Halloj.. har köpt mej ett Kinetic 6´jerkspö på 40-130g (igenterligen lite för slappt för mina beten) Aja, iallafall när jag står i båten och jerkar hem betena och dänger med spötoppen neråt så slår det förbannade handtaget imot undersidan på min överarm. Blir jobbit som faaan i längden.. Kan man kapa av 10-15 cm på handtaget? eller sabbar man typ balansen i spöt då? Nån som har provat? Eller ska jag bara byta jerkteknik? Känns surt då min nuvarande teknik gett enheldel gädda.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kapa jerkbait spö?
Collapse
X
-
Jag har inte testat men jag skulle nog inte ge mig på det. Risken är att du ändrar balansen mellan kraften du laddar spöt med i kastet och klingans snabbhet. Bakhandtaget är hävstången vid kastet, kortare handtag mindre kraft i kastet (men också högre utväxling och snabbare kast), längre handtag mer kraft men långsammare kast. Man ska vara rätt säker på vad man gör om man ska ge sig in och ändra den balansen till det bättre, risken finns att du inte längre orkar ladda spöt i kastet, och det är inte så kul...Anders @ gäddfiske.se
-
Jo, det verkade juh ganska logiskt nu när man fick det i text.. Tänkte jag skulle försöka arbeta lite snett med handleden så man får handtaget i armhålan istället.. Eller om man står en aning framåtböjd? Får se om det funkar bättre, Tycker det är konstigt att ingen annan råkat ut för samma problem bara? Eller är det bara min motorik som är åt helvete? Aja, Det aldra bästa hade juh varit ett spö med neråt böjt handtag.. Att det inte finns några sånna?
Kommentera
-
Eller jerkar med spötoppen lite högre? Den måste inte peka rakt ner...Ursprungligen postat av Pikepete Visa inläggJo, det verkade juh ganska logiskt nu när man fick det i text.. Tänkte jag skulle försöka arbeta lite snett med handleden så man får handtaget i armhålan istället.. Eller om man står en aning framåtböjd? Får se om det funkar bättre, Tycker det är konstigt att ingen annan råkat ut för samma problem bara? Eller är det bara min motorik som är åt helvete? Aja, Det aldra bästa hade juh varit ett spö med neråt böjt handtag.. Att det inte finns några sånna?
Förr fanns det ganska gott om spön med vinklade handtag, de var ganska sköna att fiska med men jag har aldrig sett något sådant jerkspö, kanske en ide att återuppliva där. Nuförtiden har allt genomgående klinga...Anders @ gäddfiske.se
Kommentera
-
Okidoki.. Där ser man. Spöt är väll ingenting att bitcha om igenterligen. Bara att vänja sej antar jag. Det kanske har hunnit komma ut nått böjt på marknaden tills den dagen man köper nytt spö. Men har kommit på att det kan va en bra grej att testa grejerna lite bättre innan man handlar istället för att bara stressa in i affären på en lunchrast och handla nått som jag gjorde
Kommentera
-
Jerkbait är en materialsport, klart du måste få spontanhandla ibland...Ursprungligen postat av Pikepete Visa inläggOkidoki.. Där ser man. Spöt är väll ingenting att bitcha om igenterligen. Bara att vänja sej antar jag. Det kanske har hunnit komma ut nått böjt på marknaden tills den dagen man köper nytt spö. Men har kommit på att det kan va en bra grej att testa grejerna lite bättre innan man handlar istället för att bara stressa in i affären på en lunchrast och handla nått som jag gjorde
Anders @ gäddfiske.se
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Kommentera