fisketuren har varit till åsunden.
        Är det inte ett fiskekort för hela norra åsunden alltså den delen som syns från väg 40 vid Ulricehamn????????????????????????????
        jajjemän, men resten av sjön då?
        Det är nio olika fiskekort sen!
        Tycker bara man kunde enas om kanske två kort?
        Senast ändrad av Lurken; 2008-12-24, 23:05.

Kommentera

Är det ingen som är insatt i detta?

Kommentera

Ursprungligen postat av Lurken Visa inlägg
            Är det ingen som är insatt i detta?
            skulle tro att do inte kommit överens fiske o marägare då brukar det bli så.
            är ofta krångligt när dom gör så mycket bättre om det vore ett samfällt fiskevårdsområde med upp delade zoner för olika fiskeregler med samma kort.
            ofta har ju kommun en bit sen finns det ju en del som bara har markrätt men ingen fiske rätt och så en del som har både mark o fiskerätt. tyvär så kommer det nog att vara så framöver oxå . det ofta väldigt många (bönder) som har en liten bit fiskerätt i småsjöar och åar sånt ligger kvar sen långt tid tillbaka i tiden när nästan alla svenskar var (bönder) då skulle man har rätt till fiske oxå så då delade man upp marken för folket . krångligt är det med dessa regler .

här har du info http://www.fiskevattenagarna.se/agande.htm

MVH NIMO
            Senast ändrad av nimo; 2008-12-25, 10:24.

Kommentera

hur gör de på gösfestivalen som de har där då?Jag hade ingen aning om detta jag har alltid fiskat hela sjön.Jävligt krångligt när man åkt till en större sjö och hålla reda på sånt med för den delen

Kommentera

jo men alltså när gösfestivalen är så fiskar man ju på det "stora vattnet" o det sträcker sig från ulricehamn ända ner till, typ 300 m bakom bron i fästeredsund, sen efter det så är det väl grevinnor o annat löst folk som inte kommer överens om hur vattnet ska få fiskas, det är ju från forsa kvarn upp runt ända till bortanför hofsnäs...åt båda hållen, ganska stora vatten alltså....

Kommentera

Jag håller med dig Lurken!!!

Jag ägde en fastighet utmed Fästrered, alltså i sundet. Men fick inte fiska från min egen strandremsa!!! Vattnet var arenderat av en fiskeklubb i Hulu !!! Vi var tom hotade att hamna i tinget om vi fortsatte vårt ytterst amatörmässiga spösvingande från strandkanten.

Yttre Åsunden:

Där har jag fiskat sen barnsben, nästan 60 år... Under 50-talet var det inte så "jävvla" noga. Bara man höll sig en bit från Hofsnäslandet. "Grevar å grevinnor å annat löst folk" brydde sig inte. Inte heller de bönder jag känner mycket väl i Finnekumla.
                  Nu är det en annan ton ! Dock så kan jag fiska i Yttre Åsunden, men det beror ju på att min äldste vän är en av vattenägarna... Bara jag håller mig från vattnet som tillhör Hofsnäs. Så speciellt rättvist är det ju inte.
                  Så min sammanfattning är; Japp krångligt som tusan å byråkratiskt. Anledningen är förmodligen att man vill hävda sitt revir å visa sig lite på styva linan. För det kan ju knappast handla om pengar... som sagt dagskortet kostar 50 riksdaler. På Hofsnäs inte ens det....

Låt oss uppvakta "höga vederbörande". Jag ska snacka med bönderna på östra sidan av Yttre Åsunden. Så får tiden utvisa vad vi kan åstadkomma.

Skitfiske på dig Lurken å andra som njuter av vackra Åsunden!

/Per, Åsunden

Kommentera

10 angeldon får man ha, men man får inte använda en sidoparavan?

Kommentera

Ursprungligen postat av Åsunden Visa inlägg
                      Jag håller med dig Lurken!!!

Jag ägde en fastighet utmed Fästrered, alltså i sundet. Men fick inte fiska från min egen strandremsa!!! Vattnet var arenderat av en fiskeklubb i Hulu !!! Vi var tom hotade att hamna i tinget om vi fortsatte vårt ytterst amatörmässiga spösvingande från strandkanten.

Yttre Åsunden:

Där har jag fiskat sen barnsben, nästan 60 år... Under 50-talet var det inte så "jävvla" noga. Bara man höll sig en bit från Hofsnäslandet. "Grevar å grevinnor å annat löst folk" brydde sig inte. Inte heller de bönder jag känner mycket väl i Finnekumla.
                      Nu är det en annan ton ! Dock så kan jag fiska i Yttre Åsunden, men det beror ju på att min äldste vän är en av vattenägarna... Bara jag håller mig från vattnet som tillhör Hofsnäs. Så speciellt rättvist är det ju inte.
                      Så min sammanfattning är; Japp krångligt som tusan å byråkratiskt. Anledningen är förmodligen att man vill hävda sitt revir å visa sig lite på styva linan. För det kan ju knappast handla om pengar... som sagt dagskortet kostar 50 riksdaler. På Hofsnäs inte ens det....

Låt oss uppvakta "höga vederbörande". Jag ska snacka med bönderna på östra sidan av Yttre Åsunden. Så får tiden utvisa vad vi kan åstadkomma.

Skitfiske på dig Lurken å andra som njuter av vackra Åsunden!

/Per, Åsunden
                      Stämmer bra det, kan tillägga att vattnet runt hulu är arrenderat av fiskeklubb, har för mig från Borås men är inte säker. Sedan bör man undvika det privatägda vattnet utanför Finnekumla herrgård (liten sträcka). Men vattnet nedanför är en allmänning som ägs av bla bönder och bybor. Kan ju också påpeka att jag aldrig sett en fiskepolis i yttre..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Elvispen12, 2025-06-19, 20:54
                      0 svar
                      156 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Elvispen12  
                      Startad av Zxakis, 2026-03-03, 16:53
                      1 svar
                      145 visningar
                      0 gillar