Åkte ut runt kl 13 igår lördag med fiskekompisen med båten där vi brukar fiska. Det var dimma och cirka 10 grader varmt. Vi såg några vak i vassen de första timmarna med ingen kontakt med gäddan.Dimman flyttade sakta ner sig mot vattnet och mörkret var på väg. Vi såg ett vak på ett ställe där vi aldrig fått fisk förr, det var ingen vass där och vi vet att det är cirka 5 meter djupt. Vi kände att vi hade inget att förlora på att testa där. Ganska snart fick jag ett rejält hugg på wobblern. En mycket agressiv gädda kände jag och av större modell. Den slet sig dock loss nästan omdelbart. Vi vaknade till och kände äntligen att nåt hände. Jag drog några till kast och kände att något nafsade på draget flera gånger men fastnade inte.
Strax efter fick jag ett hugg och en gädda på cirka 7 kg högg. Vi fick den till båtkanten men där slet den sig. Surt och frustrerande. Vi fortsatte kasta, men det var bara jag som fick antingen nafs eller hugg. Jag fick 6 stycken till som var större som fastnade på kroken men de slet sig alla.alla av större modell. Min kompis fick inget hugg men för mig högg det hela tiden. Jag måste knäckt koden på nåt sätt. Och hamnade i precis rätt tid när gäddorna där började jaga.
Såhär fortsatte det i cirka en timme och dimman tätnade och mörkret föll. Vi såg till slut inte var vi kastade men jag hade kontakt i princip på varje kast jag kastade ut. Men jag lyckades inte få med mig nåt hem.
Vi har fiskat hela hösten i samma område och flera gånger tvivlat på om det är bra där. Men igår så sattes allt på sin spets. Vi förstod dock ingenting. det verkade formligen vara fullt av gäddor under vattnet och vi såg hela tiden gäddvak runtomkring.
Vi pratade om upplevelsen i flera timmar. Och insåg att vi varit med om nåt stort i vårt fiskeliv. hade jag varit själv där så hade ingen trott på mig men nu var vi två.
Jag kan fortfarande inte fatta vad som hände och hur aggressiva gäddorna var under en hel timme där. och totalt måste jag haft cirka 50 kontakter med gäddan.
Bådar dock otroligt bra för nästa tur. Vi har aldrig fiskat i dimma förr och när det varit så mörkt som det var. Vi hittade knappt tillbaka med roddbåten fast vi var bara 50 meter från båtplatsen, så tjock var dimman.
Jag körde en mellanstor wobbler som gick i orange och rött. det var en mellangående wobbler. alltså inte djupgående, trots att det var cirka 5 meter djupt. jag hade två trekrokar på wobblern och de var sylvassa. jag är inte nåt amatör längre på gädda, behärskar mothugg, vet hur draget rör dig under vattent och låter gäddorna trötta ut sig själva.
men de slet sig ändå. fattar ingenting.
Nån som varit med om nåt liknande?!
Kommentera