Deadbait mete med abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Deadbait mete med abborre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Deadbait mete med abborre?

En tur på Mälaren i fredagskväll ägnades åt lite stilla mete efter abborre. En tusenbroder svalde så illa att jag inte lyckades kroka loss han med livet i behåll, och gav mig därmed ett uppslag till db-mete försök, som jag aldrig testat förrut. Efter att ha riggat abborpinnen med ett par tre-krokar (snyggt blev det inte) slängde jag ut i en känd gädd-vik. Då aftonen började falla gav jag upp och vevade in arrangemanget. Då abborrbetet var ca 3 meter från båten exploderade vattnet med vad jag uppfattade som en groteskt stor gädda som högg. (ja, -ni vet hur det är med de man inte får upp...) Helt oförberedd han jag inte reagera innan det bara var ringar på vattnet som återstod...

Min fråga är, -metar någon gädda med abbore som DB? Hör/läser mest om mört och annat, -men visst borde väl abborpinnar duga?

Det är klart att abborre funkar. Får man inte tag på ört så går det lika bra med abborre. Gäddorna hugger på nästan vad som helst. Strömming funkar även kanon. Det är bra till angel. Fast livebait tycker jag är häftigare. När man ser om en gädda börjar närma sig och flötet börjar röra på sig.
    Fish On!

Kommentera

Abborre funkar perfekt som deadbait.
      Och kom i håg, Håll det enkelt...

Kommentera

En snabb koll på deadbait.se och metesidan.se visade...

...hur man ska rigga dessa deadbaits! -kunde nog ha tagit många år av "trial and error" innan man fick detta rätt. (abboren jag riggade gjorde jag med ståltafs genom munnen med sista kroken bakom ryggfenan) Självklart ska krokarna vara längre bak när man tänker efter...

Vi testar igen!

Kommentera

Skitfiske på dej!
          Och kom i håg, Håll det enkelt...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Hornswoggle, 2024-06-22, 11:38
          2 svar
          807 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg marryjoy63  
          Startad av Mathias 70, 2025-09-24, 15:35
          2 svar
          453 visningar
          3 gillar