Då gäller det 2,5 kilosen inte Willeys borre.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Stor borre!!
Collapse
X
-
Muhuhuhuu.. Du var ju den enda som tog åt dig? Kände du dig lite träffad? Var du lite avis?Ursprungligen postat av HaDoKalla vad du vill,jag konstaterar bara fakta
Dont get me wrong. Jag hatar också kräket som drog upp borren. Men jag nöjjer mig med att göra en voodoo docka av honom och köra stoooora owner krokar genom den.
Kommentera
-
Klart man kan lägga in referenser hit å dit, men är man en inbiten abborrefiskare så vet man att vikterna 2.2 & 2.5 inte stämmer...Ursprungligen postat av HemiGolden, kan du inte på kul exakt mäta (med utgångspunkt från snusdosan) hur lång den påstådda "2,5 kg,s" var. Lägg gärna in din egen fetare borre på 1,64 kg/48 cm som referens..
Pinsamt att skriva att det beror på avundsjuka =) Varför det är pinsamt kommer ni nog märka efter några år när ni dragit xx borrar över kilot...
Har själv satsat MÅNGA timmar dom senaste åren på just abborre.... Det är inte speciellt svårt att komma upp över kilot.... men för att komma över 1.5 så räcker oftast inte längden på abborren, utan över där så behöver den ha bra kondition. Antingen får den fångas rätt tid och ha rom, eller så får den ha ätit rejält!!!
Sedan den där drömgränsen 2.... Alltså, det behövs MYCKET mer än vad många verkar tro här..... Målet nästa vår är att nå denna drömgräns!!!
Mvh Benny
Kommentera
-
Ok, Benny, du har rätt. Ursäkta Këff, såg inte din mätning.Attached Images mätning av en borre.JPG (145.5 KB, 21 views) Du fick den till 45 cm, C.C till 46 cm ..Borren vägde då troligen under 1,5 kg, .....Självklart skulle inte en borre runt 2 kg eller under granskas på det här sättet. MEN 2,5 kg är en megaborre, mycket mycket ovanliga...Påstår någon att han fått en sådan är det säkert att det kollas noga...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FlodebananOm man kollar vågen; Varför är inte 2lbs på samma ställe som 1kg ? Inte ens nära ju. Att sedan man kan läsa av en 1kgs vpg både vid kalibering som vägning när man skall väga ngt under 3kg bådar ju för att resultatet kan bli både den ena och det andra
Därför.
Edit: Smart du....Senast ändrad av Supermoto; 2006-09-21, 20:11.
Kommentera
-
Har granskat bilderna, och abborren ser ju inte direkt smällfet ut.
Den är förvisso relativt välkonditionerad, men med en längd på 50 cm?
Jo, vattens vikt skiftar på rätt många vis.Ursprungligen postat av FlodebananVatten väger väl inte alls alltid lika mkt. Det beror på syrehalten och temperaturen, eller?
Det dummaste jag hört, vådda säkrare, vad kan vara säkrare än en/flera krönt våg. Ja inte är det en hink med vatten iaf. En mm mer eller mindre är ju flera gram, skall man kolla vågen skall man göra det ORDENTLIGT, speciellt om man tror sig fått en Abborre på 2500g. Skall man fylla hinken precis under markeringen, eller kanske i överkant? Kanske kinahinken har blivit felgjuten o.s.v. Det enda man kan lite på är en krönt våg eller krönta kontrollvikter.
Men har man en våg med 1kg noggrannhet ser man ju ingen som helst skillnad på typ 2hg hit eller dit så där faller metoden direkt, tyvärr.
Huvudsaken är att kranvattnet aldrig kan skifta så mycket att det inte ger en iallafall ungefärlig viktbild.
Även om förändringar på vikten av vattnet samt hinken vore tredubbelt så stora betvivlar jag starkt att det skulle märkas på den vågen.
"Flera gram" är ingenting, inte på en sådan våg.
Dessutom behöver man inte använda en "kinahink" att mäta med. Borde förvisso vara skapligt exakt den med, men ett vanligt svenskt litermått är ännu trovärdigare.
Kommentera
-
Këffs mätning och bild på borren med en rad av 70 mm snusdosor visar ju tydligt att borren är runt 45 cm lång, kolla själv. Kan det rentav vara så att det är den klassiska felvägningen mellan pund och kg? 2,5 lb=1,13 kg...Förstår oxå att det är svårt att exakt väga 45 cm-borrar med en 25 kgs-våg graderad bara jämna kilon och lb där graderingar dessutom ligger precis bredvid varandra ..;-)
Kommentera
-
Är den 45 cm så är det garanterat så...Ursprungligen postat av HemiKëffs mätning och bild på borren med en rad av 70 mm snusdosor visar ju tydligt att borren är runt 45 cm lång, kolla själv. Kan det rentav vara så att det är den klassiska felvägningen mellan pund och kg? 2,5 lb=1,13 kg...Förstår oxå att det är svårt att exakt väga 45 cm-borrar med en 25 kgs-våg graderad bara jämna kilon och lb där graderingar dessutom ligger precis bredvid varandra ..;-)
Fniss fungera inte så bra keffan
Kommentera
Foton
Collapse
-
av SvalkanÄr det någon som känner till denna symbol som sitter på ett Jerkbait?
Sitter tryckt på ovansidan...1 Foto-
Kanal: Bilder & fotografier
2025-12-04, 15:50 -
Relaterat
Collapse
Kommentera