Ny fisketjej! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny fisketjej!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny fisketjej!

Hej allihop!

Therese heter jag, 24-årig tjej från Stockholm. Jag är väldigt förtjust i fiskar, men har hittills bara hållit dem i akvarium som huvudsyssla. Har alltid älskat att fiska, men har bara metat i stort sett. Nu senaste månaden har jag börjat köra haspelspö. Äger ett BoD Beta 9" spö med en cardinal sorön S40 på. Fick hjälp att välja ut komponenterna på min lokala fiskebutik och känner att det verkligen passar mig! Har snabbt blivit en riktig drag-narkoman och har bränt åtskilliga tusenlappar på diverse drag. Det har dessutom blivit fiskeböcker, fiskefilmer och mycket läsande och youtubande på tekniker. Man kan kalla mig påläst nybörjare.

Nu till det jobbiga... Jag har aldrig fått en gädda eller gös i hela mitt liv. Endast fått abborre, mört, brax och regnbåge. Sedan jag köpte denna utrustning har jag bara krokat abborrar. Och min sambo, som även han fått nya fiskegrejer, har inte fått någonting. Vi är ute ofta, så ofta vi hinner, men det blir flera kvällar i veckan som vi är ute i flera timmar. Såklart är det naturupplevelsen som är det centrala, men nu börjar vi komma till stadiet där vi vill landa något roligt snart. Är det en dålig period nu eller väljer vi fel ställen? Är det rent utsagt vi som är dåliga? Tiden får utvisa.

Det är dock väldigt kul att vara här! Skitfiske på er!

Välkommen!

Lovar att snart så får du och sambon era första Gäddor och Gösar. Fråga spinn experterna här bara så kommer du att få ett ton med bra tips.

Skit fiske på dig med.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Vart fiskar ni någonstans?

Gäddan just nu har gått ner i djupen och ligger på ca en 4-15 meter. Men om storleken inte har någon betydelse så står det lite små snipor i varje vass. Gösen ligger djupt den med oftast.

Kommentera

Hej!

Använd sökfunktionen här på forumet så ska du se att du får en massa bra info om hur du hittar gäddan och gösen på sommaren. Framförallt har en viss "Old Firehand" ett gäng med gångbara tips!

Personligen tycker jag att gös kan vara lite knepigt. Bäst är nog att trolla (givet att ni har båt) med ganska djupgående wobblers sent på kvällarna.

Gädda däremot ska ni nog kunna få ganska enkelt! I alla fall om, som skrevs i föregående inlägg, storleken inte spelar så stor roll. Sök upp en vik med vass, kanske 1-4 meter djup, och kasta wobblers med ett djupgående på 1-2,5 meter så kommer det snart att hugga! Även skeddrag, som t.ex. atom fungerar bra. På somrarna brukar jag tycka att tidiga mornar (kl 6-9) eller sena kvällar (kl 19-23) är bäst för gädda.

/ Victor

Kommentera

Välkommen! I mina ögon är Gädda inte en fisk... en oturlig bifångst bara... ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            Välkommen!

Lovar att snart så får du och sambon era första Gäddor och Gösar. Fråga spinn experterna här bara så kommer du att få ett ton med bra tips.

Skit fiske på dig med.

Det ska jag tänka på, tack!

Ursprungligen postat av VictorAdler Visa inlägg
            Hej!

Använd sökfunktionen här på forumet så ska du se att du får en massa bra info om hur du hittar gäddan och gösen på sommaren. Framförallt har en viss "Old Firehand" ett gäng med gångbara tips!

Personligen tycker jag att gös kan vara lite knepigt. Bäst är nog att trolla (givet att ni har båt) med ganska djupgående wobblers sent på kvällarna.

Gädda däremot ska ni nog kunna få ganska enkelt! I alla fall om, som skrevs i föregående inlägg, storleken inte spelar så stor roll. Sök upp en vik med vass, kanske 1-4 meter djup, och kasta wobblers med ett djupgående på 1-2,5 meter så kommer det snart att hugga! Även skeddrag, som t.ex. atom fungerar bra. På somrarna brukar jag tycka att tidiga mornar (kl 6-9) eller sena kvällar (kl 19-23) är bäst för gädda.

/ Victor
            Stort tack för tipsen! Vi har tillgång till lånebåt tills vidare uppe i bollnäs och söderhamn och jag har en del drag med det djupgåendet. Just nu rör vi oss runt norra stockholm och uppsala för fiske från land, men nästa sommar blir det till att köpa egen liten fiskebåt. Vi måste dock montera dragkrok på bilen, det gör att vi inte kan fixa båt den här sommaren.

Ursprungligen postat av johanhhh Visa inlägg
            Vart fiskar ni någonstans?

Gäddan just nu har gått ner i djupen och ligger på ca en 4-15 meter. Men om storleken inte har någon betydelse så står det lite små snipor i varje vass. Gösen ligger djupt den med oftast.
            Ja, djupet är ett problem då vi bara har lånebåt uppe i hälsingland, men vi struntar lite i storleken just nu. Jag skulle bli glad om jag råkade av misstag kroka fast en liten babygädda på 10 cm i en fena eller något. Som sagt har jag aldrig fått gädda i hela mitt liv, så storleken spelar ingen roll nu.

Ursprungligen postat av Perragreven Visa inlägg
            Välkommen! I mina ögon är Gädda inte en fisk... en oturlig bifångst bara... ;-)
            Tack tack!

Om någon har några bra tips på gäddvatten runt stockholm och uppsala skulle jag vara jättetacksam! Vi har ingen båt här just nu, så gärna med bra landfiskemöjligheter.

Kommentera

Läs igenom materialet på www.sportfiskewebben.se så kommer du inte att misslyckas!

Kommentera

Testa på gäddmete, riktigt roligt

Kommentera

Ja gäddmete ( både med och utan flöte ) är grymt effektivt, särskilt om ni bara kan fiska från land.
                  Meta upp några mörtar ( går med alla småfiskar ) till betesfisk.
                  Sätt på en eller två krokar på en tafs, en liten blybit, ett glidflöte och ett flötesstopp.
                  Sedan är det bara att fiska.

Kommentera

Mälaren är ju ett hett tips. Finns både fin gädda och fin gös!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...