Hej hej! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hej hej!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hej hej!

    Hej

    Johan heter jag strax 30 år fyllda! Bor i Malmö och jobbar som elkonsult!

    Har efter mycket velande bestämt mig för att skaffa egna fiskegrejer för första gången på MÅNGA år.
    Är ute med vänner och bekanta då och då och fiskar från båt runt Ön i Malmö, och suget efter att ha egna grejer har växt successivt!

    Gick igenom vad jag hade hemma och hittade bara en gammal ABU rulle som gått som arvegods (AB Urverket 2500 Super). Resten hade min far slängt

    Planerar att köpa en ny eller beg multirulle, och två spön. Ett för lägre vikter och ett för lite större. Så att jag kan stå på båt om jag känner för det, men även köra lite från kusten och i vombsjön!

    Har kikat lite på ABU NACL 50/51 rullen, höger eller vänstervev spelar mindre roll för mig. OM någon har något annat tips mottager jag det gärna, är dock inte så sugen på haspelrulle.

    Läst en hel del trådar på forumet under de senaste veckorna och här verkar finnas väldigt mycket kunnande och en stor vilja att hjälpa andra vilket är bra för mig som inte har så bra koll än!


    MVH

    Johan

  • #2
    Hej & välkommen hit!
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #3
      Båtfisket varierar väldigt mycket i Öresund beroende på årstid. Svårt klara sig med ett spö för båtfiske öresund.

      Torsken kan gå på 4-7 meter vissa tider och då behövs lätta grejor (kast). Oftast runt 40 gram. Nu på sommaren börjar torsken gå djupare (släpp) och då kan det behövas allt från 150 gram upp till ibland 400 gram beroende på var i sundet man fiskar och hur mycket ström det är. Man behöver minst två spö för öresundsfisket. Det blir inte roligt fiska med ett spö som klarar 3-4oo gram på det grunda när det bara behövs 40 gram.

      Så i sundet skulle jag säga du behöver minst två spö och rullar. Jag rekommenderar haspel på det grunda och en multirulle på det djupa.

      När det gäller Vombsjön, kanalen, abborre, gädda och gös kan jag rekommendera haspel.

      För grundvattenfiske torsk har Savage Gear bra spö för pengarna. 15-65 gram.

      http://www.sportfiskegiganten.se/sav...ing-74-65-gram

      Till detta spö hade jag valt en bra rulle.

      http://www.sportfiskegiganten.se/shi...-fl%C3%A4tlina

      Oftast får man dubbla spolar med från Shimano, så du kan ha två olika linor till rullen. Denna kombination kan du även fiska gädda, gös och abborre med. Inte det finaste liret men vikter från 15 gram och uppåt. (2500 rulle räcker långt oavsett vad andra säger. Större blir bara klumpig)

      När det gäller djupare fiske i Öresund måste du ha tyngre grejor. Ofta är det släppfiske rakt ner och det gäller komma ner först till fisken. Därav tyngre vikter. Samt att pilken inte skall driva för långt från båten på väg ner.

      Detta är ett jäkligt trevligt spö med dubbla toppar som du kan byta beroende på hur tunga pilkar du skall köra. Och så får det plats i en liten väska. (tredelat). Har ett själv och är supernöjd med det.

      http://www.sportfiskegiganten.se/sav...el-7-20-50-lbs

      Sen en prisvärd multirulle till det.

      http://www.sportfiskegiganten.se/pen...3%A4nstervevad

      Ett par flätlinor sen har du bra grejor.

      Enda du nu inte har är ett kastspö för kusten. Där kan du använda samma rulle som grundvattenfiske med lite tunnare lina. Bara skaffa ett längre spö för kast.

      Detta är ett trevligt kustspö för rätt pengar.

      http://www.sportfiskegiganten.se/shi...-10-10-30-gram

      Sammanfattning:
      Två rullar
      Tre spö
      Tre linor (dubbla spolar till haspel)

      Så täcker du in båtfiske i öresund året om, insjöfiske och kustfiske.


      Vad du just nu INTE skall köpa är prylar från Daiwa. Deras Skandinavienleverantör har kaos och långa leveranstider på reklamationer, reservdelar och service. Undvik Daiwa tills de fått ordning på sin logistik. Jag har väntat över två månader på en reservdel. Nästa vecka kommer jag beställa den från utlandet. Tråkigt då de annars har många bra rullar och spö.

      Du bor ju i Malmö så vill du har lite hjälp när du handlar, så bara skicka ett PM så hänger jag med dig.
      Senast ändrad av Silverfisk; 2016-06-06, 09:28.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
        Båtfisket varierar väldigt mycket i Öresund beroende på årstid. Svårt klara sig med ett spö för båtfiske öresund.
        Hej
        Tack för ett mycket utförligt svar! Jag ska kika lite på de du länkat, väldigt just av dig att du erbjuder hjälp!

        Jag har kikat lite på att köpa en beg rulle från Japan/Ebay. Shimano calcutta conquest 100/200DC verkar vara riktigt grymma rullar och ganska lätta att kasta med för att vara multirullar.
        Senast ändrad av Nydell; 2016-06-10, 06:50.

        Kommentera


        • #5
          Shimano calcutta conquest 100/200DC
          Kanonrulle för Havsöringsfisket från land (200 DC ) men inget för båtfisket.

          Håller med Silverfisk om att en Haspel är ofta bättre till grundvattenfisket från på båtarna framförallt då jiggfisket och fiske på båtar där enbart underhandskast är tillåtet.

          Men om du vill ha multi där så köp en rund Ambassadeur i 5000/6000 storlek och skit i lågprofil rullarna dom är inte lika driftssäkra sett över tid.
          Senast ändrad av jorgen.mansson; 2016-06-09, 21:41.

          Kommentera


          • #6
            Hej!

            Har köpt på mig lite grejer nu. Eftersom det klia väldigt mycket i köpfingret efter en 200DC så fick det bli en sådan.(Ber just nu till tullgudarna att de inte ger sig på mitt paket). Många som har dem verkar vara nöjda, och förhoppningsvis passar den mig ganska bra också. Men jag räknar med att jag kommer få köpa en rulle till för båtfisket. Det får dock vänta tills nästa sommar sannolikt!

            Jag har även köpt på mig lite spinners, nån små jiggar och liknande i varierande vikt 10-20gram. Samt beställt hem 2st spön. Tänkte jag skulle köpa nån wigglers också. Tar gärna emot tips på vad som kan vara bra att ha utöver de jag redan beställt.

            Blev lite budget val på spöna men jag hoppas de kommer fylla mina behov i alla fall till en början.

            Köpte:
            ABU Venerate Cork Spinn 10' 20-60 gram
            ABU Vendetta Spinn 7,6' 5-20 gram

            Kommentera


            • #7
              Grattis till utrustningen ! Dem kommer fungera perfekt och det är alltid roligt med en till skåning speciellt när dem är från Malmö. Välkommen !
              There are two types of fisherman - those who fish for sport and those who fish for fish.

              Kommentera


              • #8
                Fick ett paket från japan idag!!!!
                Åkte på lite tull men det var inga stora summor så det kan jag leva med!

                Click image for larger version

Name:	IMAG1363.jpg
Views:	1
Size:	441,6 KB
ID:	1781951Click image for larger version

Name:	IMAG1364.jpg
Views:	1
Size:	416,7 KB
ID:	1781952Click image for larger version

Name:	IMAG1365.jpg
Views:	1
Size:	408,6 KB
ID:	1781953


                Nu ska det bara komma lite paket från sverige också!
                Senast ändrad av Nydell; 2016-07-04, 15:55.

                Kommentera


                • #9
                  Där har du en fining, låter gött gör dem med.

                  /Apan

                  Kommentera


                  • #10
                    Har ni nån bra tips på lina att lägga på den? Min tanke var typ 0,15 - 0,18 flätlina och sen nylon längst ut för att göra det lite "lättare" att kasta.

                    Enligt Shimanos hemsida så rymmer rullen såhär mycket lina:
                    "superlina"
                    Tjocklek 40 yard 95 (87 meter)
                    Tjocklek 50 yard 95 (87 meter)
                    Tjocklek 65 yard 60 (55 meter)

                    Så om jag tar en 0,2 då borde det ju bli 174 meter lina? Eller det går inte att översätta så? 174 meter lina räcker ju gott och väl. Tjockare lina ger ju mindre upphov till trassel också men ni som vet kanske kan svara på hur mycket lintjockleken påverkar kastlängden? (kanske försumbart med såhär små skillnader på tjocklek?)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Arbetar...
                    X