Ursprungligen postat av pixaren
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad är fel!?
Collapse
X
-
P A
Precis när isarna gått, kan man ha riktiga huggsexor ett par dagar.
Sedan brukar det vara supertrögt ett tag framåt. Men det går att få bra resultat även fast det är trögt.
Det gäller som vid allt gäddfiske att tänka innovativt angående platser att fiska på. Försöka tänka som en gädda, helt enkelt.
Sedan bör man gräva djupt i beteslådan och inte förlita sig på en enda betesmodell utan göra allt för att "knäcka koden för dagen" när det gäller bete och färg. För det som funkar ena dagen kan gå åt skogen nästa dag.
Ofta kan man få bäst resultat under den tröga perioden genom att fiska i gryning och skymning eftersom vi faktiskt är mitt upp i lekperioden, (Jo dom har börjat. De första leker redan under isen, faktiskt) och det är svårt att få gäddan att hugga när den "jökar"..Tänk själv. Vem vill käka mitt uppe i sexet..;o)
Men ofta leker de större gäddorna i omgångar och går ut och käkar emellanåt..Så fiske i gryningen eller skymningen precis utanför lekplatserna KAN vara ett knep om man hittar en bra lekplats..Det gäller ju också att vara på plats samtidigt som gäddan är där, typ..
Och man behöver inte vara rädd för att fiska snabbt emellanåt. Även om gäddan kan vara lite stel, så kan man aldrig fiska for fort med spö och rulle för att den inte ska hinna ikapp. Och att reta den rena huggreflexen kan också vara ett knep..En spinnare snabbt bränd i kansket på en lekvass, kanske..
Vad jag vill ha sagt är helt enkelt att man som fiskare inte skall lämna någon "stone unturned" och lita blint på det som "brukar funka"..
Nåja..Trots dessa små tips, så är vårfisket som de flesta vet alltid ett lotteri som kan ge den mest erfarne fiskaren några extra gråa hår varje år..
Glad Påsk, alla..Nu ska det partajas..Morsning.
:o)
Kommentera
-
Min erfarenhet är att det kan vara lite trögt efter islossningen. När vattentempen stigit något är det bättre. Lite off, lite fusk, men levande mört är ett säkert kort. Har tex i en sjö aldrig nollat på gädda vid 30 års fiske efter gädda i april-maj...aldrig...det gäller att hitta dem...PA har helt rätt, det gäller att tänka sig in i gäddans situation, var skulle du själv ställa dig om du var en gädda? Hittar du platsen och fiskar rätt så hugger de i princip alltid, fast inte alla dygnets timmar. Det går i perioder.
Kommentera
-
Jag fiskade enbart vid Elleholm, Pukavik med omnejd.
KAnske dags nu igen att ut o prova lite....
Kommentera
-
Kul att ännu en Olofströmmare hittade hit, Välkommen!
Vi var ute i måndags 05-03-28 Pukavik och det var rätt trögt för de flesta vi snacke med den dagen. 1-3 gäddor i snitt. Det gäller nog bara att nöta på, men det verkar som om fisken går rätt grunt 0 - 2 M djup var det vi fick på.Buster L och jag är polare!
Kommentera
-
Ni kan lika gärna stanna hemma. lågvatten som fan och helt sönderfiskat, har legat 3-5båtar och fiskat av alla heta ställen hela v. närmare 10c i vikarna så leken sker närsomhelst.Ursprungligen postat av ice-hackerKul att ännu en Olofströmmare hittade hit, Välkommen!
Vi var ute i måndags 05-03-28 Pukavik och det var rätt trögt för de flesta vi snacke med den dagen. 1-3 gäddor i snitt. Det gäller nog bara att nöta på, men det verkar som om fisken går rätt grunt 0 - 2 M djup var det vi fick på.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Sista turen tyvärr för i år, men en fin skärgårds gädda på 9,2 som tog en jack Cobb blev ett fint avslut....1 Foto
-
Kanal: Fiskerapporter
2025-09-24, 15:35 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
|
5 svar
607 visningar