Hej! Ny Gotlänning här! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hej! Ny Gotlänning här!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hej! Ny Gotlänning här!

Hej på er!

Fiskar mest här på och omkring ön i sällskap med mina kompisar, och även endel i Smålands och Jämtlands insjöar...
    Fiskade mycke mer när jag var yngre men nu på senare år har fisken kommit upp mer på tapeten igen 32 är jag idag.

Mest blir det väl fiske efter aborre och gädda häromkring mycke pga bristen på annan matfisk.

Vi har nyligen skaffat en liten gummibåt man lätt bär ner i vattnet på med elsnurra vilket har öppnat för enhel del nya fiskeplatser man inte kom åt förr, så det kommer bli spännande.

Annars Havsfiskar vi endel mest längs västra sidan av ön men det ger mycke magert eller så har jag inte hittat rätt än...

Kommer säker fråga er en massa kring de här med "jerk" och "Popper" fiske bland annat...

Fråga gärna om ni är nyfika på nått.

/Daniel

Välkommen! Själv fiskar jag numera endast sporadiskt i gotländska vatten, tyvärr.

Kommentera

Välkommen! Bor på andra sidan pölen från dig i Nynäshamn men brukar åka över nån gång per år minst och ner till Burgsvik.

Kommentera

Ok!

Lausvik? är de där du brukar vara?

Burgsvik, finns de fisk där? Jag har bara fått fisk där en gång, då stod jag på piren och kastade mot fiskodlingarna, vet ej om de finns kvar? där fick jag i alla fall några stora fina aborrar när jag nästintill släpade draget på botten, de är säkert uppemot 15år sen...

Kommentera

Jag ska erkänna att jag mest varit i Burgsvik för en annan sorts pimplande men fisk finns det, har inte fått något större än men jag har som sagt inte fiskat mycket där

Kommentera

Ok!

Jag har fått för mig att fisket är klent kring Burgsvik å andra sidan har jag inte gort nån större insatts för att få något där jag heller...

Kommentera

Jag lovar att undersöka saken närmare bör jag åker över nästa gång

Kommentera

Ursprungligen postat av Farbror_Rostfritt Visa inlägg
                Lausvik? är de där du brukar vara?
                Cyklar ner till Svajde ibland för ett dopp men det är länge sedan jag fiskade i viken. Verkar inte vara just någon som gör det numera.

Kommentera

Jag har aldrig fiskat i lausviken annat än med garn en gång för ca 10 år sen, de gav en massa flundrar vi rökte och en öring, de blev gomiddag för jaktlaget som var över från småland på besök.... annars hör jag att de får öring där ganska frekvent men de är mest på garn dock, Själv har jag laggt ner öringfisket de ger aldrig något för min del...

Kommentera

Ursprungligen postat av Farbror_Rostfritt Visa inlägg
                    Jag har aldrig fiskat i lausviken annat än med garn en gång för ca 10 år sen, de gav en massa flundrar vi rökte och en öring, de blev gomiddag för jaktlaget som var över från småland på besök.... annars hör jag att de får öring där ganska frekvent men de är mest på garn dock, Själv har jag laggt ner öringfisket de ger aldrig något för min del...
                    När jag var grabb hade vi en båt där och på sjuttiotalet (och det tidiga åttiotalet) fångade jag många fina gäddor i lausvik (samt en sanslös massa torsk, en hel del grov abborre och några fina idar). Vissa somrar kunde man ta näbbgädda runt midsommar. I slutet på åttiotalet gick fisket ned. Torsken försvann. Abborrbeståndet kollapsade mer eller mindre längs, såvitt jag vet, den gotländska kusten. Gäddorna var som bortblåsta.

På den gamla goda tiden var det rätt gott om båtar med spöfiskare ute på kvällarna men med tiden blev de en alltmer sällsynt förekommande. Småningom slutade sportfiskarna att ens lägga i sina båtar och vi sålde vår. Såvitt jag vet är det i stort sett endast nätfiske efter flundra och butta (och dessvärre ibland öring) som praktiseras i viken. När jag själv fiskar längs den gotländska kusten är det i stort sett uteslutande efter havsöring.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av JohannElBe, 2022-04-25, 13:10
                    2 svar
                    286 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Robespierre  
                    Arbetar...
                    X