Fiske i HD, Bornholm Trolling master - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i HD, Bornholm Trolling master

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske i HD, Bornholm Trolling master

För att öka fiskesuget hos alla trollare så tänkte vi sukta er med denna lilla film.
    Välj 720 HD för bästa återgivning. Obs, inga Laxar med fettfena fick sätta livet till!
    (kan vara bra att nämna i dessa tider....)

Gött dunk i musikvalet med det böljande havet och båtens gungningar känner man sig ju stenad efter en minut

Kommentera

Hade nästa varit lite kul att fått höra Bullens glädje tjut vid napp och håvning

Kommentera

Hur fan kan ni lägga upp sånt här skit efter det som har hänt?

Jag blir arg, ledsen och frustrerad över att det fortsätts spridas reklam som främjar bonkning av fisk. Och det görs desutom av folk som kallar sig sportfiskare.... Vad fan tänker ni med?

Jag hoppas verkligen folk kommer ta avstånd från butiker som beter sig såhär..... det var sista gången jag handlade i en annars jävligt bra butik!

Jag skäms....
        sigpic

Kommentera

De släppte åtminstone tillbaks fisk som inte var odlad, det är väl ett bra steg på vägen?
          Lika mycket som jag vill ha ett livskraftigt bestånd vild Lax, lika mycket vill jag att den fenklippta och utsläppta Laxen ska bort helt och hållet.

Kommentera

Riktigt bra film....
            Team Fanny Farm

Kommentera

Hej Diedose mfl....
              Det var med lite fundersamhet jag la ut filmen, med tanke på alla skriverier om Laxen och dess existens i Östersjön.
              Ibland måste man våga sticka ut hakan och ta lite kritik.

Laxtrolling är inget nytt påfund eller tillfällig "fluga". Personligen är jag allätare och har fiskat det mesta som simmar i jordens alla hörn. Det är just kontrasterna som är det roliga. Torrflugefiske efter Harr och Öring, meta Abborre, Popperfiske efter Travelly, eller Laxtrolling i Östersjön, vår motsvarighet till biggame =)
              Ingen fisk är värd mer än nån annan. Just nu är Gädda och Gös den heliga graalen. Där får man inte bonka utan att bli uthängd som fiskslaktare. Reglerna på Östersjön behöver ses om, helt klart. Det har framkommit tydligt efter de senaste årens Laxtrolling, speciellt de tidiga fisket i södra Östersjön där båtar landat en sanslöst massa fisk.
              En frivillig fångstbegränsning har tillämpats på sex laxar. Personligen tycker jag det är några för många.

Jag har trollat Lax sedan slutet av 90-talet och har varit med om många tunga säsonger där man fick vara glad om det landades en Lax på en veckas trolling. Då kanske jag borde nämna alla mil med drivgarn som gjorde fisket så dåligt. (min personliga teori)
              Om du känner en som avsky till Laxtrolling så avråder jag dig att titta på filmen. Du har ju onekligen sett den och om du var uppmärksam så var det bara odlad Lax som landades, i vår båt i alla fall.
              Att bojkotta alla butiker som säljer trollingredskap är kanske lite drastiskt, men vi lever i ett fritt land där alla har rätt till en åsikt.
              Att fiska på lekplatser är kanske en diskussion som också borde tas upp. Gös, Abborre, Gädda, Asp mfl. fredas på många platser och det tycker jag är mycket bra. Varför fiskar vi Lax och havsöring på stigande lekfisk kan man då undra?
              Ja, jag vet att älvarna stänger på hösten innan leken börjar.....
              Fundamentalister finns överallt, både i trollingbåtar och flugfiskevatten. Det är skönt att sitta på båda stolar och inte måla in mig i ett hörn..... Jag älskar Laxtrolling lika mycket som flugfiske!
              Mvh
              Kristian Lager
              Delägare Sundbybergs sportfiske
              Senast ändrad av shutterfish; 2012-05-16, 05:58.

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
                reklam som främjar bonkning av fisk. Och det görs desutom av folk som kallar sig sportfiskare.... Vad fan tänker ni med?
                Menar du att de inte ska få ta upp fisk att äta för att äta, även om de kallar sig sportfiskare? Är C&R en regel för att bedriva s.k sportfiske? Man börjar ju fundera då man läser folk som skriver nått dumt när de ser någon "bonka" en fisk. Ursprungligen handlade ju fisket om att skaffa mat, handlar det bara om att drilla fisken för att sedan släppa tillbaka den numera ? Nu vet jag ju inte hur hårt fisketrycket är i Bornholm, men två laxar är inte mycket i så stort vatten. Iallafall inte i mina ögon!

Riktigt bra film!

Kommentera

Ursprungligen postat av sorseleman Visa inlägg
                  Menar du att de inte ska få ta upp fisk att äta för att äta, även om de kallar sig sportfiskare? Är C&R en regel för att bedriva s.k sportfiske? Man börjar ju fundera då man läser folk som skriver nått dumt när de ser någon "bonka" en fisk. Ursprungligen handlade ju fisket om att skaffa mat, handlar det bara om att drilla fisken för att sedan släppa tillbaka den numera ? Nu vet jag ju inte hur hårt fisketrycket är i Bornholm, men två laxar är inte mycket i så stort vatten. Iallafall inte i mina ögon!

Riktigt bra film!
                  När Laxens bestånd är hotat (alla experter är eniga, många trollingfiskare/yrkesfiskare förnekar det) så kan man ju tycka att en tävling som drar så många båtar och kräver att fiskar dödas för att vägas in är fel väg att gå.

Det fångades och vägdes in 917 stycken döda Laxar under Bornholm-tävlingen och oavsett mängden båtar som var med och tävlade så är det därför 917 stycken färre Laxar som inte simmar i Östersjön längre och inte kan yngla av sig. Dessa fiskare drar nog inte upp båten efter tävlingen och låter den stå till nästa års tävling, ett gäng fler Laxar kommer nog upp som också de får känna på klubban.

Varje fisk som tas upp är en mindre fisk som kan leka och hjälpa till att få tillbaks det fina bestånd med Lax som vi hade förr.
                  Det ÄR ett hotat bestånd och därav finns all anledning att INTE plocka hem Lax som man fångat i Östersjön.

Men som trådskaparen skrev, endast fenklippta (odlade och isläppta) Laxar dödades och det är väldigt bra tycker jag.
                  Den vilda och ursprungliga Laxen behöver skyddas. Betyder det att en lag om c&r av vild Lax behövs så får det vara så.

Jämför med ålen, den vet alla är hotad och det krävdes nästan en total utrotning för att skydda den.
                  Ingen frisk människa fångar och dödar ål i våra hav längre. Ska vi låta det gå lika långt med Laxen?

Kommentera

För att rädda laxen måste alla dra sitt strå till stacken. Yrkes/sportfiskare,energibolag osv,inte bara i sverige utan runt hela östersjökusten.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lsjonsson, 2021-10-19, 13:04
                    12 svar
                    1 571 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av Henke E, 2023-04-30, 21:59
                    13 svar
                    2 391 visningar
                    1 gilla