Harasjömåla - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Harasjömåla

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Harasjömåla

Hej Ska till harasjömåla i mitten på juli. Jag undrar vilken av sjöarna ni kan rekomendera som varit där? Vilken typ av fiske ska man koncentrera sig på? Fluga spinn, mete bottenmete kanske? Är då ute efter regnbåge och öring.
    Hur är det annars med gädd och abborre fisket i sjöarna?
    MVH

Hej!
    Någon som varit där nu under våren? Många år sedan jag var där nu så jag tänkte höra om det är någon som vet hur fisket är nuförtiden... Knyter an lite till frågan här ovan om vilken/vilka sjöar som är att rekommendera?
    Skitfiske!
    /Sulan

Kommentera

Har enbart flugfiskat när jag varit där. Alla tre flugsjöarna har varit bra. Gategylet är dock lite mer tålamodskrävande. Vill du kombinera fluga/spinn är Ävegylet med hyrd båt fint. Lägga sig utanför näckrosorna och kasta in i luckor. Kan tillägga att jag enbart varit där sommar och höst.

Kommentera

I juli är det inte lätt. Alldeles för varmt i vattnet vanligtvis. Bottenmete är det som fungerat bäst för mig de få gånger jag varit där mitt i sommarn.
        Finns både stora borrar och gryma gäddor i en del sjöar. Gäddorna kan vara sjukt selektiva bara så förbered dig på mycket nötande!

Västra Harasjön och Stora Kroksjön brukar vara bra på sommarn!

Kommentera

Nyligen hemkommen från en helg i Harasjömåla kan jag konstatera att området fortfarande levererar... Det var mest metet som gick hem och bästa huggperioden kom efter 16 typ. Sjöarna vi fick fisk i var Södra Bäckasjön, Lilla Kroksjön (absolut bäst) och Ävegylet. Körde bottenmete med powerbait utan framgång och kastmete med räka som bästa recept. En togs på orange liten Toby.

Kommentera

Tänkte pysa iväg till Harasjömåla nu i sommar! Har aldrig varit där, så om ni har några tips är ni välkomna att dela med er

Planen är att satsa på det lite dyrare fiskekortet "P&T special" för chansen på lite grövre bågar. Någon som vet om det är värt pengarna? Mjöldrängen & Hallagylet är de två extra sjöarna man får tillgång till.. Antar att det är tidig morgon & sen kväll som gäller under sommaren, och båt är kanske att föredra? Tar gärna emot lite tips gällande val av bete för både spinn & fluga!
            Blogg: filipsflugfiske.blogspot.se

Arter på fluga - 21+4
            Abborre, Braxen, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Horngädda, Id, Karp, Makrill, Mört, Regnbåge, Ruda, Ryggstrimmig pelamid (Bonito), Sarv, Gråsej, Sill, Skärsnultra, Svart smörbult, Stensnultra, Torsk, Öring

Frökenfisk, Läppfisk, Multe, Slemfisk

Kommentera

När jag var uppe togs det bågar på upp mot 3,5-3,9 i Mjöldrängen. De som varit där den dagen hade bra fiske vad det lät som i renseriet på kvällen. Överlag fungerar små spinnare och drag typ Toby bra i sjöarna. Spinnare typ Myran är fina och klassiska Meps fungerar. Orange/gula/röda skedar. Flugor är jag inte så hemma på men vet att det finns mycket mormyska... Som jag skrivit ovan är det många år sedan jag var där sommartid men som du säger är det arla och särla som gäller

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av pikeman59, 2025-03-27, 08:17
              1 svar
              323 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Team Colibri  
              Startad av BjornHans, 2025-07-03, 13:54
              5 svar
              452 visningar
              0 gillar