Storleken på din sjö ska inte spela någon större roll på jakten efter en tioplussare, det har tagits mängder av gäddor i den storleken i små dammar. Dock spelar, precis som det tidigare nämnts, näringsrikedomen en väsentlig roll. På dig verkar det som om sjön är ganska näringsrik, eftersom det finns mycket fisk i den. Detta går också att se på vissa växter som indikerar det ex. kaveldun, rikligt med bladvass etc. Jag tror de flesta näringsrika vatten kan produceraa fisk över tio...
Jag skulle precis som tidigare nämnts testat med ganska stor betesfisk, dock behöver den inte väga 1 kg. Forskning, liksom egna erfarenheter, tyder på att man inte behöver gå upp jättemycket i betesstorlek för att smågäddorna låta bli betesfisken. En tvåhundragrams mört kan i vissa fall räcka. Det beror inte på att enkilosgäddor inte kan ta mörten, utan att de är försiktiga med att ta för stora byten. Dels för att det kan stjälas, men framförallt för att de blir sårbara under tiden de skall svälja bytet. Rädslan för att själva bli mat är stor i ett näringrikt vatten med ett stort gäddbestånd.
Tycker absolut att du skall satsa på vattnet, simmar troligen tioplussare där!
Jag skulle precis som tidigare nämnts testat med ganska stor betesfisk, dock behöver den inte väga 1 kg. Forskning, liksom egna erfarenheter, tyder på att man inte behöver gå upp jättemycket i betesstorlek för att smågäddorna låta bli betesfisken. En tvåhundragrams mört kan i vissa fall räcka. Det beror inte på att enkilosgäddor inte kan ta mörten, utan att de är försiktiga med att ta för stora byten. Dels för att det kan stjälas, men framförallt för att de blir sårbara under tiden de skall svälja bytet. Rädslan för att själva bli mat är stor i ett näringrikt vatten med ett stort gäddbestånd.
Tycker absolut att du skall satsa på vattnet, simmar troligen tioplussare där!
Kommentera