Ordning och reda egna bilder - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ordning och reda egna bilder

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ordning och reda egna bilder

Hur strukturerar ni upp era bildmappar... Jag började med att döpa mappar till arter (abborre, färna, blablabla) Men det kan ni tänka själva att inte det fungerar så bra. Funderar istället på att bara döpa dom till datum som jag lägger in dom från kameran.... Det blir så jäkla rörigt att finna bilderna då bara... För jag är även dålig på att döpa om bilderna.

Nu sitter jag här med 7 gig bilder på hårddisken... osorterat.... Skitskoj

Börjat lägga alla fiskebilder i en mapp, alla natur i en.... Får nog börja rensa halvdana kort och bara behålla de bästa. Men jag tycker det är asjobbigt att ta bort kort... kanske lösningen är att ta bort dom dåliga direkt man ser att dom är kassa på kameran

Ge mig lite tips nu

Till och börja med skulle jag rensa upp bland dina 7gig och enbart behålla de riktiga godbitarna!
    Where ignorance is bliss, 'tis folly to be wise.

Kommentera

Du får välbestämma dig för vad du skall ha bilderna till! 7 gig bilder låter lite överdrivet, fast nu vet jag ju int evilken tidsperiod de täcker...

Jag tar alltid två tre bilder med kameran, sedan rårensar man direkt de som är dåliga.

Lär dig regeln "kill your darlings", vad skall du med en bild till som du redan har tre likadene av? Helt ointressnat att ha bild på 5 kilos gädda vårfiske, bild på 5,2 kilos gädda vårfiske, bild på 4,9 kilos gädda vårfiske ect, ja du förstår.

Spara de bilder som är exceptionella. Spara de blider som är annorlunda. Spara de bilder som visar titaltabbar.

Sedan skall du alltid spara de bilder som har en story, som berättar något i sig själva och som du kan berätta något om.

En bild som bara du tycker är intressant raderar du. En bild som någon annan tycker är intressant sparar du.

Men... 250 GB hårddisk kostar nästan ingenting. Spara alla bilder som inte kvalat in enligt ovan med fisknamn, fiskvikt, fångstplats och fångstdatum i filnamnet. Stoppa dit namnet på fiskaren meed. Sedan är det bara att söka när du vill ha en särskild bild
      /Mattias

Kommentera

Jag gör på följande sätt. Jag sparar i stort sätt alla bilder i kataloger med år månad och datum 2006-01-01, lagrings media kostar ju inget nu för tiden.

Sedan tar jag godbitarna som Golden beskriver, kör du som jag XP så kan du dessutom lägga in kommentarer, nyckelord, titel, Ämne och Författare på varje bild.. kanske namnet på fiskaren, vikten eller en liten story vad vet jag.

Dessa fält når du via photoshop medans du bearbetar dina bilder eller genom att högerklicka på bilden i utforskaren och väljer fliken sammanfattning.

Lite jobb men gör man det bara på sina guldkort och efter varje fisketur så är det inte så himla jobbigt.
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

Kommentera

Även jag har tidigare haft en röra bland bilderna. Nu sorterar jag dem i mappar med datum och fiskeplats, fungerar ok för mig. Huvudmapparna delar jag sen upp i år. Jag namnger dem exempelvis så här "060606 Häckeberga", då sorteras de dessutom i kronologisk ordning automatiskt. Alla fisketurer är då lätt att hitta, iaf för mig som fiskar 20 - 40 ggr per år. Fiskar man 200ggr/år är nog även detta system "rörigt" då man kanske har svårt att minnas fisketurerna exakt.

Kommentera

Månader.

Jag Sorterar mina efter år, månad och dag.

Dvs.
            Jag skapar en mapp som heter t ex 2006, i den gör jag undermappar t ex Fiske, Natur, Familj och vänner mm.
            I varje mapp sen skapar jag en mapp per månad, i dem sparar jag sen bilderna.
            Detta gör det enkelt att kolla t ex månaden Maj mot samma månad året innan.

Låter kanske jobbigt, men när man väl kommit in i det funkar det utmärkt.

/Fredde.
            Jaha! då nappar det igen.

Kommentera

Gällande fisketurer så är det datum och fisketurens namn som gäller...

typ: 2006-06-06 Limhamn ön

Resterande typ familjebilder med mera sorteras månadsvis typ 2006-06

Kommentera

Jag sorterar alla efter datum. Har en mapp som heter FOTO. I den ligger undermappar som tex FESTER, FISKE och SPORT. Sorterar alla efter datum i de olika mapparna. Dvs man kan lätt se de senaste fisketurerna överst, vad man fiskade, vart datum etc. En mapp från en tur heter tex: Gäddtrolling Vänern 6 Juni 06.
                Tycker det ger en väldigt bra struktur och man hittar lätt bilderna man är ute efter.
                När jag kommer hem från ett fiske eller liknande sorterar jag alltid in bilderna samt att jag städar ganska hårt bland korten för att inte spara allt. Självklart har jag brevid datorn en extern hårddisk som backup, på denna ligger en exakt kopia av fotomappen.
                Bara fiskemappen innehåller i nuläget nästan 10k bilder på ca 25gb, totalt är det närmare 73gb bilder...
                Rekomenderar starkt alla att ha en backup på sina bilder. Lagringsutrymme kostar bara en bråkdel av vad trist det är om man skulle bli av med dem.
                http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Ursprungligen postat av Mattias L
                  Du får välbestämma dig för vad du skall ha bilderna till! 7 gig bilder låter lite överdrivet, fast nu vet jag ju int evilken tidsperiod de täcker...

Jag tar alltid två tre bilder med kameran, sedan rårensar man direkt de som är dåliga.

Lär dig regeln "kill your darlings", vad skall du med en bild till som du redan har tre likadene av? Helt ointressnat att ha bild på 5 kilos gädda vårfiske, bild på 5,2 kilos gädda vårfiske, bild på 4,9 kilos gädda vårfiske ect, ja du förstår.

Spara de bilder som är exceptionella. Spara de blider som är annorlunda. Spara de bilder som visar titaltabbar.

Sedan skall du alltid spara de bilder som har en story, som berättar något i sig själva och som du kan berätta något om.

En bild som bara du tycker är intressant raderar du. En bild som någon annan tycker är intressant sparar du.

Men... 250 GB hårddisk kostar nästan ingenting. Spara alla bilder som inte kvalat in enligt ovan med fisknamn, fiskvikt, fångstplats och fångstdatum i filnamnet. Stoppa dit namnet på fiskaren meed. Sedan är det bara att söka när du vill ha en särskild bild
                  Hehe, ne jag överdrev inte. Det som är det stora problemet...

Tack för alla svar, verkar som dom flesta sparar ganska lika (med datum iaf). Sedan så ska jag ta en dag eller 2 och radera dom som är dåliga.
                  Får väl se om det regnar någon dag

Kommentera

Ursprungligen postat av Golden
                    Hehe, ne jag överdrev inte. Det som är det stora problemet...

Tack för alla svar, verkar som dom flesta sparar ganska lika (med datum iaf). Sedan så ska jag ta en dag eller 2 och radera dom som är dåliga.
                    Får väl se om det regnar någon dag
                    Om du har tid, radera kanske en del redan i kameran. Iallafall de man ser direkt blir uppenbart dåliga. Radera resterande när du lägger in dem i datorn, annars blir det sällan av, tro mig.
                    http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KreativaFiskarnGbg, 2025-05-09, 07:07
                    2 svar