Självklart så har en svensk herre lockat hit dessa "sportfiskare" och hyr ut båtar med tillhörande vagn till dom. Han har hållit till i Bjärtrå men vet ej var han håller hus nu. Dessa sportfiskare har detta som "jobb" och fisken hämtas med frysbil för att forslas vidare till okänd ort. Vet att för 2 år sedan hyrde dom ett ruckel till hus alldeles vid Strinnefjärden som tidigare var ett bra gäddvatten. Nu går det knappt att få en snipa där pga ett antal båtar fiskade i princip dygnet runt och allt bonkades ihjäl, dessutom lades det ut nät i vassvikarna. Frysbilen kom varannan vecka dit och hämtade fisk iaf. Vet flera sjöar som har blivit nätade av dessa "sportfiskare" och dom har också blivit tagna av polis när dom nätat en sjö som en förening leasade. Ett antal sopsäckar med fisk blev beslagtagna men vad som hände mer stod ej i lokalblaskan. Vet dock att dom skyllde ifrån sig och sa att dom blivit lovade att fiska där av han som hyr ut båtar. Men precis som jag är skyldig till att ta reda på vilka regler som gäller vid ett vatten så borde även det gälla dessa herrar. Mer skrämmande är att i eftermiddags då jag avnjöt kaffe hos min käre bror så berättade han att en kompis till honom blivit knivhotad vid en öringssjö vi brukar åka till. Han hade bara frågat ett gäng som var där och fiskade om dom hade fiskekort då en av killarna drog kniv och hotade honom. Vart faan är världen på väg???
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad tycker ni om detta?
Collapse
X
-
Storsjön tex. Införde FVO totalt fiskeförbud i några år tack vare att dom hade varit där och nätat upp mängder med fisk.Ursprungligen postat av esoxlucius666 Visa inläggSjälvklart så har en svensk herre lockat hit dessa "sportfiskare" och hyr ut båtar med tillhörande vagn till dom. Han har hållit till i Bjärtrå men vet ej var han håller hus nu. Dessa sportfiskare har detta som "jobb" och fisken hämtas med frysbil för att forslas vidare till okänd ort. Vet att för 2 år sedan hyrde dom ett ruckel till hus alldeles vid Strinnefjärden som tidigare var ett bra gäddvatten. Nu går det knappt att få en snipa där pga ett antal båtar fiskade i princip dygnet runt och allt bonkades ihjäl, dessutom lades det ut nät i vassvikarna. Frysbilen kom varannan vecka dit och hämtade fisk iaf. Vet flera sjöar som har blivit nätade av dessa "sportfiskare" och dom har också blivit tagna av polis när dom nätat en sjö som en förening leasade. Ett antal sopsäckar med fisk blev beslagtagna men vad som hände mer stod ej i lokalblaskan. Vet dock att dom skyllde ifrån sig och sa att dom blivit lovade att fiska där av han som hyr ut båtar. Men precis som jag är skyldig till att ta reda på vilka regler som gäller vid ett vatten så borde även det gälla dessa herrar. Mer skrämmande är att i eftermiddags då jag avnjöt kaffe hos min käre bror så berättade han att en kompis till honom blivit knivhotad vid en öringssjö vi brukar åka till. Han hade bara frågat ett gäng som var där och fiskade om dom hade fiskekort då en av killarna drog kniv och hotade honom. Vart faan är världen på väg???
Har också hört att endel av dom där kan vara riktigt galen. När vi kom till dom där var gubbarna snabb att upp sina knivar, torkade av dom på kläderna och började vässa dom. I övrig väldigt trevliga, men så var vi.
Och att lägga all skuld på de som fiskar är lite fel. Som i det här fallet är det gubben i bjärtrå som guidar dom till olika vatten och säkert hävdar att det är okej. Tänk själv komma till ett annat land och betala för en fiskeguide som skickar ut er, nog tar ni förgivet att det ni gör då är helt okej och lagligt.
Kommentera
-
Jaha, det säger mig inget. Fiskarna från Lettland kan ha blivit vilseledda att tro att det är tillåtet att plocka upp fisk fritt. Inte ska de skjutas för det, som någon här i tråden tyckte. Jag undrar om de som filmade talade med dem om vad de gjorde? Eller filmade de bara? Varför i så fall?Ursprungligen postat av Cookie o0 Visa inläggInget illa menat men om du läst tidigare inlägg så står det att Mikael Sjödin här på forumet filmade.
Kommentera
-
Vi talade om det för dom ja, de verkade helt obrydd. I övrigt disskuterade vi beten och hur dom fiskade, riktigt intressant faktiskt. Vi filmade ifall det skulle behövas bevis. Men uppenbarligen måste de tas på bar gärning.Ursprungligen postat av micke g Visa inläggJaha, det säger mig inget. Fiskarna från Lettland kan ha blivit vilseledda att tro att det är tillåtet att plocka upp fisk fritt. Inte ska de skjutas för det, som någon här i tråden tyckte. Jag undrar om de som filmade talade med dem om vad de gjorde? Eller filmade de bara? Varför i så fall?
Den vi försöker få stopp på är mannen som guidar dessa människor!
Kommentera
-
Håller med dig i stort, mitt inlägg handlade om att man alltid kan se en sak från 2 sidor. Menar inte att något av dom är rätt eller fel. Men kändes ändå som att dom stackars letterna fick all skit.Ursprungligen postat av diedose Visa inläggDet kan ju knappast vara svenskens fel heller. Problemet är väl att ett reglemente inte nått fram samt att det inte följs. Att folk klagar här gör sällan saken bättre. De som bor på orten får se till att arbeta hårdare mot denna typ av fiske genom att som någon nämnde tex utbilda sig till tillsynsman. Lagen funkar ju onekligen inte om varken polis eller kustbevakning kan komma till platsen - som givetvis är lågprioriterat, framför allt för polisen. Det går väl att diskutera varför inte kustbevakningen inte kunde komma på plats snabbare... men men.
Naturligtvis är det inte svenskens FEL, men. . . . om han nu är guid som inlägget påstår så anser jag att han har ett stort ansvar i det som sker under hans ledning. Han har definitivt ansvar att upplysa sina kunder om gällande regler samt även ett ansvar att se till att hans kunder följer dessa regler. I en morrondag med flera tusen guider finns bara den lösningen. Nämligen att lägga ansvaret på den som har störst intresse i verksamheten, och i det här fallet blir det han som guidar turisterna. Alternativet blir ju annars att du behöver flera tusen kustbevakare som skall tillse att reglerna efterlevs, och den notan får vi skattebetalare stå för.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Ja, jag håller med dig om det ocksåUrsprungligen postat av Exxet Visa inläggHåller med dig i stort, mitt inlägg handlade om att man alltid kan se en sak från 2 sidor. Menar inte att något av dom är rätt eller fel. Men kändes ändå som att dom stackars letterna fick all skit.
Naturligtvis är det inte svenskens FEL, men. . . . om han nu är guid som inlägget påstår så anser jag att han har ett stort ansvar i det som sker under hans ledning. Han har definitivt ansvar att upplysa sina kunder om gällande regler samt även ett ansvar att se till att hans kunder följer dessa regler. I en morrondag med flera tusen guider finns bara den lösningen. Nämligen att lägga ansvaret på den som har störst intresse i verksamheten, och i det här fallet blir det han som guidar turisterna. Alternativet blir ju annars att du behöver flera tusen kustbevakare som skall tillse att reglerna efterlevs, och den notan får vi skattebetalare stå för.
Off topic då:
Envarsgripande: Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. Det är av stor vikt att den gripne ställs inför polis så snart som möjligt.
MEN, jag förstår hur svårt detta är att utföra praktiskt....
Kommentera
-
En annan vinkel som jag tycker är intressant vad de ska ha fisken till? Ska de äta alla tvåkilosgäddor? Ska de säljas? Jag fattar inte logiken i att åka från Lettland och släpa hem gädda. Det skulle jag vilja fråga fiskarna. Fiskarna i filmen verkar ju vara duktiga fiskare. Jag har träffat en hel del fiskare från Polen som är ruskigt skickliga men som tyvärr vill släpa hem för mycket död fisk. Att folk från andra länder kommer till Sverige för att fiska är i sig positivt tycker jag, om de bara kunde hålla sig till reglera(som även många inhemska har svårt med förövrigt)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av micke g Visa inläggEn film upplagd på nätet betyder ju ingenting. Det går inte ens att verifiera att filmen är gjord i Sverige.
Du påstod att det inte gick att veta om det är filmat i Sverige och jag berättade vem som filmat..Ursprungligen postat av micke g Visa inläggJaha, det säger mig inget. Fiskarna från Lettland kan ha blivit vilseledda att tro att det är tillåtet att plocka upp fisk fritt. Inte ska de skjutas för det, som någon här i tråden tyckte. Jag undrar om de som filmade talade med dem om vad de gjorde? Eller filmade de bara? Varför i så fall?
Men visst, det är klart att det inte behöver vara Letternas fel och det har jag inte sagt heller.KassPåAttHåva
Abborre: 46cm 1,25kg
Gös: 77cm 4,56kg
Gädda: 109cm 10,41kg
Harr: 590g 40cm
Öring: 500g+
Röding: 1,03kg 46cm
Regnbåge: 2.5kg 53cm
Havsöring: 4,07kg 78cm
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Öresundsfiske, 2024-03-16, 11:33
|
7 svar
1 240 visningar
4 gillar
|
Senaste inlägg