Anledningen till att Malen är ovanlig är att den i Sverige lever på nordgränsen till sin naturliga utberedning, den är ju en varmvattenfisk och har därför aldrig förekommit rikligt i svenska vatten, även om den säkert har missgynnats av en massa mänskliga tilltag.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Funderingar ang Malen ?
Collapse
X
-
Klart de finns "okända" malvattenKeep talking about me, You are just making me famous..
MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
www.Sk-fiskpinnen.com
Kommentera
-
jag vill inte säga för mycket nu! men det finns stor risk att den konkurerar ut andra arter eftersom att den äter allt! jag vet en sjö där det finns väldigt lite fisk, förutom gädda o mal. gäddorna ser ut som tändstickor allihpa. väääldigt smala. jag kan säga att jag känner till emån rätt bra, (INTE FISKAT RIKTAT DÄR) men jag vet att fiskevakterna är ute på natten där, på de konstigaste ställerna mitt i skogen. känner till en. så det är ingen ide, för då åker ni fasst! varför man borde respektera förbudet är för att malen håller på att ta sig tillbaka i sverige, o det är nått man inte ska sabba. det är lätt att det sabbas eftersom att det är en spennande fisk som många säkert skule vilja få, o då kommer oerfarna som flode säger o fiskar i vattnet utan hänsyn, o slänger skräp i naturen, hanterar malarna som idioter, kanske tillomed dödar en stor, som har en stor betydelse för fortplantningen bara för att väga o ta ett foto. beståndet skulle inte vidröras så mycket om det bara var några C&R experter som fiskade efter den, men det sprids tuvär fort o då kommer som tidigare nämt massor med "oproffsiga". jag tycker att man borde ta kanske så mycket som 600kr eller tillomed mer för att få fiska mal ett dygn, o ett max antal personer såklrt åt gången o om året, o så går alla pengar till att återställa malen i våra vatten. o ha mycket bättre koll sålklart på alla vatten, med ännu fler vakter än vad det redan finnns. jag tror attt det skulle vara många som skulle arbeta frivilligt för att återställa malen. iallafalla jag!Flytovarall + Tunnelbana = sitta själv = Sjukt skönt!
Kommentera
-
de växer väldigt långsamt va? och blir väldigt gamla? min morfar fick en mal i göta älv när vi satt och metade en gång. detta var för ca 20 år sedan och han visste inte ens vad det var.. den va ca 70 cm men grov. antar att de är som hajar och växer långsamt och föder lite ungar..??
Kommentera
-
Ursprungligen postat av christer Visa inläggde växer väldigt långsamt va? och blir väldigt gamla? min morfar fick en mal i göta älv när vi satt och metade en gång. detta var för ca 20 år sedan och han visste inte ens vad det var.. den va ca 70 cm men grov. antar att de är som hajar och växer långsamt och föder lite ungar..??
Mal i Göta älv?? så sent som för 20 år sen? Blanda inte ihop mal med lake bara....
Kommentera
-
Ursprungligen postat av christer Visa inläggde växer väldigt långsamt va? och blir väldigt gamla? min morfar fick en mal i göta älv när vi satt och metade en gång. detta var för ca 20 år sedan och han visste inte ens vad det var.. den va ca 70 cm men grov. antar att de är som hajar och växer långsamt och föder lite ungar..??
Mal
Ordning malfiskar
Siluriformes
Långsträckta fiskar av vilka flertalet är försett med skäggtömmar, som har en viktig funktion att lokalisera föda. Några arter kan avge giftiga sting. Oftast naken hud.
Familj malar
Siluridae
Mycket långsträckt kropp. Den lilla ryggfenan sitter mycket långt fram. Analfenan sträcker sig utefter den bakre hälften av kroppen. Simblåsa med luftgång, som leder till svalget.
Familjen förekommer med ca 15 släkten och ca 70 arter i Europa och Asiens sötvatten med merparten i sydöstra Asien. I Europa 1 släkte med 2 arter.
Mal
Silurus glanis
Kännetecken:
En långsträckt fisk med slät hud, brett huvud och 6 skäggtömmar, varav 2 långa på överkäken och 4 kortare på underkäken. Färgen varierar på den mörka översidan från olivbrun till blåsvart, sidorna är ofta ljusare och marmorerade, undersidan från grå till vit. Malen är den största av alla malfiskar och en av de största sötvattensfiskarna i världen. Den är Gamla världens längsta genuina sötvattensfisk: 5 m resp 330 kg har rapporterats från Dnjepr. Det största svenska exemplaret var 3,6 m långt och vägde ca 180 kg (Mälaren 1871) och det näst tyngsta vägde 139 kg (Emån).
Utbredning:
Österut i Ryssland till Urals vattensystem samt i Asien till Kazakhstan. Söderut till övre Rhône. Alperna, östra Jugoslavien, nordöstra Grekland, Mindre Asien, norra Iran och Turkmenien. Inplanterad i Italien och England samt utanför det naturliga utbredningsområdet i Grekland och Frankrike.
Förekomst i Sverige:
Malen finns eller har funnits i följande vatten: Helgeån, Osbysjön, Skeingesjön, Ivösjön, Klabysjön, Araslövsjön och Immeln i Skåne; i Holjeåns vattensystem i Blekinge; i Helgeån, Ryssbysjön, Viredstadssjön, Steningen, Såganässjön, Möckeln, Helgasjön, Stensjön, Emån, Försjön, Humeln, Tvingen, Nejern, Storuttern, Versjön, Stora och Lilla Ramsjön, Göten, Maren och Godasjön i Småland; Svartsjön och Hunn i Östergötland; i Tisnaren i Östergötland-Södermanland; Båven, Kvarnsjön, Edebysjön, Borsjön och Tjurlången i Södermanland. I Mälaren och Hjälmaren fanns malen förr och existerar möjligen alltjämt. Några fynd har emellertid inte gjorts sedan 1891 resp 1900-talets början. Under 1980-talet tycks malens utbredning vara inskränkt till Helgeån, nedre Emån och Båven, men under 1983 fångades arten också i Exen och Stensjön i Småland. I Östersjön anträffas malen regelbundet utanför Emåns mynning, vartill kommer ett fynd 6/8-1977 i södra Kalmarsund 1 km utanför Öland och i sept 1956 vid ön Furilden utanför nordöstra Gotland.
Miljö och vanor:
Malen Lever i både stillastående och svagt rinnande vatten samt besöker även bräckvatten. Om dagen ligger den nere på mjuka bottnar, med vilka dess svarta ryggfärg väl sammansmälter. Den gömmer sig också bakom trädrötter och i håligheter. Nattetid är malen verksam, jagande på olika nivåer, även uppe på grundvatten. Den är en rovfisk, som kan hugga rätt stora byten av fiskar och groddjur. Om vintern gräver den ned sig i bottenslammet och faller i ett dvalliknande tillstånd.
Föda:
Framförallt fiskar, som ål, lake, sutare, braxen och mört, men även kräftor, vattenödlor, grodor, vattensorkar. Som ung äter malen insekter, maskar, kräftdjur, blötdjur och fiskyngel.
Fortplantning och tillväxt:
Malen blir i Sverige icke könsmogen förrän den väger mer än 3-4 kg. Utomlands kan den bli könsmogen vid en vikt av 2 kg och 3 års ålder, men ofta ej förrän vid 4-5 år för hanar resp 5-6 år för honor. Hos oss har lek aldrig studerats. I Mellaneuropa äger den rum i april-juli, då vattnet är ca 20°. Malarna kommer parvis in till strändernas täta vegetation, gärna bland trädrötter, eller till översvämmade gräsängar. Honan bygger ett enkelt bo av växter eller snarare en liten "hage" med vallar av gräs, där hanen kurtiserar honan, tills hon lägger de ljusgula, ca 3 mm stora äggen däri. De hos mindre malhonor 20,000-60,000 äggen - hos stora honor upp till 467,000 - fastnar på boväggarna eller på omgivande vattenväxter, där hanen vaktar dem tills kläckningen sker efter ca 3 dygn, ibland vid kallvattenflöde först efter 8-14 dygn. Den nykläckta larven är 7 mm. Den sitter fästad vid en växt under flera dygn tills gulesäcken är förbrukad, varefter den övergår till planktondiet.
Tillväxten är snabb. Månadsgammal mäter ungen 3-4 cm och efter 1 år ca 20 cm, då malen kan väga 0,3-0,7 kg, efter 2 år 1-1,5 kg. En mal på 30 kg är ungefär 1,6 m lång. I dammar i Ungern växer malen på en sommar upp till 3-4 kg. I Tjeckoslovakien har följande medelvärden för tillväxt konstaterats: vid 7 år 848 mm, 9 år - 1,008 mm, 11 år - 1,147 mm, 13 år - 1,280 mm, 15 år - 1,425 mm, 17 år - 1,515 mm, 19 år - 1,621 mm, 21 år - 1,730 mm.
Livslängd:
80 år, vilket är den högsta kända åldern för en genuin sötvattensfisk, jfr stören.
Användning:
I Donauländerna och hela Östeuropa är malfisket betydande. Arten tas med bottengarn, ryssjor och ståndkrok. Traktvis bereds kaviar av rommen.
Tilläggas kan att de gamla uppgifterna om malens storlek och förmåga att svälja enorma mängder mat är mötta med stor skepsis idag. Nyligen var det en artikel om malen i Fiskejournalen 2007 #7-8.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Malen är ju en naturlig fisk i vissa svenska vatten, så jag tror inte att det finns någon risk att de konkurrerar ut andra arter, just eftersom det är en naturligt förekommande art.
Jag skulle gärna se att man planterar in mal i svenska vatten, åtminstone i de vatten som redan har bestånd eller som har haft bestånd tidigare. Och för att undvika inavel skulle man kunna plantera in malar från andra europeiska bestånd, det är ju trots allt samma art.Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/
"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Petey21 Visa inläggMalen är ju en naturlig fisk i vissa svenska vatten, så jag tror inte att det finns någon risk att de konkurrerar ut andra arter, just eftersom det är en naturligt förekommande art.
Jag skulle gärna se att man planterar in mal i svenska vatten, åtminstone i de vatten som redan har bestånd eller som har haft bestånd tidigare. Och för att undvika inavel skulle man kunna plantera in malar från andra europeiska bestånd, det är ju trots allt samma art.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Grabbn88Tjena! Börjat hålla på med artfiske och fick upp en grässnultra/skärsnultra idag, undrar om nån vet...2 Foton
-
Kanal: Våra svenska fiskar
2025-05-19, 20:38 -
-
av OräkletHej. Precis hemkommen efter en kortare tur i frugans hemtrakter vilket är norrbottens inland då det...4 Foton
-
2025-02-08, 17:10 -
-
Hej!
Fick upp denna när jag var ute och fiskade harr i älven. Osäker på om det var en...1 Foto-
2024-09-08, 19:18 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
|
11 svar
605 visningar
0 gillar
|