Har verkningsgraden något med uteffekten att göra? Det är väl bara ett mått på , i det här fallet, hur mycket rörelseenergi man kan få ut ur tillförd energikälla. En elmotor "spiller" mindre effekt iform av värme, färre rörliga delar osv än en diesel motor. Men om en motor är på tex 2 KW, så är den ju det oavsett vad den drivs av eller hur mycket energi den drar? OBS absolut ingen expert men borde det inte vara så här?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
2 hk 4-takt, kraft?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inläggEn 40lbs elmotor motsvarar ca 0,9hk teoretiskt.
Elmotorn borde vara starkare då jag antar att man mäter effekten på bensinmotorerna, inte på propellern.
Medan verkningsgraden i elmotorn är mycket högre. Och propellern sitter direkt på utgående axel,
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggStällde den frågan till en bekant som var elektriker/ingenjör och jobbade på SJ hela sin karriär, han berättade att de diesel/elektriska loken som används ju körs på el och diseln enbart genererar elen via en maffig generator och enligt honom så har en elmotor en verkningsgrad på över 90% medans dieseln och andra förbränningsmotorer har en verkningsgrad på ca 40%.
Så för att få samma dragkraft som med elmotorn så måste man ha en diesel på minst det dubbla i Hk räknat och det är inte praktiskt med tanke på hur mycket bränsle en sådan bränner per timme eller mil.
Men kruxet är att vi pratar om och jämför 12V elmotorer som körs på batterier på 70-150Ah mot förbränningsmotorer, alla som haft nöjet att testa en 24V elmotor vet att det är en helt annan sak och lokens motorer går om jag minns rätt på 16.000V så det blir som att jämföra äpplen och päron det är helt olika system som inte kan jämföras på ett ärligt sätt.
Fast verkningsgraden är ju sett ut bränslets energiinnehåll jmf med effekt ut.
Om en motor är typad till 4hk så är det ju 4hk ut, då är verkningsgraden redan inräknad.
Men en motor på 4hk förbrukar bensin som motsvarar ett energiinnehåll som borde gett kanske 10hk.
Enda skillnaden detta gör när man jämför elmotor och bensinmotor är att man förlorar ytterligare några procent mellan motor och propeller i en bensinmotor, i transmissionen.
Medans på en elmotor sitter propellern direkt på utgående axel.Regel nr1:
Har man inte släppt styret har man inte ramlat.
Kommentera
-
Tror mycket på det du säger Slaktmasken: men samtidigt blir det lite omvända världen då en enhästars bensinare upplevs starkare och rappare när det egentligen borde vara tvärtom enligt teori och siffror ? ? ?
Jag förstår att många har detta problem när man vill jämföra kraft fart mm mellan el och bensin. Ingen som hittat nått test om detta ? ? Och visst mäts väl effekten på propelleraxeln numera ?Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggTror mycket på det du säger Slaktmasken: men samtidigt blir det lite omvända världen då en enhästars bensinare upplevs starkare och rappare när det egentligen borde vara tvärtom enligt teori och siffror ? ? ?
Jag förstår att många har detta problem när man vill jämföra kraft fart mm mellan el och bensin. Ingen som hittat nått test om detta ? ? Och visst mäts väl effekten på propelleraxeln numera ?
Ofta är det ju så på bensimotorer att det är samma modell för flera storlekar.
Det är billigare att tillverka 1miljon 4hästare och strypa ner hälften till 2,5hk, än att tillverka 2 olika modeller.
Kanske kan bidra till att många bensiare egentligen har lite mer krut än de är märkta för.
Med processorer är det ju så. Det finns bara en produktionslina, och sedan gör man olika versioner enbart genom att strypa ner till önskvärd prestanda. Billigare att tillverka dyraste modellen för alla, än att tillverka flera olika typerRegel nr1:
Har man inte släppt styret har man inte ramlat.
Kommentera
-
Och elmotorer tror jag angiven effekt endast är teoretiskt.
Alltså man utgår helt från strömförbrukningen eller elmotorns märkström, när man anger effekten.
Men detta vet jag inte säkert. Men det logiska är om det vore på detta sätt.
För här tävlar ju de olika konkurrenterna om minst strömförbrukning och max effekt.
Eller det är i alla fall detta som konsumenterna stirrar sig blinda på när de köper elmotor.Regel nr1:
Har man inte släppt styret har man inte ramlat.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
|
31 svar
22 940 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av nivv
2025-05-21, 18:35
|
||
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 995 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av Karlmagnus
2024-07-20, 20:12
|
||
Startad av Andreasbd, 2018-04-01, 20:48
|
3 svar
1 230 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av Andreasbd
2025-06-23, 20:23
|
||
Startad av Wallepalle1, 2024-06-25, 09:24
|
7 svar
657 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av Wallepalle1
2024-07-29, 05:51
|
||
Startad av fytric, 2024-07-10, 09:12
|
4 svar
371 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av fytric
2024-07-15, 08:43
|
Kommentera