Beslutade mig nyligen för att förnya min fiskeutrustning något. När jag kom till frågan kring vilka linor som finns på marknaden blev jag mycket imponerad över vilken enorm linstyrka man fick redan vid relativt tunna linor (att man aldrig lär sig!
).
Så, väl hemma spände jag upp dom i min digitala fiskevåg och noterade brottstyrkan.
På mitt ena spö satt en 10år gammal FireLine-lina, diameter 0,30mm (Nej jag har inte fiskat så mycket på sista tiden
). Längst ut på linan där den var som mest nött tålde den ca 5kg drag innan brott. Längre in på linan där den var "frisk" klarade den ca 9,4kg resp 9,7kg belastning innan den gick av.
SpiderWire EZ d=0,25mm klarade vid mina tester 6,4kg resp 6,7kg vid de olika dragtesterna. Angiven brottstyrka är 15,3kg.
SpiderWire Ultracast d=0,14mm klarade 4,2kg resp 4,3kg. Här är jag osäker på märkningen men i butiken jag köpte linan hänvisade dom till tillverkarnas test som indikerade något runt 10kg.
Det är inte det att linorna jag köpt är sämre än andra linor - snarare bättre än de flesta (se tex http://www.eftta.com/english/line_te...95417021908374) men jag blir hyfsat less på tillverkare som försöka kränga produkter på detta sätt. Till nästa gång jag köper lina ska jag bojkotta alla "ljugande tillverkare/leverantörer", även om det är någon av dem som råkar tillverka den bäst linan!
Nu till frågan, är det någon som gjort liknande tester av de i Sverige vanligast förekommande linorna (nylonlinorna och spunna) så att man kan få en jämförelse av styrkan med "riktiga" siffror?
). Så, väl hemma spände jag upp dom i min digitala fiskevåg och noterade brottstyrkan.
På mitt ena spö satt en 10år gammal FireLine-lina, diameter 0,30mm (Nej jag har inte fiskat så mycket på sista tiden
). Längst ut på linan där den var som mest nött tålde den ca 5kg drag innan brott. Längre in på linan där den var "frisk" klarade den ca 9,4kg resp 9,7kg belastning innan den gick av.SpiderWire EZ d=0,25mm klarade vid mina tester 6,4kg resp 6,7kg vid de olika dragtesterna. Angiven brottstyrka är 15,3kg.
SpiderWire Ultracast d=0,14mm klarade 4,2kg resp 4,3kg. Här är jag osäker på märkningen men i butiken jag köpte linan hänvisade dom till tillverkarnas test som indikerade något runt 10kg.
Det är inte det att linorna jag köpt är sämre än andra linor - snarare bättre än de flesta (se tex http://www.eftta.com/english/line_te...95417021908374) men jag blir hyfsat less på tillverkare som försöka kränga produkter på detta sätt. Till nästa gång jag köper lina ska jag bojkotta alla "ljugande tillverkare/leverantörer", även om det är någon av dem som råkar tillverka den bäst linan!

Nu till frågan, är det någon som gjort liknande tester av de i Sverige vanligast förekommande linorna (nylonlinorna och spunna) så att man kan få en jämförelse av styrkan med "riktiga" siffror?
Kommentera