Rengbågs fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rengbågs fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rengbågs fiske

hmm hade tänkt att meta lite rengbåge nu någon gång ... tror ni att vattnet är tillräckligt kyligt ännu för att dom ska vilja hugga?? , testa för typ 2 veckor sedan och då var de lite halvtaskgit (iofs så åskade det då och rengbågar ska ju vara såpass känsliga... men jag vet inte testade me powerbait och räkor vet itne riktigt vad som funkade bäst de napade iaf men de va ju inga rejäla napp dom nafsade bara lite på bete =( kändes ganska surt när man gick därifrån 6 timmar senare o så ser man fisken precis nedaför en ... förösker lura den o hugga men de villl sig itne den kollar lite på betet o simmar iväg typ.. någon ide??

Regnbågar nappar hela året runt så det ska nog inte vara nåt problem att få dom att nappa, bara du har lite tålamod. Ett tips är att inte ha för stor bit powerbait på trekroken, ha bara så det precis täcker och så det flyter.

/Marcus
    http://fjallfisket.blogspot.se/

Fiske i Tänndalen, Funäsdalen, Rogen mm

Kommentera

I våras tog jag en regnbåge på 1,7 på Buster jerk.
      Kul bifångst då gäddorna inte riktigt var på hugget.

Det var i Järnavik, Blekinge.

Kommentera

I torsdags var jag på Fyrväpplingen. Jag körde med chartreuse PowerEgg med glitter, Elsas var orange. Vi trädde upp 3 kulor på metkrok och hade ett ärtstort kulbly vid leket dryga metern upp på linan. Mellan leket och kroken hade vi 0,25 nylon. Jag hade 0,13 PP som hvudlina, Elsa 0,25 nylon.
        Sen rodde vi saaaaakta så vi hade bottenkontakt. Jag hade 4 hugg men ingen fast fisk. Elsa tog alla 8 och missade dessutom ett hugg. Bästa fisket började efter kl 18.
        Det fanns flugfiskare och spinnfiskare också. Det det gick trögt för dem. Det lät antagligen sina försåt och frestelser gå för högt upp i vattnet. Pratade med en flugfiskande snubbe med flytring. Han hade hållit på hela dagen och fått en samt missat en.
        Enligt personalen på Fyrväpplingen hade fisket vari uselt under sommaren men att nu började regnbågarna äntligen vilja ta om man bara lät betet gå djupt.

Nu vet inte jag var du tänker fiska men just nu i månadsskiftet aug./sept. är kvällningen med stilla vatten och ett sakta rott bete bästa metoden enligt min uppfattning.
        Andra beten än PowerBait kan nog fungera men varför chansa? Och vill man ändå göra det så sätt en 2" gul eller orange PowerGrub på metkroken!
        Senast ändrad av BeBest; 2006-08-27, 09:45.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

j

Jadå , idag blev det en =) , fick en efter ca en timmes fiskande var väl på 0.9 eller något fin täckning de var på räka / mixxat me powerbait typ hehe
          snackade lite me gubben som har "sjön" de är inplanterat då , han sa att han hade suttit ut 5-6kgs rengbågar men dom går tydligen inte att få upp man kan sätta ner handen i vattnet osv utan att dom bryr sig men kommer du nära me ett fiske spö eller håv så flyr dom långa vägar =/ dessa verkar vara i princip omöjliga att fiska upp .
          rengbågar e ju så jävla svår fiskade bara de är lite fel väder / temepratur så vill dom inte bara eller så blir de så slöa napp att de inte ens går att få upp dom.
          Snackade även me han om att gula/orange beten verkar funka jävla bra på renbåge brukar köra me gul/orange wobbler ( någon gammal sak me rassel) och den ger nästan alltid , han sa att hans polare hade testat o fiska i svartedalen sjöområde utanför gbg med Öronproppar!" och detta hade tydligen funkat utmärkt och han använder de fortfarande ibland haha =)
          jaja de var väl en halvlyckad fisketur ska testa igen nästa helg lite tidigare och me lite andra drag/beten så får vi se hur det går =) just de ja han ska sätta in nya fiskar me så de blir fart på dom gammla =) får hoppas de piggar upp dom hehe

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
          6 svar
          2 187 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg anteman
          av anteman

Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
          174 svar
          40 187 visningar