Aborre på senhösten/vinter? Tips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aborre på senhösten/vinter? Tips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Aborre på senhösten/vinter? Tips

Hej jag vet inte om det här är rätt kategori att lägga denna frågan i, vill mods flytta till en lämpligare plats i forumet så är det inga problem.
    Nu till min fråga. Vad har ni för tips för att få de svårflörtade borrarna såhär sent på året men för tidigt för pimpling. Skulle vara kul att få igång hugget lite nu när det har varit dött ett tag.
    Alla tips är välkomna och skitfiske på er!

Där jag och polaren har fiskat så har vi hittat borrarna på mellan 6-8m djup.
    Det är inget direkt mängdfiske men de som hugger har oftast varit av bra kaliber.
    Var beredd på att du får nöta en hel del för de kan vara kinkiga när temperaturen sjunker som den gör nu.
    Snittvikten har varit hög där vi fiskat men antalet är inte så imponerande.

Ekolod är ett grymt hjälpmedel så har du inte ett sådant åk och köp ett billigt/enkelt lod omg för en helt ny värld öppnar sig då !
    Behöver inte vara så avancerat för fiske efter Borre för du vill endast se bottenstrukturen samt djupkanter och grynnor !
    De står ofta på djupet jag pratade om tidigare, i utkanten av grynnor samt djupkanter.

Kommentera

2,5 & 3tums Relax Kopyto är grymma samt även mindre vertikaljiggar (som jiggas hem efter botten) har funkat kanon.
      Naturliga färger har funkat bäst.
      Mina favoriter har varit Kopyto i färgerna Vit med blå rygg samt Mörkgrå/glitter med svart rygg.
      Obs! Båda ska vara röda under hakan !
      Har funkat klockrent !

Kommentera

Okej så det är jigg som gäller? har prövat bottenmete men där vill inte ens sjögräset nappa :p, ska införskaffa mig lite nya jiggar nu när lönen kommer men får köra med de som finns i lådan just nu. Får ut å prova Dalälven imorgon igen. Tack för tipset har du några mer tips tar jag gärna emot dem =)

Kommentera

Hur fungerar flugfiske efter aborre den här tiden på året? Det kanske är för sent för det?

Kommentera

Har inte lyckats lura en enda abborre på konstgjorda beten sen mitten september. Har fått massor dock på bottenmete gärna med betet 1 meter eller mer ovanför sänket.
            Instagram: Zenfisherman

Kommentera

Idag var abborrarna helt klart påverkade av den kalla natten som varit. Sjukt pilliga och inte alls så glupska som de brukar vara.. Dessutom tryckte de botten så hårt att man fick släpa jiggen längs botten och bara göra små lyft ibland för att ge dem ett lättare hugg. Blev ett drygt 20-tal fördelat på mig och min polare. Samma jiggar som ovanstående talare. Men hysteriskt pilliga. Torskade 7 jiggsvansar för att de bara sög tag i paddeln varpå jag gjorde mothugg. Bra snittvikt och polaren tog den stora jiggsvanstjuven (ståtlig abborre på 900 gram prick.).
              Skitfiske!
              Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
              sigpic
              Skitfiske!

Kommentera

Låter som ett trevligt fiske du har haft Gurra!
                Har åxå upplevt att man nästan får släpa jiggarna efter botten för att lura dem.
                Sådana dagar kan det vara en ide att även pausa helt och låta jiggen ligga på botten ett tag.
                Det är inte ovanligt att de hugger när jiggen "bara" ligger där

Kommentera

Var ute idag och prövade lite igen, 1 hugg på 3 timmar ungefär (endast jiggning från brygga i älven). Nästa gång blir det med båt så man kommer åt lite bättre.

Kommentera

Vad använder ni för giggar??? Jag har personligen aldrig lyckats att få en enda fisk på jigg än....
                    Är ganska ny på detta med fiske..men har tyvärr måste jag säga blivit reljält krokad på det....

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Hornswoggle, 2024-06-22, 11:38
                    2 svar
                    813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg marryjoy63  
                    Startad av Mathias 70, 2025-09-24, 15:35
                    2 svar
                    458 visningar
                    3 gillar