Styrpulpet Saltö 440 - 94 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Styrpulpet Saltö 440 - 94

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Styrpulpet Saltö 440 - 94

    Har köpt en Saltö 440 med 20 hk. Undrar nu om det är nån som har erfarenhet av denna båt. Är det en bra båt ?

  • #2
    Kanske du skulle frågat innan du köpte den

    Men det är säkert en ok båt, beror i och för sig på vad du ska använda den till!

    /A

    Kommentera


    • #3
      Du har alldeles rätt men jag hade lite betänketid. Har haft rätt många båtar innan och den här kändes suverän. DEn är välskött och servad på firma varje år. Blir mest jerkbait. Är bara lite nyfiken på vad andra har att säga om båten ris och ros

      Kommentera


      • #4
        Saltö 440

        Köpte en förra året med 40 hk på, gör 35 GPS knop. (Har sett 440 med 70 hk.)Båten har bra V form och funkar mycket bra i sjö upp till en meter. Har provat den i 19 s/m, bakom rev, alltså inga vågor. Det mötte inga problem, gick att gå fullt tills jag kom ut på öppnare vatten där jag mötte en brant våg, slog då runt när vinden fick tag i skrovet. Så över 12-13m/s med ca 1 m vågor bör man inte gå ut med den då den är ruskigt lätt i skrovet. Den nätta vikten gör också att den driver lätt i vinden. Men som vanligt folk använder sina fritidsbåtar kan jag bara rekomendera den. Jag är helt nöjd med min och kan inte se att det finns bättre båtar i den klassen. Lättdrivet skrov, hyfsat stadig. Lätt körd. ekonomisk.
        Ett bra köp helt enkelt.

        Kommentera


        • #5
          Låter i mina öron som en sämre båt. Slår runt i sjön och har ett för lätt skrov. Låter som om båten har för stark V-botten. Blir då väldigt rank och jobbig att fiska i från. 20 hästar låter lite väl snålt. 20 hästar är inte alltid 20 starka hästar. Beror helt på vilken kubik 20 hästaren har. Evinrude och Johnson har 521 cc på sina 20-25-30-35. Är det en Yamaha så är den på 430 cc, Tohatsus 25 hk har inte den mer. Så tänk på innan ni köper en motor. Gamla och äldre motorer har oftast ännu sämre kubik. Och är tröttare och törstigare.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

          Kommentera


          • #6
            Hej

            Har nu varit ute några gånger och säger som Kess " Kan inte se att det finns bättre båtar i den klassen". Tycker inte att den "slagig" tvärtom. Jag är otroligt nöjd med båten.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av elanen
              Låter i mina öron som en sämre båt. Slår runt i sjön och har ett för lätt skrov. Låter som om båten har för stark V-botten. Blir då väldigt rank och jobbig att fiska i från. 20 hästar låter lite väl snålt. 20 hästar är inte alltid 20 starka hästar. Beror helt på vilken kubik 20 hästaren har. Evinrude och Johnson har 521 cc på sina 20-25-30-35. Är det en Yamaha så är den på 430 cc, Tohatsus 25 hk har inte den mer. Så tänk på innan ni köper en motor. Gamla och äldre motorer har oftast ännu sämre kubik. Och är tröttare och törstigare.
              Det är en Yamaha - 92. Och den gör ca 23 knop. Är absolut inte slö, planar snabbt, och jag upplever inte båten som rank. Här har du en bild på den.
              Bifogade filer
              Senast ändrad av Anders G; 2006-05-29, 18:24.

              Kommentera


              • #8
                Kul att du är nöjd. Verkar gå bra med en så "liten" motor som 20 hk". Men den är ju lättdriven i skrovet.
                Till Elanen
                Hur många båtar som är så små klarar av 19 m/s. Att den slog runt beror ju på pantskallen bakom ratten.

                Kommentera


                • #9
                  Kesse, visst finns det klanskallar. 19 sekundmeter bakom ett rev låter ju inte mycket. Kanske var vindstilla. 12-13 sekundmeter ska ju en vanlig roddbåt klara utan att välta. Gamla Crescentbåtar fick stå ut med värre vågor vid test. Finns bilder i gamla fisketidningar där dom plöjer ut rakt mot jättevågor.
                  Yamahan är den med mindre kubik. Med tre man planar knappt båten. Med två går det skapligt. Men två man och massa prylar blir det segare. Ännu mer i hög motsjö.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

                  Kommentera


                  • #10
                    Saltö 440

                    Jodu Elanen.
                    OK att du är gammal i gemet. Men jag tror inte du har en aning om hur mycket 19 m/s är.

                    Alla båtar idag ska vara ce märkta för olika kategorier. De flesta styrpulpetare har kategori c = inomskärs eller kustnära vatten för vindar upp till 12 s/m och vågor upp till 1 meter. Roddbåtar eller båtar med styrpinne är klassade för inomskärs, vindar upp till 7 m/s och vågor på 3 dm, kategori D allltså.
                    För att en båt ska godkännas för 2 meter vågor och vindar på upp till 22 s/m ska de klara ce-certifiering klass B. Sådana båtar kostar pengar som fan, väger över tonet, har en längd på över 7m.
                    Allt detta bara teori!

                    Men visst, man kan ro i storm men jag tror fan inte att man gör det långt ut till havs. I de vindarna kör inte vettiga människor en båt på 4,4 meter som väger 200 kg heller.

                    Majoriteten av folket stänger in sig och utrycker "oj vad det stormar" redan vid 8-10 s/m. Gästhamnar blir fullbelagda och båtfolket slänger i ett extra ankare för att inte börja driva.
                    Vindsurfarna tittar ut, lever upp och säger "dax att dra till bayen och rigga".

                    Ha en god fiskelycka, annars finns frysdisken på ICA!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    250 svar
                    77 674 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Usling
                    av Usling
                     
                    Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
                    74 svar
                    5 154 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg WalterChang  
                    Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
                    6 svar
                    567 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg bandsmet  
                    Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
                    32 svar
                    2 379 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
                    3 svar
                    571 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Usling
                    av Usling
                     
                    Arbetar...
                    X