är den klubbad
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bild - Gädda på 16,6kg
Collapse
X
-
Originally posted by jerka!
aa den är klubbad... du ska veta att typ 90 procent av gäddorna som dom får i fryken är bonkade... gäddfestivalen där är ju rena höjdaren... containrar fulla me gädda som dom senda säljer till frankrike!
Edit- och här skrev visst någon som inte vet ett smack om Fryken och fisketävling. Fråga någon som är insatt och du får svar istället för att virra iväg felaktiga uppgifter offentligt på nätet.
Kan gladeligen ge dig en hel del korrekt information om Fryken, tävlingar mm. Skicka mig ett PM så förklarar jag.
Suck.
Om inget annat så får du gärna uppge källa till ditt påstående.
_editSenast ändrad av Danne; 2003-10-31, 16:32.
Kommentera
-
Kommentera
-
Danne : det är sånt jag har hört från en "lokalare" som går i min klass... även annat folk som ex jocke malmgren bowenius som är lärare åt oss och även väldigt insatt i svenska gäddklubben som ordförande (vet inte om han fortf är det) har jag också hört det med containrarna ifrån... och min procent siffra var bara slumpmässigt utvald... men du kan ju inte säga att det inte klubbas mycket i fryken... ändå verkar det inte som om det går stora förluster på beståndet... alltså jag berättade det jag har "hört" från andra! jag kan ju ha fel också lr ?
Kommentera
-
Din "siffra" är helt tagen ur luften. Att börja med så förekommer det ett minimalt gäddfiske i Fryken. I stort sett endast jag själv som fiskar gädda samt en handfull andra som gör ett par turer om året. Så sportfiske efter gädda kan vi nästan glömma att det förekommer.Originally posted by jerka!
Danne : det är sånt jag har hört från en "lokalare" som går i min klass... även annat folk som ex jocke malmgren bowenius som är lärare åt oss och även väldigt insatt i svenska gäddklubben som ordförande (vet inte om han fortf är det) har jag också hört det med containrarna ifrån... och min procent siffra var bara slumpmässigt utvald... men du kan ju inte säga att det inte klubbas mycket i fryken... ändå verkar det inte som om det går stora förluster på beståndet... alltså jag berättade det jag har "hört" från andra! jag kan ju ha fel också lr ?
Nätfiske/husbehovsfiske förekommer knappt inte alls. I den mån det gör det är det nästan uteslutande efter regnbåge och öring. Gå tillbaks några decennier och detta fiske var vanligt, speciellt efter gädda. En vinter och en saxfiskare med en fångst på 1 ton fisk var inte alls ovanligt. På ett år handlade det om flera ton förstås. Vi talar fortfarande om enskilda individer. Hur mycket de fångade totalt var föstås mycket mer. Idag förekommer inte detta fiske. När Gäddfestivalen körs (1 gång per år) så fångas det ca: 600 kg gädda. I snitt fångar varje person 1 fisk på hela helgen. Jämför detta med det uttaget som skett tidigare med husbehovsfiske/saxfisket. Tävlingen fångar mindre än vad en enskild saxfiskare gjorde på en vinter.
Totalt på ett år talar vi om ett uttag av gädda av ca: än 1 ton (inkluderat sportfiskare, gäddfestival och husbehovsfiskare). 1000 kg fisk i en 7 mil lång sjö är en fis i rymden. Det handlar om promillen av räntan.
Talar vi gäddfestivalen brukar antalet storgäddor över 6 kg vara en handfull fiskar (omkring 5 st). Att man rubbar storfiskbeståndet är helt fel.
Under resternade del av året fiskas knappt någon gädda. Om det kommer upp fler än 5 gäddor över 10 kg, totalt på ett år, som klubbas så är det mycket högt räknat.
Vi tummar fortfarande enbart på räntan av kapitalet. För en annan som har det som hemmavatten skulle i sådana fall notera ett sämre gäddfiske.
Containrar? Vem påstår det? Det är en liten balja på ett litet släp som fylls. 600 kg gädda ryms i mycket, definitivt i flera containrar.
600 kg gädda ryms i en balja på ca: 2 gånger 2 meter.
Bah. 7 mil långt (snittdjup på 70 m) vatten och inga sportfiskare och inga husbehovsfiskare. Vad tror du 600 kg fisk skulle göra?
Det är en mans nätfångst på en säsong i "vilken" sjö som helst.
Räkna ca: 300 gäddor på 7 mil gånger 0,3 mil gånger 70 m och beräkna hur många fiskar det fångas så kommer du sannolikt häpna över hur lite fisk det fångas per kubikkilometer.Senast ändrad av Danne; 2003-10-31, 17:34.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av SvalkanÄr det någon som känner till denna symbol som sitter på ett Jerkbait?
Sitter tryckt på ovansidan...1 Foto-
Kanal: Bilder & fotografier
2025-12-04, 15:50 -
-
av PeterlarsHallåj! Fick en julkalender med fiskedrag nu i julas av sambon, tyvär var det en scam och alla drag...1 Foto
-
2025-05-22, 11:44 -
-
Vi drog ut på en av öarna utanför Varholmen i Onsdags och drog vi våra första Horngäddor för året. Här...1 Foto
-
2025-05-09, 07:07 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av snej12, 2015-07-15, 09:12
|
2 svar
2 690 visningar