undrar om pirk. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

undrar om pirk.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• undrar om pirk.

hej.jag undrar vilken sorts pirk är bäst till gädda och abborre,ska det vara balanspirk vilken färg och sånt.tacksam för svar

Balans funkar bra till båda arterna.

Rapala, NilsMaster mfl. Sedan beror det på vattnets klarhet också. Är vattnet ganska starkt färgat? Då kan du testa med en gul / grön, orange eller andra litet starkare färger. Annars är ju de klassiska fisk färgerna bra. Silver med grön eller blå rygg.

Men till borren, så bör man även ha ett par - tre olika stora vanliga vertikal pirkar typ SM pirken t.ex. Och några olika stora Mormyshkor. Och helst ett Mormyshka spö med tunn och mjuk topp.

Storleken på balansaren och vertikal pirken, avgörs en hel del av beroende på vilket djup du ska fiska på?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-26, 19:43.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

ok.tack för svaren,kollade in sidan och hittade lite smott och gott;D men behöver jag något spesielt pimpelspö eller kan jag ha ett vanligt?

Kommentera

Ett par olika spön bör man ha iaf. Självt har jag 3 st olika. 1 st känsligt mormyshka spö och 2 st medium styva. Ett laddat med balans och ett med vertikal pirk. På så sätt så kan man snabbt skifta pirk typ vid behov. Jag har dessa i plast rör ( köpt på bygg firma) som är någon m bredare och längre än spöt och med lock på. Då är det ingen risk att spöt ramlar ur och pirken fastnar i något i skryllan.

Flipper 2 tycker jag är ett bra all around spö.

Bra pimpel lina: http://www.cykelochfiskecenter.se/fi...duct_1026.html

0.18 till vertikal och balans. 0.15 till mormyshkorna.

Att ha små s.k. snapper, betes lås underlättar en hel del vid pirk bytet.

Går du in för Gädda? Då bör du skaffa dig ett sådant här 50 cm spö och en liten haspel rulle om du inte har en redan? 030 lina och ca 30 cm mjuk och smidig Gädd wire närmast balansen + betes lås.

Spö modell 355-P ser fint ut.

Byter du ut 0.30 linan på rullen till 0.20. Då funkar detta spö + rulle bra för Regnbågen och Bäckröding med antingen balans eller Röding blänke + räka.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-02, 17:51.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
        X