Tackar så mycket för denna utmärkta guide!
Jag har precis haft ner min rulle i beståndsdelar, gjort rent, smörjt med cal's2reel grease och Rocket Fuel Yellow Label och monterat godis.
Tyvärr så har de blivit ett felskick så inga bilder kommer på min rulle ännu, hoppas på en snabb lösning.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fett, olja, diskmedel och fotogen - Mysig afton med en livskamrat...
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av darkiee Visa inläggEfter noggrann inspektion i bra belysning så kom jag fram till att det som höll axeln fast var gammalt stelnat fett, så efter avtorkning och lite milt våld (läs knackande i bordet) så lossnade den. Nya lager beställda (igen, eftersom jag hade för bråttom sist och lyckades beställa 4*9*4 isf 4*10*4) ABEC 9 keramhybrider 105:- ink frakt.
Enkel sanity check med kullagerleverantören är hur runda kulorna är och vilket material kulor respektive lagerbanor och kulram har.
Lämna en kommentar:
-
Efter noggrann inspektion i bra belysning så kom jag fram till att det som höll axeln fast var gammalt stelnat fett, så efter avtorkning och lite milt våld (läs knackande i bordet) så lossnade den. Nya lager beställda (igen, eftersom jag hade för bråttom sist och lyckades beställa 4*9*4 isf 4*10*4) ABEC 9 keramhybrider 105:- ink frakt.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av darkiee Visa inläggEn fråga: Spolaxeln på min rulle verkar sitta fast i spolen snarare än i gaveln, är det en av skillnaderna mellan C3.an och rocketen? (har bara kollat lite snabbt)
Vad har du för rullfotsnummer?
De C3:or jag sett har samma konstruktion på spolen som raketen, kan inte hitta nåt schema där en C3:a har fast spolaxel...?
Du verkar ha en rulle med fast spolaxel - då borde det sitta kullager i gavlarna. En lite äldre konstruktion - kanske inte är en "riktigt" C3?
Eventuellt har du typ en UC, då sitter spolaxeln också fast och man har lite fetare kullager som sitter i spolen. Som den här.
Bästa vore nog om du har en bild på spolen
Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inläggMycket bra! Nu slipper jag skriva nåt men byt rubrik så man hittar det lätt, jag begrep ju inte vad det handlade om först
Rubriken är väl halva nöjet, man minns bara att den inte hade nåt med smörjning att göra - så måste man läsa igenom varenda post från typ 2004 - tänk vad mycket man kommer påminnas om och lära sig
Eller så kan jag be Bergman "Pinna" den (som den om rull-delarna), fast det vore lite osportsligt tycker jag...Senast ändrad av Mooki; 2011-05-19, 08:33.
Lämna en kommentar:
-
Mycket bra! Nu slipper jag skriva nåt men byt rubrik så man hittar det lätt, jag begrep ju inte vad det handlade om först
Lämna en kommentar:
-
En fråga: Spolaxeln på min rulle verkar sitta fast i spolen snarare än i gaveln, är det en av skillnaderna mellan C3.an och rocketen? (har bara kollat lite snabbt)
Lämna en kommentar:
-
Den här posten kommer definitivt till nytta. Har köpt en beg. 5501 c3 från Ebay som ska putsas upp och trimmas, så här fanns mycket nyttigt att lära.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av UT Visa inläggVåldet som accelerationen åstadkommer när spolen skall varva upp från noll till fullvarv (8000 - 20000 varv per minut) är enormt, framförallt om man har flätlina och ett styvt spö. Spolaxellagren hinner inte med, och då blir det en blandning mellan att lagren kanar på spolaxeln och att spolaxeln vrider sig i starten.
Lösningen finner man i optimerade lager i kombination med för ändamålet anpassade smörjmedel.
Kuriosa: En lätt och därmed lättaccelererad spole i kombination med lager som inte hänger med gör faktiskt problemet värre.
Att du inte ser några bromsspår efter polering kan kanske bero på att en polerad yta inte lämnar lika fula spår efter sig.
Men då borde en grov yta kunna innebära att spolen roterar ryckvis vilket borde inverka negativt på kastet (eller snarare jämnheten i rotationen) - på samma sätt som om man polerar spolaxeln där spollagren löper börjar dessa rotera ryckvis och det blir pannkaka av alltihop, och alltså borde en polering kunna ge en vinst... Fast det förstås, själva utkastögonblicket när alla delar sätts i rörelse varar inte så värst läge...
En följd-tanke, spoldrevet i nylon nyper runt spolaxeln i original och borde rimligtvis medföra att spolen även kan rotera senare under kastet...?
Att poleringen gjorde att bromsspåren försvann var ju liksom tanken, fast det förklarade inte varför problemet fanns där från början
Lite intressant det där med lätt spole, synd bara att det inte finns någon enhet för ett kullagers accelerationströghet - det hade ju varit trevligt om inte annat
Har förresten uppdaterat lite i inlägget runt polering och så, tackar för inputen.
Glömde tillägga i förra inlägget: Skruvats har det nog gjorts, men fotograferandet och ordbajsandet behövde en uppryckning
@TriNitro
Att spolaxeln sitter lös brukar bero på att spolaxellåsningen (den svarta plastbrickan) inte sitter som den ska eller är sprucken.
Just den detaljen är ett riktigt smäck, den förlorar väldigt lätt passform eller pajar
Å andra sidan kan jag inte se att den är särskilt kritisk för funktionen, mer än att den håller kvar spolaxeln när man särar rullen.Senast ändrad av Mooki; 2011-05-18, 11:57.
Lämna en kommentar:
-
Makalöst inlägg, en riktig guldgruva!
Gjorde en sån där simpelsmörjning idag som de visar med film på ABUs hemsida och när jag plockar av gaveln på min Pro Rocket (högervev) så kan jag utan problem plocka bort spolaxeln utan att lossa spolcentreringsreglaget och sånt som du gör i guiden och det gjorde mig lite fundersam nu såhär i efterhand. Men hoppas att det är normalt...
Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: