Ännu en nykomling... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ännu en nykomling...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ännu en nykomling...

    Jag är ny på forumet och här kommer en kort presentation av mig. Jag har egentligen alltid älskat fiske och friluftsliv. Fiskat sedan barnsben och höll på mycket med flugfiske innan prylhetsen och det som jag upplevde som snobberiet inom flugfisket fick mig att lägga ner fiske helt i många år.
    Det var först för ett par år sedan då jag kom i kontakt med Tenkara som min gamla passion för flugfiske åter väcktes till liv. Enkelheten, skönheten och den minimala utrustningen hos just Tenkara fick mig att vilja börja fiska igen. För tillfället fiskar jag bara Tenkara, binder egna flugor och gör egna Tenkara-linor. Fiskar i mindre sjöar och försöker komma iväg och fiska i fjällen någon gång varje år. Hoppas träffa likasinnade här på forumet. Väl mött

  • #2
    Välkommen in i stugan
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #3
      Kul! Välkommen.

      Då kan du ju lära ute en hel del om Tenkara fisket till oss. Verkar vara ett trevligt sätt att fiska.

      Men nu mer har de billigare flugfiske spöna etc. blivit väsentligt bättre. Jag fiskar mestadels med ett 7 delat Pool 12. 9 fot #5 och en Vision lina som inte kostade mycket heller + sub 1000:- rullar.. Spöt kom i ett kit som kostade 1600:- Och duger alldeles utmärkt till mina behov. Har ägt ett antal dyrare spön i mina dagar men jag ifråga sätter numer om något spö verkligen är värt över 2500:- eller om man bara köper placebo effekt till största del?
      Senast ändrad av Jock Scott; 2017-05-03, 11:00.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Då kan du ju lära ute en hel del om Tenkara fisket till oss. Verkar vara ett trevligt sätt att fiska.

        Men nu mer har de billigare flugfiske spöna etc. blivit väsentligt bättre. Jag fiskar mestadels med ett 7 delat Pool 12. 9 fot #5 och en Vision lina som inte kostade mycket heller + sub 1000:- rullar.. Spöt kom i ett kit som kostade 1600:- Och duger alldeles utmärkt till mina behov. Har ägt ett antal dyrare spön i mina dagar men jag ifråga sätter numer om något spö verkligen är värt över 2500:- eller om man bara köper placebo effekt till största del?
        Tenkara är mycket trevligt men verkar inte vara så värst spritt här i Sverige. Håller med dig angående dyra spön. Spelar ingen roll hur dyra grejer man har om man inte kan använda dom. I Tenkara är just teknik och kunskap av större vikt än redskapen. Ursprungligen använde man bambuspön och linor av hästtagel

        Kommentera


        • #5
          Jag har faktiskt sneglat litet på Tenkara för Bäcköring fisket i min lokala lilla Å. Har kikat på en del klipp på You Tube också.
          Får kanske göra verklighet av att köpa ett sådant set snart.

          Citat: Ursprungligen använde man bambuspön och linor av hästtagel "

          Det låter ungefär som hur flugfisket började med massiva Greenheart trä spön, silkes lina och hästtagel tafs det.

          Jag vet i alla fall att en hel del Samurajer i det gamla feodala Japan tyckte om att fiska med Tenkara tekniken.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

          Kommentera


          • #6
            Välkommen,
            Verkar spännande med tenkara. Hade faktiskt aldrig hört talas om metoden tidigare men får säga att den tilltalar mig då det kommer till enkelheten och minimalismen !
            Vad fiskar du med för spö? Ser att det finns riktigt billiga på Ebay.

            //M

            Kommentera


            • #7
              Välkommen!
              Lät ju spännande med tenkara.

              Kommentera


              • #8
                Här kan man köpa Tenkara grejor: http://www.paracordshop.se/index.php...oller=category
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Marqvist Visa inlägg
                  Välkommen,
                  Verkar spännande med tenkara. Hade faktiskt aldrig hört talas om metoden tidigare men får säga att den tilltalar mig då det kommer till enkelheten och minimalismen !
                  Vad fiskar du med för spö? Ser att det finns riktigt billiga på Ebay.

                  //M
                  Tack. Jag har två spön från just Paracordshop - eller Tenkara Sweden. Dessa är helt ok för mina behov just nu men planerar att kanske köpa ett par nya spön till nästa säsong. Blir möjligtvis från utlandet då eftersom utbudet är skralt här i Sverige och just Paracordshop inte längre verkar ta in några nya spön. Ett tips är att det just nu är utförsäljning på de spön som finns inne där

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Arbetar...
                  X