Film: Hon lyckas inte - Attackgädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Film: Hon lyckas inte - Attackgädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av VonElffors Visa inlägg
    Neje, en Soft 4-play med offset krok
    Och jag mört, id, makrill eller strömming

Kommentera

Ursprungligen postat av Chrisse Visa inlägg
      Usch vilken fiskemetod, tur hon inte lyckades och synd att inte gäddan bet henne i benet.....
      Jo, men det är konstigt att folk verkar tycka att det är okey att göra värdens mothugg med 2-3st 3-krok, men inte daska till den med en gammal träpinne?
      Man ser kommentarerna på youtube, som med största sannolikhet kommer från folk härifrån FS.
      Lagligt eller ej men om man tänker på det så blir det ju bara sjukt!

Kommentera

3-krok är ju bättre än att daska dom till döds med en gammal träpinne eller? 3-kroken dödar dom ju inte, det är ju pinnen som dödar.

Kommentera

Ja men innan man börjar svära å kalla folk idioter kanske man ska tänka på vad man själv gör. Tänk dej en c&r på med krokar på ett djur uppe på land, skulle aldrig gå eller hur?! Så så mkt bättre tycker jag nog inte att det är.
          Att fylla hela käften och kanske gälar med krokar skulle vara bättre än en tjej med en trubbig träpinne som förmodligen inte ens skulle träffa gäddan om hon vågade stå kvar.. Nä, Tänka först, svära sen..

Kommentera

C&R med 3-krok funkar ju, folk har ju fått återfångster av sina C&R. Slå en gädda med en pinne på tex huvudet dödar ju gäddan, finns väl ingen chans för gäddan att överleva då?

Sen har inte jag svärt åt någon eller kallat någon för idiot, vill bara säga att jag tycker C&R är bättre än att slå gäddor med pinnar.

Kommentera

.... vad jag menar är att man som fiskare kanske inte är så mkt bättre själv och därför kan hålla tyst.
              Jag vet att c&r funkar, och jag har inte sagt att du svär och kallar folk idioter.
              Och jag vet att det är en olaglig fiskemetod men att jag tycker det är sjukt att man först får ta gäddan på en vobbler och sen gå upp på land och slå ihjäl gäddan med samma pinne, och att det är okej.

Kommentera

varför bara prat om C&R? det finns folk som jag som tycker om gädda och som gärna vill behålla det man fångar. i slutänden är det ansvar för (som C&R) hur man hantera fisken innan den släpps tillbaka och för oss som äter det vi fångar, att vi inte inte tar mer än vad vi kan äta och behöver. Man behöver inte begränsa fiske till C&R enbart. Personligt skulle jag inte äta en jättegädda men tycker nog det är bättre på spö om krokat rätt. Men Freedee har rätt att man skada fisken rejält och den risken finns varje gång man får en fisk på så det gäller att kroka i rätt tid och kroka rätt förutom att hanteringen även skada. För annars kan det bli värre än bara döda den, då den senare skulle dö av sina skador. Tycker bara det är ett oärligt sätt att fånga fisk och det finns stor risk att gäddan skulle få ett slag som den inte skulle dö av, sticka iväg och senare dö av sina skador - därför är jag emot detta. Den risk finns förstås med krokning men utförd rätt minimeras risken, pga lägre risk att tappa fisken. Hur som helst - mitt sätt att fiske och C&R är likvärdiga under ansvar och utförd rätt.

Kommentera

Hehe! "Den tror att du är en annan gädda!" Fin komplimang!
                  -Visa hänsyn
                  -Skräpa inte ner
                  -Hantera fisken varsamt
                  -Respektera gällande fiskeregler
                  -Ha kul!

Kommentera

Ursprungligen postat av janjoh Visa inlägg
                    varför bara prat om C&R? det finns folk som jag som tycker om gädda och som gärna vill behålla det man fångar. i slutänden är det ansvar för (som C&R) hur man hantera fisken innan den släpps tillbaka och för oss som äter det vi fångar, att vi inte inte tar mer än vad vi kan äta och behöver. Man behöver inte begränsa fiske till C&R enbart. Personligt skulle jag inte äta en jättegädda men tycker nog det är bättre på spö om krokat rätt.(...) Hur som helst - mitt sätt att fiske och C&R är likvärdiga under ansvar och utförd rätt.
                    Gäddan är, rätt behandlad och tillagad, en fin matfisk. Den är, av flera skäl, mer smaklig än odlad norsk lax. Stora gäddor kan vara helt Ok att äta. Det beror på varför de blivit stora. På den tiden det var bra gäddfiske på den gotländska ostkusten fångade jag många stora* strömmingsgäddor och så god fisk kan man nuförtiden bara drömma om...

*5-10 kg

Kommentera

jao - jag äter också gädda - jag gör fish and chips av det och förstås doppat i ölsmet som är en super frityrsmet, och fritera det i rapsolja :-) Tar alltid något med mig hem när jag fångar något. Det jag menar med ansvar är bara att vi som äter våra fisk (och jag äter ju endast det jag själv fångar) inte tar mer än vad vi behöver :-) Min styvson menade förresten att mina gädda-fish and chips är godare än samma fast gjord på abborre :-) Vi har en del i umeälven här och så har jag också taget reda på några bra spots i österfjärden :-) Det roliga med strömmingsgäddor är - i allafall min erfarring att de kämpar hårdare än de som är i sjöarna men det kanske bara är mig. Men ja - färsk gädda är mumsigt :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av PikeAnglersChronicles, 2024-07-15, 09:10
                      5 svar
                      1 180 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg KerryBlair  
                      Startad av Norsk, 2025-03-25, 11:46
                      1 svar
                      291 visningar
                      2 gillar