Nybörjare mitt i Mälaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare mitt i Mälaren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nybörjare mitt i Mälaren

    Jag bor på en ö i Mälaren och blev förra sommaren plötsligt sugen på att börja fiska, så jag dammade av mina gamla spön och gav mig ut på sjön utan att ha någon vidare koll. "Fiska vid grynnor" var dock något som satt sig sedan jag var liten, så det gjorde jag.

    En kväll låg jag och kastade vid ett av mina favoritgrund när det högg till ordentligt. Nytt PB på gång! Efter en stunds vevande hade jag en, för mig, enorm gädda intill båten och jag insåg att min håv var alldeles för liten. Jag gjorde dock några tappra försök att lyfta fisken ovanpå håvens ram, men den gled bara av. Rätt vad det var sprattlade gäddan till, varpå min röda och vita Heddon Lucky 13 släppte, for upp i luften för att landa och fastna på ryggen av min tröja.

    Så snabbt jag kunde drog jag bort draget från tröjan och kastade åt det håll fisken simmat iväg... HUGG IGEN!! Den här gången kändes det som en ännu större fisk, alternativt samma fisk på betydligt sämre humör. Det ven om rullen medan linan drogs ut, trots att bromsen var åtdragen så mycket jag vågade med hänsyn till utrustningens ålder. Ett par gånger vevade jag hem fisken så att jag nästan kunde se den, för att sedan känna den dyka för kung och fosterland igen. Tankarna for till filmen Jaws och scenen där hajen dyker med tre stycken luftfyllda tunnor i släptåg. Till slut hade jag gäddan precis vid fören av båten och jag sträckte mig med mitt oinvigda lip-grip, medan jag höll i linan med handen. Det som hände sedan har jag fortfarande inte lyckats begripa hur det gick till. Gäddan gjorde ett våldsamt dyk och försvann med både draget och beteslåset, men lämnade tafsen och dess ögla.



    Låset var av den här varianten:


    I vilket fall som helst var det hög tid att ge upp och åka hem.

    Dagen efter åkte jag tillbaka till samma grynna med nytt mod och större håv. Jag fick då upp en 4kg-gädda, vilket var nytt PB med åtminstone ett kilo. Fem dagar senare vevade jag hem en 6kg-gädda på precis samma ställe.



    Nu är jag inne på andra sommaren och mitt fiskesug har tilltagit, men jag har fortfarande ingen koll på den teoretiska biten. Någon som har tips på bra böcker som tar upp grunderna i fiske?

  • #2
    Alla var vi nybörjare i början även om det snarare är ett återfall för dig! Kul berättelse, förstår att fiskesuget knappast minskade
    Någon introduktionsbok till sportfiske har jag inte läst, vet att det fanns en som hette "Den stora boken om sportfiske" av Göran Cederberg för många år sedan...

    Boken Gäddfiskarens Specialknep är fortfarande den bästa svenska bok jag läst i ämnet gäddfiske och sannolikt aktuell i de flesta avseenden (länge sedan jag läste den från biblioteket om den finns att uppbringa fortfarande).

    Ett annat tips är att på bibliotek låna några senare årgångar av t ex Fiskejournalen och läsa alla artiklar om (gädd)fiske som återkommer i varianter varje vår, sommar och höst, skönt att bläddra under läsning! Köp gamla årgångar av fiskepress Fiske för Alla, Fiskefeber och Sportfiske, många har sparat dem men vill nu avyttra för en liten slant, verkar svårtsålt även om mycket av det skrivna gäller än i dag. Glöm inte heller E-tidningarna Mitt Fiske och Magazinefisheco, de har skrivit massor om fiskets när, var och hur under åren.

    Kolla upp om C&R och vad du behöver för kringutrustning till den saken. Lip-grip är ifrågasatt av allt fler även om man kan använda den på bättre och sämre sätt... Att hålla upp en tyngre gädda en längre stund i bara lip-gripen är onödigt och kan ge skador i ryggrad har jag läst dessutom ger det fisken chans att börja röra sig och vrida sönder käken, roterande lip-grip är lite bättre och stöd gäddan med en hand under buken. Fler har gått över till stor gummerad håv och gälgrepp.

    Vad gäller beteslåset så hade du lite otur, kan hända ibland, främst vid gäddfiske och fler säger sig vara mer nöjda med Stay Lock som jag inte prövat men en större Fastach fungerar för mig så här långt i vart fall.

    Skitfiske!
    Senast ändrad av anteman; 2018-05-16, 17:43. Anledning: Klargörande

    Kommentera


    • #3
      Hej Patrik;

      Så gott som samtliga Gäddfiskare jag haft med mig i min egen båt för att fiska Gädda har fångat Gäddor över 10 kilos vikt och några av dem har även fångat 13 kilos monstergäddor....

      För att du ska komma med i "13-kilosklubben" som mina gamla fiskekompisar från förr bör du läsa och följa mina 34 Gäddfisketips nedan...

      Att fiska på rätt plats, med rätt bete, vid rätt tid och med rätt teknik är på sikt säkra vägar till "13-kilosklubben"....

      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      Old Firehand
      Leif Engström
      Senast ändrad av Old Firehand; 2018-05-17, 08:18.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Relaterat

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Arbetar...
      X