Canon eos 350 D - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Canon eos 350 D

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag köper nog en 350D till jul, men fattar inte allt om objektiven.
    Om jag ska ta bilder på fiskar,närbild till 3m avstånd kanske, vilket objektiv bör jag välja då? Inga superdyra grejor nu..

MVH

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos
      Canon EF 85/1,8 USM är ett trevligt objektiv. Kort skärpedjup (om man vill). Gillar man att få fiskar att se abnormt stora ut är ett vidvinkel bra (använder ett tokina 17mm). En sak som kan vara bra att veta är att dyrare objektiv väger rätt mycket. På en 350d kan det nog kännas väldigt framtungt (iofs får man betala relativt högt kilopris om man vill ha en tyngre kamera
      85mm objektiv på en EOS 350D blir 136 mm med tanke på brännvidsförlängningen på 1,6... kan bli knepigt att fota med det tex i en trång båt! Mer vidvinkel är nog att föredra!

Kommentera

Ursprungligen postat av JerkHunter
        Om jag ska ta bilder på fiskar,närbild till 3m avstånd kanske, vilket objektiv bör jag välja då? Inga superdyra grejor nu..

MVH
        Du klarar dig långt med objektivet/objektiven som finns i kit tillsammans med kamerahuset. Långt ifrån proffsgrejer, men du får i varje fall bättre grejer än vilken kompaktkamera som helst.Alternativt ett 18-200 objektiv. Har du 18 - 200 så behöver du inte byta objektiv och då slipper du en massa damm på sensorn med påföljande rengöring.
        !!!!!

Kommentera

Hur mycke cash ligger de objektivet på?

Kommentera

Såg lite info om att Canon släpper en ersättare till 350D nu, den heter 400D och har 10 MPix istället för 8. Sen var det lite andra uppdateringar också, men jag kollade inte så noga.

Har man tur så kanske man kan hitta någon 350D till nedsatt pris när 400D börjar komma.
            Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Nikon D80 lär vara värd att vänta på om du inte har bråttom!

Tech Talk - Discuss PC Hardware, Software, Internet and Other Technology

Köp aldrig något utan att kolla in dessa sidor först!

/MT
              Sorry, såg att någon redan länkat till dessa!

Kommentera

Ursprungligen postat av Dalis
                Hejsan!
                Har tänkt investera i en 350 D och funderar nu på vad jag ska ha för objektiv till då jag tror det är lika bra att köpa ett hyfsat objektiv från början istället för kitobjektivet. Några tips på ett bra allroundobjektiv i prisklasser under 4000?

Halloj Dalis

Bara mina 25-öre. Skippa Sigmas linser. Det är hyffsta billiga och linserna är inte oanständiga men där det brister är, enligt min erfarenhet, tåligheten. Som så många gånger, köp kvalite' - det lönar sig i längden.

Jag kan ge dig två rekommendationer beroende på om du vill ha teleobjektiv eller inte.

1. Ej Teleobjektiv. Rekommendation: Canon Compact-Macro Lens EF 50mm 1:25. Mycket bra skärpa och förgåtergivning. Mycket bra macro. Kort sagt ett väldigt bra normalobjektiv. Nackdelen med detta objektiv är att autofocus kan vara långsam. Personligen ser jag inte det som en nackdel eftersom jag inte bryr mig om det men nu vet du i alla fall. Worst case scenario är ung 2 sekunder, dvs från ena ytterligheten till andra. I normalfallet handlar det om tiondelar av en sekund.

2. Teleobjektiv/zoom. Rekommendation: Canon Zoom Lens EF 100-300 mm USM. Bra skärpa och förgåtergivning. Zoomen täcker ett mycket användbart område mellan 100-300 mm. Snabb autofocus.

Sammantaget är det bra och robusta objektiv som, om du vill lägga pengarna på det, även kompletterar varandra bra i fall du köper båda.

En sista liten rekommendation - vilket objektiv du än köper så lägg även till ett UV-filter. Om för ingen annan anledning så skyddar det den yttre linsen.

Hoppas du får så kul!

/Nilsie

PS. Som du säkert redan vet blir förstoringen i samtliga fall något större eftersom 350:n inte har ett full frame chip. DS
                Nisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?

Kommentera

Ursprungligen postat av JerkHunter

MVH
                  3 meter är ett ganska normalt avstånd så ett normalobjektiv på 30 till 50 mm år helt ok. Vill du å andra sidan ta närbilder i stil med denna tjusiga bild

behöver du ett s.k. makroobjektiv.

/Nilsie
                  Nisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?

Kommentera

Npaulsson, du har lite förutfattade meningar om Sigmas objektiv ser jag, dessa är det inga fel på i många fall är dessa bättre än Cannons objektiv och billigare. Använder själv Sigmas objektiv blandat med Cannons och 350D förstorar inget utan har mindre bildvinkel än en fullframekamera, alltså ett 50 mm objektiv motsvar ett 80 mm i bildvinkelen.
                    Tumlaren
                    trolling är livet

Kommentera

17-85 är betydligt bättre än 18 -55
                      klart bra köp!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av KreativaFiskarnGbg, 2025-05-09, 07:07