Ursprungligen postat av olotor
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gösrapporter Mälaren 2015
Collapse
X
-
När det går gäss på vattnet stannar jag hellre hemma å pimplar öl och grillar, fan så mkt roligare
Dessutom brukar seglare å annat löst pack samlas på fjärdarna där de gärna kör rakt över paravaner eller måste ligga precis på farled linjen på sjökortet.
Senast ändrad av Leon; 2015-07-25, 01:18.
Kommentera
-
Är normalt sett väldigt vindkänslig!
Men i torsdags blev jag typ övertalad att prova..
Var runt 4-5 m/s till 16 tiden då det plötsligt blåste upp som f-n!
Blev 1,5 timmes färd mot metersvågorna i 5 knop för att komma hem..
Kommer bli svårt att övertala mej nästa gång SMHI lovar by vind på över 10 m/s!
Kommentera
-
Ett kanontips vad gäller spöhållare! Har använt liknande arrangemang för ekolodsgivaren tidigare då jag använde olika båtar. Lite trög kanske men förstår inte detta m utlösarfäste? Är det för att enkelt kunna ta med sig alla hem och att i båten ha alla på ett ställe utan att de sprids i hela båten? Använder inte pulkor själv så jag har mkt lite erfarenhet av detta.Ursprungligen postat av hejgo Visa inläggFår väl bjuda på ett litet tips såhär i pissvädret!
Gjorde spöhållare och scotty utlösar fäste av en glaslyftare från Jula.
Sitter som en smäck och helt utan åverkan på båten.
[ATTACH=CONFIG]80293[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]80293[/ATTACH]
Kommentera
-
Den lågt placerade utlösaren gör så att linan kommer lägre och djupare med kort släplängd,blir oxå mindre vindfång i linan..Ursprungligen postat av LarsGunnarsson Visa inläggEtt kanontips vad gäller spöhållare! Har använt liknande arrangemang för ekolodsgivaren tidigare då jag använde olika båtar. Lite trög kanske men förstår inte detta m utlösarfäste? Är det för att enkelt kunna ta med sig alla hem och att i båten ha alla på ett ställe utan att de sprids i hela båten? Använder inte pulkor själv så jag har mkt lite erfarenhet av detta.
Plus att linan dyker ner i vattnet närmare båten och minskar risken för trassel när man släpper ut andra beten efter napp eller byte av bete..krokar även fisken mycket bra!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Sista turen tyvärr för i år, men en fin skärgårds gädda på 9,2 som tog en jack Cobb blev ett fint avslut....1 Foto
-
Kanal: Fiskerapporter
2025-09-24, 15:35 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Hornswoggle, 2024-06-22, 11:38
|
1 svar
673 visningar