Fiske Åre 1-6 Juli 2012 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske Åre 1-6 Juli 2012

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske Åre 1-6 Juli 2012

Tjo!

Är nu en tredjedel genom tillvaron här i Åre, och livet är fantastiskt!
    Jag har spenderat nästan all tid vid Gevsjöns utlopp, fiskande efter öring på fluga. Första dagen var helt sjuk med galet mycket hugg: mina två E-12or fick gå i pension efter två intensiva timmar på kvällen. Jag är ny på fluga och min krokningsfärdighet är fortfarande mycket risig, vilket resulterade i endast två fångster. Jag var i stort sett ensam på den här sträckan, som normalt är full med folk: drömfiske!
    Click image for larger version

Name:	403803_10150933120828634_1832681237_n.jpg
Views:	2
Size:	181,2 KB
ID:	1811232
    Veckan som gått sedan dess har varit mer nedtonad, med ett par 4-5hg öringar per fiskedag. Vädret har varit si och så, men generellt bra. I onsdags träffade jag två par likasinnade från mina hemtrakter (Linköping), som visade sig vara grymt trevlig och dedikerade flugfiskare. Jag, som i princip alltid fiskat ensam, fick känna på en ny aspekt av fiske: grillandet, skitsnacket och pluntwhiskyn
    I torsdags blev det en tripp till Fröå tjärn, där mitt livs första rödingar fick gå ur tiden p.g.a. Adams lilla flygfä. Skillnaden på öring och rödings hugg är helt nytt för mig, så ett helt gäng missar blev det. Det var en fantastisk dag med blå himmel, nästan myggfri och ingen trängsel alls.

Name:	DSC_0258.jpg
Views:	1
Size:	648,8 KB
ID:	1811233
    Igår tappade jag mitt livs största öring vid Gevsjönacken: fem minuters drillande slutade med tappad fiske en meter från håven. Jag uppskattade vikten till runt ett kg, vilket gjorde mig rejält uppspelt men frustrerad på samma gång
    Nu är det ett par veckor kvar häruppe. För frugans skull blir det att dra ned lite på fisket, men jag räknar kallt med att det blir 7-8 heldagar till. Två dagar är vikta för Kvissleströmmen, så det ska bli skoj!
    Om någon råkar vara i krokarna, hojta till: fiske ihop är roligare än fiske isär!

Skitfiske!
    Senast ändrad av Gäddmördarn; 2012-07-15, 01:14.

Låter fantastiskt! Jag har haft lite funderingar på att dra iväg till Åre-trakten. Klarar man sig hyfsat utan bil?

Kommentera

Trevligt att läsa att det nappar bra , åker upp imorgon(sön) med grabben och några till för att fiska i Gevsjön .

Kommentera

Fiske i Åretrakterna är svårt om man inte har tillgång till bil. Jag skulle inte säga omöjligt, men definitivt omständigt: Tegeforsen är ca 3-4km från Åre (inte så bra fiske), Duved typ 4-5km (hyfsat fiske, men man får gå en bit). Lokaltrafiken tar dig mellan de här ställena, men de riktigt bra platserna får du knalla ett par timmar för om du inte har bil. Du har alltid Åre sjö, där jag tror man kan hyra båt. Det finns riktiga monster i den sjön enligt lokalbefolkningen

Kommentera

Blev lite nattfiske vid golfbanan. Trist väder, miljarder knott och segt fiske tills jag knöt på en grön och svart superpuppa; första kastet gav resultat!

Name:	180237_10150946774233634_1136654778_n (1).jpg
Size:	133,5 KB
ID:	1763254

Kommentera

Fisket har lugnat ned sig lite, och det har varit mest smått de senaste två dagarna. Ska till Dammån idag eller imorgon, mest för att ge mig själv chansen till en feting!
            Som grädde på moset rakade jag skägget av en älg med biltaket igår: jag missade den med max 30 cm tillgodo på passagerarsidan!

Kommentera

En sväng i dammån resulterade i en 1.1kg harr på andra kastet. Jag som aldrig fått en harr i mitt liv fattade inte riktigt att 1.1kg är en fet jävla fisk, så det blev inget rusande efter kamera när fiskfanskapet sprattlade min mobil ur händerna på mig - och den landade givetvis i vattnet! Resterande dygnet var mycket mediokert, med ett par extremt små harrar som fångst.
              Det har blivit ett par rundor i Gevsjön och vid Åre golfbana, men inga roliga fångster på ett tag. Ska till strömmen nedanför Karolinermonumentet idag och kasta lite. Var där och fiskade en stund idag, men mesta delen av tiden jag hade kvar på fiskekortet (1 timme) gick åt till att snacka med Gino Vettese, en av grundarna till J:son Sweden. Han hade en del tips, och donerade mig en riktigt fin fluga att testa!

Name:	DSC07532.jpg
Size:	480,1 KB
ID:	1763311

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
              6 svar
              2 240 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg anteman
              av anteman

Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
              174 svar
              40 268 visningar