Hur länge är det säsong för trolling av gös som det varit nu på sommaren? När börjar dom gå djupare och bli mer svårflörtade? Är det när vattnet närmar sog 15 grader?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gösrapporter Mälaren 2014
Collapse
X
-
Vart en kort repa idag på Lövsta, 5 gösar upp. topp på 2,5kg, 2st på 1,5kg och resten små, den minsta på bara 400g
När man råkade åka över grundare områden och gasade på för att komma ut lite så var abborren rätt sugen, vart 2 st, en på 750g och en på 700g
Det var 18g i vattnet och blåste en hel del. Runt om kring regnade det lite varstans.
Kommentera
-
Lördags, trolling, Ekoln ute kl 6-14 ute med bror, brorson, ca 20 gösar, en del slipsar, några tappade. De högg på bl a sa gammal stor Killer, stor Tomic, mindre Tomic, bästa 3,3 kg, på 9 m(rigg) Rapala grundgående, 2m tog en 3 kilos. Visst ja en gädda också, drygt 7 kg, rigg ca 5 meter djupt. 19-19,5 grader i ytan.Senast ändrad av anteman; 2014-08-25, 00:32.
Kommentera
-
Hej Anders Eriksson;Ursprungligen postat av anteman Visa inläggLördags, trolling, Ekoln ute kl 6-14 ute med bror, brorson, ca 20 gösar, en del slipsar, några tappade. De högg på bl a sa gammal stor Killer, stor Tomic, mindre Tomic, bästa 3,3 kg, på 9 m(rigg) Rapala grundgående, 2m tog en 3 kilos. Visst ja en gädda också, drygt 7 kg, rigg ca 5 meter djupt. 19-19,5 grader i ytan.
M.a.o en helt vanlig Anteman-Göstrollingrepa på Ekoln....
Go for the Big Walleyes!
Old Firehand
Kommentera
-
Var ute på Södra Björkfjärden i lördags, mellan 20 - 21:30.
Trolling (i lite för hög fart) med en Salmo Bullhead (aborre) samt en Bomber Blå/silver (modell vet jag inte på rak arm)
Fick upp totalt 6 st, största 54 cm ca 1.5 kg (hann inte väga), minsta <35 cm < 700 gr.
Ungefär samma resultat, dock lite större fiskar överlag, hade jag för knappt två veckor sedan.
Detta är de två enda turerna jag hunnit med i år!
Kommentera
-
[QUOTE=Old Firehand;949266]Hej Anders Eriksson;
Ha, ha
Har man som läst tråden så förstår man att det inte riktigt varit så de relativt få gånger jag varit ute och trollat i Ekoln i sommar. Då under sen eftermiddag/kväll, nu morgon/mitt på dagen fiske. Helgen innan så var min bror ute i arla tid med en laxtrollare, de fick runt 30 st då (fan tro´t !) med några kring knappt tre, ett par riktigt fina tappades också vilket ändå inspirerade. Precis som många andra lyhörda fiskare har jag tagit till mig av andras erfarenheter och fiskade tidigare och något mer varierat i färg/djup/betesval än tidigare... Igår prövande jag lite gäddspinn en stund utan framgång (vad står de som inte står i frivattnet? Längs djupa,svåra branter i lovart?) Såg få göstrollare ute under den tidigare eftermiddagen men sen kom de "en masse"... undrar hur det gick för dem?
Kommentera
-
[QUOTE=anteman;949334]Hej Anders "Anteman" Eriksson;Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Anders Eriksson;
Ha, ha
Har man som läst tråden så förstår man att det inte riktigt varit så de relativt få gånger jag varit ute och trollat i Ekoln i sommar. Då under sen eftermiddag/kväll, nu morgon/mitt på dagen fiske. Helgen innan så var min bror ute i arla tid med en laxtrollare, de fick runt 30 st då (fan tro´t !) med några kring knappt tre, ett par riktigt fina tappades också vilket ändå inspirerade. Precis som många andra lyhörda fiskare har jag tagit till mig av andras erfarenheter och fiskade tidigare och något mer varierat i färg/djup/betesval än tidigare... Igår prövande jag lite gäddspinn en stund utan framgång (vad står de som inte står i frivattnet? Längs djupa,svåra branter i lovart?) Såg få göstrollare ute under den tidigare eftermiddagen men sen kom de "en masse"... undrar hur det gick för dem?
Tro det om du vill eller inte, men jag har också varit med och dragit en och annan Göstrollingrepa på Ekoln tillsammans med både släkt, vänner och gamla inbitna fiskekompisar.. Björn Candler, Matti Kokk, Lars Ivarsson, Folke Johansson, fd Husbergs Eftr. i Uppsala, Kjell Lagergren, Carl-Gunnar Höglund, Mikael Hammarstedt är några fiskekompisar som jag fått äran att trolla Gös på Ekoln tillsammans med på den tiden jag var medlem i UFF...
Lägger du Folke Johansson i sökrutan kan du nog hitta några av våra gemensamma trollingturer på Ekoln.
Go for the Big Walleyes!
Old Firehand
Kommentera
-
Old Firehand, jag har faktiskt läst lite om dina äventyr på Ekoln... är det månne du som har gjort Ekolns gösar så krokrädda? Jag minns en del av dem du nämner från den tid när man som ung grabb gick in på Husbergs Eftr. och klämde på diverse prylar. Under en tid på 80-talet var jag själv medlem i UFF och mina hemliga "husgud" var den hygglige Håkan Brugård och Peter Blomqvist minns jag som en färgstark personlighet, minnen...
Kommentera
-
Hej Anders "Anteman" Eriksson;Ursprungligen postat av anteman Visa inläggOld Firehand, jag har faktiskt läst lite om dina äventyr på Ekoln... är det månne du som har gjort Ekolns gösar så krokrädda? Jag minns en del av dem du nämner från den tid när man som ung grabb gick in på Husbergs Eftr. och klämde på diverse prylar. Under en tid på 80-talet var jag själv medlem i UFF och mina hemliga "husgud" var den hygglige Håkan Brugård och Peter Blomqvist minns jag som en färgstark personlighet, minnen...
Håkan Brugård och jag är personliga vänner sedan närmare 40 år tillbaka och vi möts då och då både på Mälaren och på Östersjöns skärgårdsvatten ...
Håkan Brugårds fiskekompis Peter Blomqvist (in memoriam) tillhörde eliten hos "Uppsala Tungspinnklubb" och tillförde förutom sina väldokumenterade fiskekunskaper många värdefulla erfarenheter vid sin tid hos Uppsala Universitet ...
Kanske var det inte bara jag ensam utan även de andra elva medlemmarna i "Team Saida" som bidrog till att göra både Gäddor, Gösar och Havsöringar "krokrädda, krokskygga eller krokvana" när vi inom teamet införde "Catch & Release" vid vårt eget fiske redan i början på 1970-talet ....
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Sista turen tyvärr för i år, men en fin skärgårds gädda på 9,2 som tog en jack Cobb blev ett fint avslut....1 Foto
-
Kanal: Fiskerapporter
2025-09-24, 15:35 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
|
5 svar
606 visningar