Bokslut öringåret 2018 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bokslut öringåret 2018

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bokslut öringåret 2018

    Hej på er.
    I år blev det 121 dgr på kusten. Antalet godkända blanköring ( 45/50cm) blev det sämsta sedan jag började föra bok i början av 2000-talet. Det blev 17 st med en topp på 68 o nästan 3.9 , man kan säga att den på sätt o vis räddade säsongen. Det har känts väldigt svårt i år och förra året var inget höjdarår om än betydligt bättre än i år eller skall jag uttrycka mig som mindre dåligt. Vad det beror på blir ren spekulation - eller så har jag " tappat det ". Två dåliga år på raken känns som en naturlig variation , förhoppningsvis , bara det inte är en nedåtgående trend. Tycker dock att det blivit svårare att ta öring av lite bättre size . Nätfisket har lugnat ner sig i mina trakter - skulle gärna se att det var förbjudet för privatpersoner att sätta efter öring/lax. Fler o fler fiskare tar sitt ansvar och sätter tillbaka fisk som inte håller kvalitet.
    Vad är era erfarenheter ? hur har ert öringfiske funkat ? Funderingar/idéer ?
    Men nästa år blir riktigt bra , eller hur ?
    Går det o snabbspola till 1/1
    Ha det bäst - Peter b

  • #2
    Jag är absolut inte rutinerad öringfiskare men året har ju varit extremt med värmen. Känns som att det rimligtvis bör påverka öringens beteende. Vi får hoppas att det inte är en trend som håller i sig.
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
      I år blev det 121 dgr på kusten. Antalet godkända blanköring ( 45/50cm) blev det sämsta sedan jag började föra bok i början av 2000-talet. Det blev 17 st... b
      Vilket pannben!

      Kommentera


      • #4
        Säl och Skarv !?

        Kommentera


        • #5
          Sälen upplever jag inte som ett större problem på de lokaler jag fiskar däremot ökar skarvpopulationen . På lokaler där det för några år sen satt några enstaka kan det numera finnas ett 40 tal. Tror att de tar en hel del småöringar däremot har jag svårt att tro att de utgör ett hot mot större öring.
          Som jämförelse till årets mediokra resultat kan nämnas att jag som mest fått 57 blanka över mått på ett år.
          Bara bryta ihop och gå vidare. Peter b

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
            Sälen upplever jag inte som ett större problem på de lokaler jag fiskar däremot ökar skarvpopulationen . På lokaler där det för några år sen satt några enstaka kan det numera finnas ett 40 tal. Tror att de tar en hel del småöringar däremot har jag svårt att tro att de utgör ett hot mot större öring.
            Som jämförelse till årets mediokra resultat kan nämnas att jag som mest fått 57 blanka över mått på ett år.
            Bara bryta ihop och gå vidare. Peter b
            Vilken fördelning brukar du ha mellan antal godkända blanka och försmå
            "HalvDan var här"

            Kommentera


            • #7
              Hej.
              Intressant fråga.
              Jag brukar inte räkna junisarna så noga men vissa år så kan de va otroligt talrika i mina trakter. Det har varit säsonger då jag fått 20-30 öringar per dag i framförallt senare delar av augusti och september ut. De har legat mellan 25-40cm , ibland har det dykt upp nån fet omblänkare. vissa år gott om stor lekfärgad fisk men den sätter jag alltid tillbaka. Gjorde ngt grovt överslag för 2-3år sedan och då uppskattade jag att jag under hela året fått 300-350 öringar. Under tidiga våren är det mest blankfisk och besor då är de mindre öringarna inte så många . Smolt och småöringar brukar dyka upp i slutet av april början maj.
              Under sommaren kan man hitta stor fisk men det är ofta svintidigt på morronen eller i skymningen , nattfiskar inte.
              Hoppas svaret kan va till nån nytta.
              Peter b

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
              171 svar
              39 477 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Hepper2
              av Hepper2
               
              Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
              7 svar
              970 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg anteman
              av anteman
               
              Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
              48 svar
              3 310 visningar
              2 gillar
              Senaste inlägg anteman
              av anteman
               
              Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
              1 svar
              328 visningar
              6 gillar
              Senaste inlägg Old Firehand  
              Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
              15 svar
              1 354 visningar
              2 gillar
              Senaste inlägg MathiasJK  
              Arbetar...
              X