Behöver som sagt tips till att få upp storgäddan så snart som möjligt då jag inte har det bästa personbästa av mina kompisar. Snabb hjälp skulle vara tacksamt. Jag fiskar i västersjön i Degerfors med båt och har precis köpt ekolod och hela köret Nån som har erfarenhet om vart man tar monstrena ? Har bara pb på 4kg .... Kan nämnas att sjön har ett medeldjup på 1,8 meter och djupaste platsen är 6m
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Behöver tips till att få upp storgäddan !
Collapse
X
-
Gammelgädda
Dom riktigt stora gäddorna jagar sällan aktivt under dagen. För att locka dom riktigt feta till hugg gäller det att ha lite tur. Du måste helt enkelt provocera fram ett hugg genom att kränka deras revir. Detta görs enklast genom att kasta kasta kasta tills du träffar rätt vilket du garanterat kommer göra efter en tids nötande. För att fiska selektivt mot gammelgädda och slippa småfjösarna används med fördel beten av den lite större storleken. Mete med livebait är också ett alternativ men se då till att hitta rejäl betesfisk, helst inte mindre än 15 cm. Men som sagt ge det tid och se till att provocera gäddan!
-
Jag är ingen expert på stora gäddor, även om gäddfiske hör till mitt favoritfiske. Jag håller med föregående talare. Min erfarenhet, och vad jag tror är att de flesta gäddor ska frestas, oavsett storlek. De äldre gäddorna lite mer än de yngre. Flera parametrar spelar roll, och då är ändå inget säkert eller bättre än något annat.
Regn, sol, inlandsvind, frånlandsvind, naturligt bete, djup, sikt i vattnet mm mm. Alla dessa kan ge bättre eller sämre förutsättningar beroende på hur du fiskar.
Jag skulle råda dig att fiska när andra inte fiskar, med beten som normalt inte fungerar. Fiska på ställen där du normalt inte skulle tro att den står, du kan bli överraskad. Variera dig så mycket som möjligt så ofta som möjligt. Gäddan är heller inte, som många tror, en fisk som alltid behöver få draget framför näsan för att hugga. Den söker sig till plask, studerar sitt byte mm. Den behöver inte vara hungrig för att hugga. Därför kan flera kast på samma ställe, med olika beten, vara en bra taktik. När det gäller gädda finns det i princip inget bete som är för stort eller för litet heller (även om de största gäddorna mest troligt föredrar ett större bete).
Som med triss, plötsligt händer det... Fast kanske lite oftare när det gäller gädda då
Kommentera
-
Gick från PB 3kg till 10kg då jag körde utanför ett grund för första gången så man får väl ha lite tur också!"Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com
Kommentera
-
Har fiskat mycket Gädda, men kan inte påstå att det finns nåt sätt som fungerar bättre än nåt annat..
Gäddor hugger i princip på allt till skillnad mot nästan all annan fisk, det är iaf min erfarenhet.
Det gäller "bara" att vara vara på rätt plats vid rätt tid så hugger dom stora likväl som dom små.., problemet är att lista ut var dom stora står nånstans, vilket oftast inte alls är där man tror :-)
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Kommentera