Förra helgen var jag ute i en sjö som jag aldrig fiskat i förut..lördagen gav ingenting, förutom lite träningsverk för det blåste som..ja, massor..sonen (4,5 år) var med ute o tur för honom att han hade en godispåse med sig så han hade nåt o göra..tog en tur på söndagen oxå, ensam den gången. Det gav lite bättre, 1 snipa på spinn o tre på dragrodd. Synd bara att sonen inte var med..hade varit roligt för honom att vara med om att plocka upp en gädda..(ska tebax till den sjön senare för o försöka hitta stora abborrar).
Slutade jobba klockan 15 idag o fiskeabstinensen var maxad. Tog med mig sonen ut till Landsjön, utanför jönköping, för att se om nån liten snipa ville visa sig. Det regnade lite lätt när vi åkte ut men vädret blev snart bättre. Hade ett par gäddkänn innan en satt fast. Upp dök en pigg krabat (gädda på ca. 2 kg) o sonen blev riktigt exalterad o lite smårädd
Vi åkte vidare o återigen lite nafsande..men inget mer..så vi bytte sida av sjön..tänkte att vi skulle fiska av en vass där det har gett bra tidigare. Sagt o gjort..väl över doppade vi vobblerna och gled sakta längs med vassen, mot en vassudde lite längre bort..precis när vi rundade udden böjde sig det stora spöt o efter en rolig fight..med korsande linor (sonen sattes o veva upp det andra spöt)..o flera schyssta hopp kom en fin gädda intill båtkanten, vikt uppskattningsvis 5-6. Kroklossningen tog lite tid men även den simmade tebax pigg o kry. Först tyckte sonen det var lite otäckt..för honom var ju gäddan gigantisk
(paapppa..jag vill heeem
) (ganska stor för mig oxå
), men efter att ha tittat på den ett tag lugnade han ner sig.
Efter detta var det dax att puttra hemåt..tänkte testa o köra längs med vassen åt motsatt håll, efter bara ett par minuter böjdes spöt igen o en ca. 2.5 kg gädda satt, blev släppt o simmade iväg. Innan vi var tebax vid båtplatsen hade vi tagit ytterligare en, en liten på runt kilot.
Det blev fyra gäddor på 3.5 timmar (+ett flertal missade), ett uppätet ballerinapaket o en missad bollibompa men sonen var överförtjust:
-Pappa, fiske är det bästa jag vet oxå!
Så nu kommer han helt klart följa med ut o fiska fler gånger!
beten: zalt papegoj 11 + den som jag har som avatar (19cm).
Slutade jobba klockan 15 idag o fiskeabstinensen var maxad. Tog med mig sonen ut till Landsjön, utanför jönköping, för att se om nån liten snipa ville visa sig. Det regnade lite lätt när vi åkte ut men vädret blev snart bättre. Hade ett par gäddkänn innan en satt fast. Upp dök en pigg krabat (gädda på ca. 2 kg) o sonen blev riktigt exalterad o lite smårädd

Vi åkte vidare o återigen lite nafsande..men inget mer..så vi bytte sida av sjön..tänkte att vi skulle fiska av en vass där det har gett bra tidigare. Sagt o gjort..väl över doppade vi vobblerna och gled sakta längs med vassen, mot en vassudde lite längre bort..precis när vi rundade udden böjde sig det stora spöt o efter en rolig fight..med korsande linor (sonen sattes o veva upp det andra spöt)..o flera schyssta hopp kom en fin gädda intill båtkanten, vikt uppskattningsvis 5-6. Kroklossningen tog lite tid men även den simmade tebax pigg o kry. Först tyckte sonen det var lite otäckt..för honom var ju gäddan gigantisk
(paapppa..jag vill heeem
) (ganska stor för mig oxå
), men efter att ha tittat på den ett tag lugnade han ner sig. Efter detta var det dax att puttra hemåt..tänkte testa o köra längs med vassen åt motsatt håll, efter bara ett par minuter böjdes spöt igen o en ca. 2.5 kg gädda satt, blev släppt o simmade iväg. Innan vi var tebax vid båtplatsen hade vi tagit ytterligare en, en liten på runt kilot.
Det blev fyra gäddor på 3.5 timmar (+ett flertal missade), ett uppätet ballerinapaket o en missad bollibompa men sonen var överförtjust:
-Pappa, fiske är det bästa jag vet oxå!
Så nu kommer han helt klart följa med ut o fiska fler gånger!
beten: zalt papegoj 11 + den som jag har som avatar (19cm).
"
Kommentera