Trolling vid vattenverket och fjärden mot askskär (nytt tda-område). En gös upp under minimimått. Vattentemp 18.8, trollade mellan 20-23.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gösrapporter Mälaren 2015
Collapse
X
-
Prästfjärden igen,trolling,började vid 15:20 och fick fisk direkt. Fick 3 st gösar och tappade 2 på en halvtimme sen helt dött fram till 21 då det blev några mindre o smått..
Blev iaf 9 gösar med 2,4 kg som störst.
Jag får ofta fisk "mitt på dan" typ vid 14-15 tiden men väl det skymmer blir det trögt..
Provade att sätta ytligare beten på några spön från 19 tiden och dem jag sen fick var på dom ytligare wobblerna.. Kan ju inte dra några längre slutsatser av det men undrar hur det är för er andra mälartrollare?
Old Firehand ex,ändrar du betes djup eftersom det skymmer?
Kommentera
-
21/7 Görväln/Näsfjärden
Vertikalt. 10 gös innan lunch varav 2 st 50 cm resten under minimimåttet. Inget efter lunch kanske pga väderomslag. Flera på Mega Teez 89 mm, färg: fireflake och baitfish som upphängare. Inga gösar synliga i frivattnet denna dag. Får prova annat sätt nästa gång för att öka snittvikt. Hade laddat för trolling på TDA vatten på kvällen men vädret var inte inbjudande och rapporterna hittills skrala. Hoppas värmen kommer så temperaturen når över 20 grader, idag ca 18 grader i ytan.
Kommentera
-
[QUOTE=hejgo;1005751]Prästfjärden igen,trolling,började vid 15:20 och fick fisk direkt. Fick 3 st gösar och tappade 2 på en halvtimme sen helt dött fram till 21 då det blev några mindre o smått..
Blev iaf 9 gösar med 2,4 kg som störst.
Jag får ofta fisk "mitt på dan" typ vid 14-15 tiden men väl det skymmer blir det trögt..
Provade att sätta ytligare beten på några spön från 19 tiden och dem jag sen fick var på dom ytligare wobblerna.. Kan ju inte dra några längre slutsatser av det men undrar hur det är för er andra mälartrollare?
Old Firehand ex,ändrar du betes djup eftersom det skymmer?[/QUOTE]
Hej Stefan;
Svar: Ja, jag försöker alltid anpassa mig och mina metoder efter Gösen eller annan rovfisk jag för tillfället försöker locka till hugg ...
Du ser ju på ekolodet att stimmen av Löja och Nors samt annan bytesfisk stiger närmare vattenytan då solen börjar gå ner i väster. Allt eftersom det blir mörkare stiger bytesfisken mot det sista kvarvarande ljuset. Gösen, som normalt befinner sig i djupare vatten, följer också bytesfisken (maten) upp mot ytan...
Som trollingfiskare gäller det att snabbt kunna anpassa sig efter både bytesfisk och jagande Gös...
Här har du två alternativ när Gösen stiger och jagar närmare ytan:
1. Du kortar in linlängderna till wobblerna för att få dem att gå lite grundare och närmare ytan.
2. Eftersom du täcker stor yta och trollar med 10 st wobbler på Mälarens frivatten kan du byta ut exempelvis de 4 st wobblerna längst ut från båten till mera grundgående wobbler som exempelvis 2 st Bomber B15A och 2 st B16A. Gör du detta får du också snabbt reda på om Gösarna fortfarande hugger dina mera djupgående wobbler eller om de snabbt ställer in sig på att jaga och bita i de grundgående wobblerna...
Go for the Big Walleyes!
http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
Old Firehand
Kommentera
-
Har varit ute på Lambar- och Lövstafjärden några ggr de senaste dagarna. Fiskelyckan har väl varit blandad. I söndags 19/7 körde jag ett trollingpass mellan kl 10-14, fick 6 gösar. Ganska jämn vikt på alla, dryga kilot. Upplever att gösen varit mest aktiv mitt på dagen, istället för (som brukligt) strax före skymning eller tidiga morgnar. Haft mest flyt med wobbler med gult och rött, Cordell Deep Fin (gösambulansen), Rapala Deep Husky (suspending). Tänkte köra nåt pass lördag eller söndag, om det inte regnar för mycket. På dagtid har jag använt ett 50 gr päronsänke, och får därmed ner wobblerna på 7-8 m djup.
Kommentera
-
Trollade ikväll från 18-2130 vid vattenverket (Tda-området) samt lövstafjärden. En gös upp på 4.7kg som tog en kuusamo sked 180mm/70gr med djupparavan framför. I övrigt inte ett pet. Temp 18.8, 5m/sek. Verkar vara bättre dagtid, segt ett par kvällar i rad.
Kommentera
-
Trollade på Vårbyfjärden 22/7 mellan 19-20:00 utan ett pet på grejerna, var mest på kul bara ändå
Vattentemp runt 18,3gr
Strax före hemgång vid 21:00 kastade jag i Carolinarig med en signalgrön worm utanför Huddinge båtklubb mittemot färjorna.
Kastade i på skoj bara på vad jag trodde var borrar på lodet och fick omgående upp en gös strax under minimimåttet djup runt 8-9m, lite oväntat men så vart det
Ryktena verkar stämma, killarna som bottenmetar från land vid färjorna drar upp gott om gös...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Sista turen tyvärr för i år, men en fin skärgårds gädda på 9,2 som tog en jack Cobb blev ett fint avslut....1 Foto
-
Kanal: Fiskerapporter
2025-09-24, 15:35 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
|
5 svar
601 visningar