Ursprungligen postat av FiskenFreddy
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
På TV: Fiskedrag säsong 7 har premiär 17/10 kl 22:00 i TV4 Sport
Collapse
X
-
Problemet är ju att genom den maten som de odlade fisken äter kommer ju från havet där man förbrukar 2,5 kg fisk för att producera 1 kg odlat lax så att per kg lax går 1,5 vilt fisk upp i rök till absolut ingenting. Nä du - jag är nöjd att jag endast äter det fisk jag fångar på ett spö där jag aldrig tar hem mer än vad jag och familjen kan äta som en måltid. Yrkesfiske - odlat eller vilt är oansvarig skit. i slutänden handlar det om ansvar och ordenliga regleringar av yrkesfisket. För mig själv använder jag det sunda förnuftet - tar aldrig mer än vad som behövs nu och här. Något som inte kan sägas om någon typ av yrkesfiskare. Av samma skäl det mesta fisk jag äter har ett solid bestånd (abborrar, gäddor - dock ej stora) osv. En ål eller två per år när jag är i dk (i min hemstad finns ett bra bestånd då sportfiskeföreningen har fått satt stop på yrkesfisket i våra sjöar) blir det till men annars är det endast fisk med bra bestånd i det område jag fångar de i - och alltid med spö - sax eller nät tycker jag är motbjudande:-) Gjorde en anmälan för ett par månader sedan då någon hade lagt nät ut i umeälven omkring stan som jag fastnade i - på mitt typ stamställe där jag har fiskat mycket för ut (finns et sann abborremekka där). Och ännu mer arg blev jag av polisens reaktion - som närmast ifrågasatte mig och frågade huruvida det överhuvudtaget är olagligt att fiske med nät i älven....grrrrrrrr fan då blev jag en sur dansk :-) Nå - det hade så mindre med tv4 att göra
Kommentera
-
Blir ett litet dilemma , svensk Östersjölax är så pass giftig att den inte ens duger till djurfoder inom EU och den Norska odlade ställer till med en massa andra problem, det blir som att välja mellan pest och kolera,Antingen odlar dom lax, eller så fiskar dom ännu mer vildlax i östersjön t.ex. Folk vill kunna köpa sin lax i affärerna, det är ett faktum.
Men vad laxodling har att göra i ett sportfiskeprogram förstår jag inte, ok om han hade stått och kastat i odlingsbassängerna och sagt det var bra fiske men annars inte..
Kommentera
-
FiskenFreddy : Jao, det vill de ju, och det kan ju förstås ;-) Men problemet är ju att man inte funderar över konsekvenserna av den fisk man äter och det är ju värd att uppmärksamma. Och Gud vad folk blivet kräsna vad angår fisk - lax mig här och där och allt som inte är lax (eller åtminstone laxfisk) är skit...aaargh - kan bli så tokig :-) För även icke-fiskare kommer det ju bli konsekvenser och utan vissa djurarter (i det här fallet fisk-sorter) blir det ju olika konsekvenser - t.ex. miljömässiga. Ta t.ex hur ålen är utrotningshotad i europa - den är som en dammsugare och hjälpar till att rena vattnet (igen tack till silkeborg fiskeforening för att ha kickat yrkesfisket ur sjöarna trots riklig mängder av både ål och gös som är dyra gourmetfisk) och en av orsakerna är ju fransmännens överfiske av glasålen som är en delikatess där. Och ja - Ål är världens godaste fisk om man frågar mig men överfiske av ynglen är skamlöst. Nu kan man säga det kanske inte har så mycket med odlat lax att göra, men indirekt har det pga överfisket av sorter som tobis, ansjovis osv som man producera fiskpellets av och med ökat produktion av odlat lax (och de vill ju dubbla produktionen i norge) krävs också större fångster av fisk som används till framställning av pellets. Därför är exemplet med ålen relevant för även om det också kan vara parasitangrepp bakom ålens svårigheter i europa pga utsättning av den japanesiska ålen då är överfisket av ålen och ålens yngel en starkt bidragande faktor till detta och därför har man länge försökt odla ålen och man verkar nu komma fram till en någorlunda lösning med infångning av glasålen till dammarna (de kan inte kläckas utan att ha drivet med golfstömmen av något skäl) innan försäljning men även det kommer ju ha liknande konsekvenser som norska laxen. Därför är överfisket ett problem och ett problem som fiskodling även bidrar till att upprätthålla pga fiskfodret som framställs av andra fisk och fiskare eller ej är det ju värd att tänka på och söka mer hållbara lösningar - vilka vet jag ju inte - så långt har min tankeverksamhet inte kommit än ;-) Men det är ju ett megaproblem :-( Nämnde det med ålen bara för att framhäva vad överfiske kan ställa till med :-) Och det är ju värd för alla människor att tänka på när de äter sin älskade lax :-) igen - spöfångat fisk till mig - mer förnuft och godare :-) Nu får jag se upp att jag inte blir hungrig nu
Kommentera
-
Sir, Yes sir ;-) Men jag tror knappast du är äldre än jag ;-)Ursprungligen postat av HenkeW Visa inläggSorry för OT janjoh men försök att använd "return" någon gång.
Din text går f-n inte att läsa av en gammal gubbe som jag
Kommentera
-
Jan Johansen = Smörsångaren som varit med i melodifestivalen ? (då är du äldre än jag)Ursprungligen postat av janjoh Visa inläggSir, Yes sir ;-) Men jag tror knappast du är äldre än jag ;-)
Henrik Wikström = Låtskrivare som ofta har med bidrag i melodifestivalen
Google is your friend !
/ Henke W
Kommentera
-
Fiskedrag i TV4, vad fanken sysslar de med?
Lugn nu tjejer, age is just a number ;-)Ursprungligen postat av HenkeW Visa inläggJan Johansen = Smörsångaren som varit med i melodifestivalen ? (då är du äldre än jag)
Henrik Wikström = Låtskrivare som ofta har med bidrag i melodifestivalen
Google is your friend !
/ Henke WAnders @ gäddfiske.se
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av PikeAnglersChronicles, 2024-07-15, 09:10
|
5 svar
1 180 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg