spelar sjöns storlek roll för storgädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spelar sjöns storlek roll för storgädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• spelar sjöns storlek roll för storgädda

hepp jag har varit ute och fiskat hela hösten me en dräng och jag undrar varför man inte får tag i nån större gädda, personbesta 5.9 kg nu i höstas e dom på djupet i sjön eller?MAX DJUPET 9METER. tänkte passera tio kg nu i vår. fiskar typ 3 4 dagar veckan som mest,tips på vår fisket skulle va fint. ska man fiska i vassen och nära land på våren eller testa lite djupare? trött på smågäddor ju
    och spelar sjöns storlek roll den är ca tre kkm.

Sjöns vattentemp spelar roll, sen om det finns gott om betesfisk. Det är två viktiga faktorer för att gäddan ska bli stor. Så är det en sjö med mycket fisk och bra medeltemp så är det chans till stor gädda.

Är det så att det bara finns små gäddor kan det bero på att vattnet är för varmt eller för dålig tillgång på föda. Det är inte bara fisk gäddan äter utan det är det mesta som rör sig. Möss, grodor och ankungar är vanligt förekommande.

Gäddan går ner på djupet då vintern kommer. För vattnet är varmare vid botten på djupet än vad det är nära stranden. Så sök på djupet och fiska sjukt långsamt.
    Senast ändrad av Gimlan; 2012-01-07, 23:30.
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Fiska inne i vikarna eller på djupet precis utanför vikarna på våren. Leta efter vikar med stora grundområden, inte en vik som går alltför brant upp till vassen. Var inte rädd för att stå o dänga mitt i viken långt från vassen, många större har jag fått just där.

Det är mitt vårtips i alla fall och om det är innan leken så fiska långsamt med mindre beten som lockar mycket utan att behövas fiskas så fort. Tailbeten och mindre wobblers brukar vara bra, typ Bomber 16A, Zalt 14, Westin Shallow, men även jerkbeten som bara spinns hem med långa vevstopp har funkat kanon för mig.

Jag letar själv fortfarande efter tian men min begränsade tillgång till båt har bromsat mig lite där. Har lyckats lura upp 8 gäddor över 9 kg och ett gäng över 8 i alla fall.

Lycka till, vi tar dom i vår!!
      Senast ändrad av Roddan; 2012-01-08, 01:16.

Kommentera

det var inte illa fiskat har bara fått två över fem kg men började ju i somras efter en tids avbrott.ska fiska mitt i viken på våren det va ett gött tips jag körde med busterjerk en grön
        den var överlägsen tog 16 gäddor på en dag.gissa om att man e sugen på större nu har blitt jerkbiten och det är hur kul som helst kommer göra allt för att passera tio kg före min polare he,he

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
        X