Solklara bäckrödingar...Om du vill ha öring din å så borde du gråta för bäckrödingen slår ut öringstammen. (De är mer revirhävdande och stöter undan öringen)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Samlagsbilder :)
Collapse
X
-
har aldrig hört talas om kanadaöring, därimot kröding, kanske är det du menar, är en hybrid mellan kanadaröding och svensk brunöring (bäcköring), men jag undrar om du nu säjer att regnbågen är en sån fasansfull parasit som alltid förstör för öringen, hur tror du då det funkar borta i US/canada eller NZ/Kamtjatjka? där lever ju öring sida vid sida med bågen, tror nog ioförsig du menar rymd odlingsfisk, dom spider ju en del sjukdommar, men skyll då istället på dom ansvariga människorna för odlingen, det är ju dom som borde se till att deras kassar inte läcker, för som så många andra gånger är det människan som är den fulaste fisken
Jag känner inte hälften av er, hälften så väl som jag skulle vilja ... färre än hälften av er tycker jag hälften så bra om som ni förtjärnar!
Kommentera
-
När jag gick vatten och fiskevård så skulle vi göra iordning lekvatten för siljansöringen (de ursprungliga är tyvärr uppdämda allihop...)
jag och en kompis arbetade med en liiiiten bäck som hade extremt liten vattenföring (iaf den tiden vi jobbade där)
Prio ett var att få bort den bärckröding som besatt bäcken pga en gammal damm som brustit.
På en sträcka av ca 500 m fiskade vi upp 900 bäckrödingar!!!
det intressanta är att bäckrödingen i våra vatten "förstör" för öringen medan öringen sägs förstöra för bäckrödningen i Nordamerika. En slags paradox enligt mig men det är vad jag hört.
Nåja, det positiva med bäckrödingen är dock att den är van den icke inhemska predatorn MINKEN då dessa levt sida vid sida under lång tid. Sen är den ju väldigt vacker att se på samt en kul sportfisk men hit hör den ju egentligen inte.
Fast, vi måste vänja oss vid det.
Kommentera
-
Jag har en bäck i närheten av mig där det odlades canadensisk bäckröding, sådana du har på kortet. Så fort den här fiskarten etablerar sig försvinner eventuell bäcköring ur bäcken. Dessa arter fungerar ej ihop. På andra sidan staden finns en annan bäck med mycket "stationär" öring dvs. Bäcköring. Fiskevårdsklubben som har denna sträcka är vansinniga på småungar som släpper i bäckröding i deras bäck, pga. att de stöter bort bäcköringen....
Kommentera
-
Det finns en bäck i Hallsberg (3 mil söder om Örebro) som heter puttlabäcken. Den är som bredast 2-3 meter, en liten bäck. Där finns det en självreproducerande stam av bäckröding som är ättlingar till rymlingar från en fiskodling.
Observerade som tonåring i den även lekande Öring som nog var långväga vandrare från mälaren via hjälmaren men det är bara spekulationer. Men öring var det för jag fångade en.
Så nog kan små "obetydliga" bäcker hålla fin fisk.Senast ändrad av grebgokz; 2004-06-09, 12:20.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av SvalkanÄr det någon som känner till denna symbol som sitter på ett Jerkbait?
Sitter tryckt på ovansidan...1 Foto-
Kanal: Bilder & fotografier
2025-12-04, 15:50 -
-
av PeterlarsHallåj! Fick en julkalender med fiskedrag nu i julas av sambon, tyvär var det en scam och alla drag...1 Foto
-
2025-05-22, 11:44 -
-
Vi drog ut på en av öarna utanför Varholmen i Onsdags och drog vi våra första Horngäddor för året. Här...1 Foto
-
2025-05-09, 07:07 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av KreativaFiskarnGbg, 2025-05-09, 07:07
|
2 svar
359 visningar