om en fisk på 118cm ska väga 23 kg måste det till en jävlig omkrets, vilket denna fisken har?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gädda 20+
Collapse
X
-
Överdriven gädda om än fin
Tobbe har helt rätt! Det finns ingen möjlighet att en gädda är 96 cm runt buken. 80 cm är EXTREMT ovanligt och knappast förekommande. 96 cm är mer än de flesta stora karpar orkar med...Säkert en klassisk felmätning med ett tvinnat måttband. Minns att Möllerström mätte sin Löddesugga från 2003 till 83 cm men sedan korrigerade till 67 då måttbandet varit tvinnat.Jämför gärna med Stefan Perssons supergädda från kävlingeån 2000, finns på www.sg-pesca.com, bilder, gäddor. Den var 114,5 cm, 81 cm och 16,6 kg. Kolla nivåskillnad huvud/buk på den gäddan och höjden. Den absolut fetaste jag sett/hört om. Tippar italiengäddan till max 75 i omkrets och en möjlig vikt upp till 20 men tror snarare runt 17-18. Ingen avundsjuka, bara realist.Uppskattade viktangivelser ger jag inte ett skit för. vaddå standard formula?-finns för fan ingen standard formel, beror helt på rygg/maginnehåll, jämnhet osvosv!
Kommentera
-
Dina ord väger tungt i min värld iafUrsprungligen postat av Jpej Visa inläggTobbe har helt rätt! Det finns ingen möjlighet att en gädda är 96 cm runt buken. 80 cm är EXTREMT ovanligt och knappast förekommande. 96 cm är mer än de flesta stora karpar orkar med...Säkert en klassisk felmätning med ett tvinnat måttband. Minns att Möllerström mätte sin Löddesugga från 2003 till 83 cm men sedan korrigerade till 67 då måttbandet varit tvinnat.Jämför gärna med Stefan Perssons supergädda från kävlingeån 2000, finns på www.sg-pesca.com, bilder, gäddor. Den var 114,5 cm, 81 cm och 16,6 kg. Kolla nivåskillnad huvud/buk på den gäddan och höjden. Den absolut fetaste jag sett/hört om. Tippar italiengäddan till max 75 i omkrets och en möjlig vikt upp till 20 men tror snarare runt 17-18. Ingen avundsjuka, bara realist.Uppskattade viktangivelser ger jag inte ett skit för. vaddå standard formula?-finns för fan ingen standard formel, beror helt på rygg/maginnehåll, jämnhet osvosv!
Du har ju sett "några" stora gäddor.
Skulle gärna se den där standardformeln, kan bli spännande
Kommentera
-
Riktigt grym gädda!!! VERKLIGEN!!! Ett stort grattis till fångstmannen. Verkligen avundsvärd och vacker gädda!
Dock så är med garanti omkretsen felmätt, inga som helst tvivel om det. Allt annat är omöjligt!
Troligen har de geometriskt utifrån romber, cylindrar etc försökt räkna ut gäddans volym utifrån måtten (och då med ett felaktigt mätt midjeomfång, troligen 25 cm för mycket i omfång) och på såvis beräknat en tippad vikt och fått ut otroliga 23+kg. Detta är min gissning... Nån standardformula finns inte som Stale nämner. Mycket påverkar gäddans vikt såsom ryggbredd, stjärtspole, rom eller osmält bytesfisk etc... Gäddan har en fantastisk buk men ganska normalgrov ryggbredd.
Jag tippar utifrån längd och kondition på gäddan att det rör sig om en vikt runt 18 kg, vilket är nog så fantastiskt för 118,5 cm!
Trist återigen med dessa vidvinkelbilder och framhållna gäddor som det har blivit nån ledsam trend om som förvränger verklighetsbilden.
Återigen - En fantastisk fisk som jag gärna hade haft i min famn!
Kommentera
-
Fantasktisk fisk, men kan hålla med skeptiker om att 96cm låter lite väl mycket. Som jämförelse kan man kika på den här 30kg's torsken (från Keskitalo:s blog) som ska ha i stort sätt samma omkrets.
Kommentera
-
Den som är intresserad kan läsa Piero Omettos (fotografen av gäddan) svar på herr D.. mail angående fisken. Finns att läsa på Fnu.
Fisken är alltså inte vägd utan bara uppskattad, tydligen simmar den än i regnbågsdammen..
Jag tror själv att den vägde under 20 kg..Dumt med missvisande "fusk"fotograferande..ett otyg..Mäklarfotograferande..T.o.m en lite trång kvart på 25 kvm ser ut som en jättevåning..På bilden alltså..Inte i verkligheten..Senast ändrad av Hemi; 2009-04-23, 17:19.
Kommentera
-
Enda som är framhållet på bilden överhuvudtaget är huvudet, kollar ni andra armen han håller under magen är till och med fiskarens arm bakom bålen. Den mörka skuggan på jackan under fisken gör att det ser ut som att fisken till och med är emot jackan, eller väldigt nära.
Kommentera
-
Foton
Collapse
-
av SvalkanÄr det någon som känner till denna symbol som sitter på ett Jerkbait?
Sitter tryckt på ovansidan...1 Foto-
Kanal: Bilder & fotografier
2025-12-04, 15:50 -
-
av PeterlarsHallåj! Fick en julkalender med fiskedrag nu i julas av sambon, tyvär var det en scam och alla drag...1 Foto
-
2025-05-22, 11:44 -
-
Vi drog ut på en av öarna utanför Varholmen i Onsdags och drog vi våra första Horngäddor för året. Här...1 Foto
-
2025-05-09, 07:07 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av snej12, 2015-07-15, 09:12
|
2 svar
2 698 visningar