Samlagsbilder :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Samlagsbilder :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu är jag absolut ingen expert på prickfiskar men vad jag känner till så är det väl endast röding (vilken rödingsort det än må vara) som har vita fenkanter? Skulle nästan sätta vad som helst på att det är bäckröding men många konstiga importer har ju kommit från nordamerika innan så... Men jag ser med spänning fram emot bilder där man tydligt kan se vad det är för fisk.
    Ja vad fan, man måste ju fiska!

Kommentera

Bäckröding, Canadaröding, Canadaöring, rödöring mm Jag tror att vi pratar om samma art allihop. men jag är inte säker! Nåt som då är säkert är att jag kommer att visa upp en bild (så fort jag tagit en) På en öring som är blank som en blanklax och vad jag vet så finns den inte nån mer stans i sverigen men har synts till nere i Jugoslavien eller nåt vad jag hört. Vi får väl se vad ni har att säga om dettan när jag fått en bild på detta. Jag är inte nån expert på området men tycker det är väldigt kul. Jag försöker läsa så mycket jag kan om det. Hjälpen här på fiskesnack är ovärdelig.
      Tack för så mycket svar!

Kommentera

Det måste ju vara skitskoj att hålla på med sånt där, synd att man inte har möjlighet till det
        Mvh

Kommentera

Jag har jagat vidare på webben. Den kan bli blank sa du. Hittade på samma site som den förra länken att Lake Trout Salvelinus namaycush kan bli mycket blank. Det är den arten vi kallar Kanadaröding i Sverige.

Kanadaröding och Bäckröding kan hybridisera, Splejk.
          Bäckröding och Svensk Fjällröding kan bilda hybriden, Bröding.

Men om du är säker på att det handlar om en öring hittade jag ett intressant alternativ Golden Trout Oncorhyncus aguabonita. En mycket liten guldfärgad släkting till regnbågen med röda ”smoltlika” teckningar längs sidan. Den lever på hög höjd men har flyttats ned till lägre nivåer men då förlorat lite av sin gula färg. Arten är också röd.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

finns även en fram odlad hybrid som kallas tigeröring och leopardöring.har praktiserat hos en odlare när man gick i gymnasium som odlade sådana.
            UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
            minken.bloggsida.se/

Kommentera

sökte lite på tigeröring och hittade lite fler roliga hybrider
              bla laxöding,röring,harring fanns tyvärr inga bilder men det hade varit kul och se hur dem såg ut!
              UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
              minken.bloggsida.se/

Kommentera

Originally posted by minken
                finns även en fram odlad hybrid som kallas tigeröring och leopardöring.har praktiserat hos en odlare när man gick i gymnasium som odlade sådana.
                Jag såg sådana i Nya Zeeland för ett par år sedan, mycket vacka fiskar.

/Martin

Kommentera

tyvärr så hade han bara romlådor med t-öring när jag var där så såg inga vuxna ex.

Kommentera

[QUOTE]Originally posted by boogieman77
                    [B]Oj oj vad mycket svar he he!
                    Jag kan säga till er att ni alla tyvärr har fel när det gäller arten. Det är en Canadensisk Bäcköring, inplanterad i sverige på 60 talet.

I en liten bäck som rinner igenom bostadsområdet där jag bor har jag lyckats att få upp ett par stycken öringar med vita fenkanter. Skulle tippa på efter läst ditt inlägg att dessa också är Canadensiska bäcköringar. Funderade själv ett tag på om de var bäckrödingar men de är helt olik de bäckrödingar jag sett förutom på fenorna.

Kommentera

Så länge vi inte har några säkra artbeteckningar kan vi gissa oss blåa. Boogieman lär behöva visa vilken art han jobbar med för att Fiskeriverket skall ge sin välsignelse till hans utökade anläggning. En icke identifierad utländsk art lär bli svår att få godkänd om den har möjlighet att sprida sig på egen hand till omkringliggande naturliga vattendrag.

Brook Trout, vilket slarvigt kan översättas med bäcköring men arten kallas bäckröding i Sverige, har restriktioner. Detta bl.a för att den är tuffare mot öringen, dessutom har den lätt att hybridisera. Även Regnbåge och Kanadaröding kräver tillstånd för inplantering.
                      Vi får nog snart se tydligare bilder och veta artens latinska namn, sen vet vi!
                      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av KreativaFiskarnGbg, 2025-05-09, 07:07
                      2 svar
                      359 visningar
                      3 gillar
                      Senaste inlägg KreativaFiskarnGbg