Igår hade jag ett sånt fiske som man bara drömmer om men aldrig tror att man får uppleva!
Jag var ute för att vertikal fiska på Mjörn.
Eftersom min elmotor är på reparation så var jag hänvisad till att fiska med drivankare.
Det blir fort gammalt att ta upp och sätta i drivankaret + att man inte kan stanna kvar i huggzonen om man vill.
vid 13.00 tiden hade jag fått 7 gösar alla fina matfiskar.
Jag har mest fångat abborre och gädda på dropshot med ganska små jiggar.
Men jag hade dagen innan sett en film om dropshot efter gös och den inspirerade mig att försöka med det.
Vid ett litet grund kastade jag ankar, plockade fram en silverglitter/blå hemmagjord vertical jigg på ca 13 cm och riggade den för dropshot.
Första kastet: Pang en fin gös small på (till min stora förvåning).
Andra kastet: En gös till.
Tredje kastet: Ytterligare en gös.
Jag blev kvar vid grundet i 2 1/2 timmar och fångade 28 gösar på dropshot, tänk att ett så litet grund kan hålla så mycket fisk!
En på 4 kg, en på 3 kg, fyra på 2 - 2,5 kg.
Av alla mina fiskar var det bara 6 st som var små.
Summan för dagen var 7 vertikal fångade gösar och 28 dropshot gösar, allt i allt 35 gösar.
Min lärdom av dagen: Var inte rädd att använda stora jiggar vid dropshot fiske.
Jag var ute för att vertikal fiska på Mjörn.
Eftersom min elmotor är på reparation så var jag hänvisad till att fiska med drivankare.
Det blir fort gammalt att ta upp och sätta i drivankaret + att man inte kan stanna kvar i huggzonen om man vill.
vid 13.00 tiden hade jag fått 7 gösar alla fina matfiskar.
Jag har mest fångat abborre och gädda på dropshot med ganska små jiggar.
Men jag hade dagen innan sett en film om dropshot efter gös och den inspirerade mig att försöka med det.
Vid ett litet grund kastade jag ankar, plockade fram en silverglitter/blå hemmagjord vertical jigg på ca 13 cm och riggade den för dropshot.
Första kastet: Pang en fin gös small på (till min stora förvåning).
Andra kastet: En gös till.
Tredje kastet: Ytterligare en gös.
Jag blev kvar vid grundet i 2 1/2 timmar och fångade 28 gösar på dropshot, tänk att ett så litet grund kan hålla så mycket fisk!
En på 4 kg, en på 3 kg, fyra på 2 - 2,5 kg.
Av alla mina fiskar var det bara 6 st som var små.
Summan för dagen var 7 vertikal fångade gösar och 28 dropshot gösar, allt i allt 35 gösar.
Min lärdom av dagen: Var inte rädd att använda stora jiggar vid dropshot fiske.
men jag förstår inte lärdomen...du hade ju bara en 13cm jigg.....eller gick du över till stor sen?
Kommentera