Riktat vertikalpass efter gädda blev göspass! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Riktat vertikalpass efter gädda blev göspass!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Riktat vertikalpass efter gädda blev göspass!

Idag skulle jag ut och fiska vertikalt riktat efter gädda men det var iskalla nordliga vindar så det gick ingen vidare. Dock hade jag bestämt mig för denna metod och lämnat resten av utrustningen i bilen så det var bara att nöta vidare.
    Efter ett tag närmade jag mig ett friliggande grund som det ofta står grövre gädda kring och mycket riktigt så hittade jag några feta ekon som jag började fiska på. Först hade jag en 30cm shad riggad på ett 175g skalle som fiskarna snabbt steg upp till och inspektera men ratade. Böt då till en 25cm shad i skrikiga färger och första ekot jag släpper på stiger också sakta upp och så känner jag en stöt.
    Märkligt, börjar fundera över det konstiga beteendet om att dom steg så pass sakta och dessutom var så försiktiga, brukar ju vara lite antingen eller med gäddorna. Efter nästa eko som också steg och denna fisk sopade i ordentligt men fastnade inte så förstod jag att det var gösen som var ordentligt i farten och inte gäddan! Inga bitmärken på jiggen förutom 2 små punkteringar övertygade mig ytterligare om att det måste vara gös.
    Fortsatte och nästa fisk som steg och tog fastnade och mycket riktigt kom det upp en gös! På en Mieko Predator Shad 25cm med 175gr skalle! Och den gösen vägde inte mer än 1,5-2kg!

Åkte till bilen och hämtade gösvertikal-utrustningen och böt till den men huggen uteblev på dom vanliga jiggarna kring 15-20cm. Inte förrens jag böt till Fin-S 25cm och Ismo Zandy XL 25cm ville gösarna vara med igen!

Det var ett riktigt kul pass och verkligen roligt att se gösarna hugga på stora beten och rent av rata dom mindre jiggarna helt. Men att jag skulle få så pass många gösar att hugga på stora gäddshadar hade jag inte vågat tro på. Och det var verkligen inget finlir som gällde idag utan extremt kraftfulla och snabba lyft på ca 2m med jiggen varpå jag sänkte lite långsammare och upprepade proceduren så fort jiggen sjunkit ner igen. Dom högg på vägen ner, vid vändningen och även jagade dom ibland ikapp på vägen upp!
    Dock hade jag stora problem att kroka med gäddshadarna som hade dubbla stingerkrokar. Förmodligen för små gösar.

Till slut avtog vinden och gösarna slutade omedelbart att nappa.

Så idag har man lärt sig något nytt och man kommer inte vara lika "rädd" att använda stora beten för gös framöver!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
6 svar
2 220 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman

Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
174 svar
40 233 visningar