Vad äter sälar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad äter sälar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad äter sälar?

Tjenis.
    Har börjat fiska som bara den nu ett tag och börjat tänka så smått på havsöring. Kanske litet tidigt men det är lite kul att prova iallafall. Hur som helst har jag sett en säl på exakt samma ställe i Nämdöfjärden ett par gånger när jag varit ute och hojat i busken. Han ligger väl en 50 meter ut, straxt nedanför BRANTA klippor där det säkert är mellan 30 och 50 meter djupt. Guppar i vågorna en 3-4 minuter, sedan nere i allt mellan 5 och 20 minuter.

Jag har aldrig sett han komma upp med nån fisk (för jag antar att han jagar) så jag vet inte vad han äter/jagar.

Så idag tog jag spöt för att kolla upp saken då jag fått för mig att, finns det säl så finns det sälmat. Jag klättrade ner till vattnet mitt emot där jag sett han flera gånger... och visst... han dök upp ur vågorna på samma ställe igen.
    Där stod jag och dängde mellan 16.00 och 18.00 på alla möjliga djup utan att känna någonting.

Vet ni vad som finns där nere?
    Jagar säl öring?

De äter lax i alla fall och givetvis öring också! En säl klippte en 6-7 kilos lax jag drillade för någon vecka sedan... Vid laxtrolling runt Utklippan. Kompisen fick drilla säl en stund innan slutligen linan brast! 20 minuter senare var sälen tillbaka och simmade runt båten. Jag blev av med favoflasher och favobetet! ;(

Kommentera

Sälen äter all fisk som finns i vattnet och den tar hest lite större fiskar för då de ge mer energi än vad som förbrukas under jakten. Har hört att de inte jagar djupare än 30-40meter, så om du ser säl ska du fiska djupt annars jagar sälen bort all fisk

Kommentera

Skitdjur.. Sprätter upp buken för att äta rom hos öringar och lax.

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
          Skitdjur.. Sprätter upp buken för att äta rom hos öringar och lax.
          Och?..

Kommentera

Ursprungligen postat av karbo001
            Mindre bytesdjur sväljer de mest direkt men större byten drar sälarna upp på land och delar dem i små bitar.

Sälar gillar lax ja, speciellt lax som fångats i ryssjor, det är lite enklare för dom då

Men det gillar inte han som lagt ut ryssjan..

Sälar är inga skitdjur.
            Undra hur fiskbestånden skulle bli om ingen skyddsjakt skedde. Det finns 24k sälar i Östersjön, varje säl äter ca 7 kg fisk per dag. Detta blir 7*365*24000 = 61 320 ton fisk per år. Men vem vet, man kanske kan börja fiska säl i stället, då snackar vi drill!

Kommentera

Sälar har funnits i våra vatten sedan inlandsisen försvann och likväl finns det fisk över till industrifisket också ... Vem gör mest skada för bestånden måntro?
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ja, vad tror du Filip ? Om inte vi människor hade funnits så hade alltså jordens djur och fiskbestånd kollapsat. Tur vi styr upp med skyddsjakt och industrifiske och håller allt i balans.....

Kommentera

Brusa inte upp gott folk!
                  Vem som helst kan väl se ironin i detta?

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
                  Undra hur fiskbestånden skulle bli om ingen skyddsjakt skedde. Det finns 24k sälar i Östersjön, varje säl äter ca 7 kg fisk per dag. Detta blir 7*365*24000 = 61 320 ton fisk per år. Men vem vet, man kanske kan börja fiska säl i stället, då snackar vi drill!

Kommentera

Ja, förhoppningsvis är det ironiskt menat, men det finns faktiskt många som har den uppfattningen på riktigt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 185 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman

Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    174 svar
                    40 184 visningar