Kanske man ska vara glad över det. Spjutjägare.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Film: Hon lyckas inte - Attackgädda
Collapse
X
-
Tycker faktiskt att det är coolt att fisken inte blir livrädd och sticker vilket dom brukar göra när man närmar sig dem. Kanske det är nåt lekbeteende? Skyddar sin rom eller nåt?Ursprungligen postat av Sg Visa inläggIntressant beteende hos gäddan men det är lite oroväckande video.
Förbjuden "fiskemetod" i Sverige.
Folk tycker det är kul vettu att döda Gädda. I 90 procent ( gissar ) folks ögon är det fortfarande en skitfisk som äter upp Lax och annan fin fisk.
Kommentera
-
Jag äter gädda med stor glädje men tar alltid bara hem det som jag vet kan ätas under EN och samma måltid och aldrig de riktigt stora (och jag varierar även mitt fiske - om jag har fångat en fisk som jag taget med hem fiskar jag inte efter samma art gången efter utan sprider det ut - i år har jag endast taget med hem fem gäddor t.ex.). Jag fångar åtminstone mina på spö! Hatar spjut, sax, fällor, nät, osv. Äter förövrigt endast fisk som jag har fångat själv på spö eller som jag vet är taget på spö (vänner/bra bekanta). i slutändan handlar allt om sunt förnuft! Ska man döda en fisk ska endast vara för matsyfte, humant sätt som är snabbt och som orsakar säker död (kan inte sägas om spjut) och ett sätt så att överfiska undviks tycker jag.
Men ja - folks inställning mot gädda är fruktansvärd. En gång vid stöcksjön utanför umeå fann jag en stor gädda död på gräset uppe på land. inte en död fisk som slutligen nådde kanten, utan den låg så långt uppe på land att man kan se att den är taget upp och dödat och sedan lämnat som fågelmat. Gud fan jag var så arg......
Kommentera
-
Det finns inte mycket i vattnet en stor gädda behöver vara rädd för så attack ligger nog närmre till hands än flykt.Ursprungligen postat av poppers man Visa inläggTycker faktiskt att det är coolt att fisken inte blir livrädd och sticker vilket dom brukar göra när man närmar sig dem.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av PikeAnglersChronicles, 2024-07-15, 09:10
|
5 svar
1 180 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg